اصول

فتواهایی در باره «روزه ماه شوال»۴-۱)

آیا روزه گرفتن ماه شوال باید متوالی و به دنبال هم باشند یا اینکه می توان در طول ماه و  جدا از هم صورت بگیرند؟

جواب : (آنچه مسلم است اینست که ) روزه گرفتن شش روز از ماه شوال امریست که در سنت و سیره پیامبر (ص ) به اثبات رسیده است و فرد می تواند چه بصورت توالی (به دنبال هم ) و یا متفرقه ( جدا از هم ) آن روزه ها را به انجام برساند . چرا که رسول خدا محض روزه داری را در ماه شوال بیان کرده اند و بحثی از توالی و پشت سر هم گرفتن روزه ها یا فاصله قرار دادن بین آنها بیان نشده است . پیامبر (ص ) در حدیث چنین می فرماید : من صام رمضان ثم اتبعه ستا من شوال کان کصیام الدهر . امام مسلم. ” کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد و سپس با شش روز از شوال آنرا دنبال کند ، مانند روزه ی تمام سال است .” ـــ برابر با تمام سال می شود ، زیرا : ۳۰ روز رمضان + ۶ روز از شوال = ۳۶ روز است و چون پاداش هر حسنه ای ده برابر است ، بنابراین ۳۶ *  که مجموع روزهای سال است . مترجم ــ مجموع فتاوای و مقاالت متنوع از شیخ عبدالعزیز بن باز )رح( ج ۰۱ ص ۳۹۰٫

آیا کسی که قضای روزه ی رمضان بر اوست می تواند قبل از قضای آنها سنت روزه ماه شوال را بعمل برساند؟ (روزه سنت بگیرد).

جواب : در این مورد بین عالمان اختالف نظر وجود دارد ، اما آنچه صحیح تر و مطلوب به نظر می رسد اینست که قضای روزه رمضان مقدم بر روزه سنت ماه شوال و سایر روزه ها می باشد. به این دلیل که رسول خدا فرموده اند : من صام رمضان ثم اتبعه ستا من شوال کان کصیام الدهر . امام مسلم. » کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد و سپس با شش روز از شوال آنرا دنبال کند ، مانند روزه ی تمام سال است .« طبق این حدیث کسی که روزه ماه شوال را مقدم بر قضای رمضان نماید تتابع مذکور در حدیث را تماماً شامل نمی شود بلکه توالی قسمتی از رمضان را در برمی گیرد ( چون هنوز تمام روزه های رمضان را به اتمام نرسانده است ) و از سویی ، قضای روزه رمضان واجب است در حالیکه روزه ماه شوال سنت است و اولویت و تقدم به ادای واجبات ، پیش از مستحبات است.

مجموع فتاوای و مقالات متنوع از شیخ عبدالعزیز بن باز (رح) ج ۰۱ ص ۳۹۰

 آیا لازم است سنت روزه ماه شوال ( جهت توالی و به تبع از رمضان ) بلا فاصله و روز بعد از عید باشد یا اینکه می توان چند روز پس از عید و با فاصله، روزه گرفت؟

جواب : در این مورد نیز لزومی بر عدم فاصله بین رمضان و شوال نیست ، بدین معنی که بلافاصله و روز بعد از عید ، فردمکلف به روزه گرفتن شود . بلکه این مورد امریست بسیط و دامنه دار و به شرایط شخص روزه دار بستگی دارد و هر طور که برای فرد میسر است میتواند بلافاصله و بعد از عید آن شش روز را روزه بگیرد یا اینکه چند روز بعد از عید ،خواه بدنبال هم باشند یا جدا از هم . و توالی قرار گرفتن روزه ماه شوال بعد از رمضان خود امری سنت است و واجب نمی باشد. ( مرکز دایم ابحاث علمی و افتا ج ۰۳ ص ۳۹۰)

خالد بن عبدالله المصلح

ترجمه : محمد حکمتیار

نمایش بیشتر

محمد حکمتیار

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- پیرانشهر فعال دینی و مدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا