فتوا

آیا زن حائض یا شخصی که دارای جنابت است می تواند قرآن بخواند یا در مسجد بماند؟
الحمد لله ربّ ِالعالمین و الصلاة و السلام علی سیّدنا محمّد و علی آله و صحبه و من تبعهم بإحسان إلی یوم الدین.
پرسش

آیا زنانی که در حالت عادت ماهانه هستند می توانند قرآن بخوانند و یا برای شرکت در مناسبت هایی ویژه و یا امر تعلیم ( یاد دادن) و یا تعلّم ( یادگیری ) به مساجد بروند و آیا برای معلمان جُنُب یا قاعده جائز است قرآن را تدریس نماید؟
پاسخ :

فقها و پیروان آنان در این زمینه فتواهای گوناگونی داده اند که مختصراً بعضی از آن را در این جا نقل می کنیم، امید است مثمر ثمر واقع شود.
* امام نووی که بزرگترین فقیه در مذهب امام شافعی است، می فرماید: از نظر ما، تلاوت کردن قرآن هر چند یک آیه هم باشد، برای کسی که در حالت جنابت و یا زنی که در حالت عادت ماهیانه است، حرام بوده و یاران ما این فتوی را از عمر بن خطاب و علی بن أبی طالب و جابر ( رضی الله عنهما ) و نیز از زهری و نخعی و قتاده و احمد و اسحاق روایت نموده اند.

*امام داود ظاهری برخلاف امام نووی این امر را جائز می داند و این حکم را از ابن عباس و ابن المسیب روایت کرده است. ( المجموع جلد 2 صفحه 179 )
*دکترعبدالکریم زیدان می گوید: جمهور علما بر این باورند که: تلاوت قرآن برای مردان و زنان دارای جنابت یا عادت ماهانه جایز نیست دلیل آنان حدیث شریفه زیر است که پیامبر می فرماید: لایقرأ الجنبُ و لا الحائضُ شیئاً مِنَ القرآنِ»
* ابن حزم از بزرگان مذهب ظاهری می گوید: « تلاوت قرآن کار نیکویی است و از آنجا که انسان مسلمان مامور به انجام کار نیک است ، انجام این کار برایش جایز بوده و هیچ دلیل شرعی وجود ندارد که در چنین حالتی ، تلاوت قرآن  را از مسلمان منع کرده باشد و فقهایی که آن را جایز نمی دانند، هیچ دلیل صحیحی ندارند».
*از نظر مالکی ها تلاوت قرآن برای زن قاعده (حائض) جائز است؛ ولی برای کسی که در حالت جنابت است، جائز نمی باشد؛ زیرا اولاً مدت حیض ( دوران قاعدگی ) برخلاف مدت جنابت، طولانی است ، ثانیاً چنانچه خواندن قرآن برای زن حائض ممنوع باشد، بیم آن می رود که آنچه را که حفظ کرده، فراموش نماید.
* دست زدن و یا حمل قرآن بنا به رأی جمهور فقها برای زن حائض جائز نمی باشد، اینان حدیثی را به روایت از بیهقی مورد استناد قرار می دهند که پیامبر می فرماید: لا یمسُّ القرآنَ إلا طاهرٌ [ جز انسان پاک کسی حق دست زدن به قرآن را ندارد].
*ظاهری ها دست زدن و حمل قرآن را برای زن حائض جائز می دانند و

* مالکی ها برای معلّم و یا دانش آموزقرآن ، دست زدن و حمل کردن آن را تجویز کرده اند.

* ماندن در مسجد برای زنی که در حالت عادت ماهانه قرار دارد جائز نیست؛ ولی اگر مسجد بر سر راه وی قرار داشت و لاجرم باید از آن می گذشت و یا اینکه نیاز و ضرورتی در کار بود ، در این صورت می تواند از آن عبور کند و یا داخل آن شود.
حدیث صحیح رسول اکرم(ص) مؤید این واقعیت است ، آنگاه که به امّ المؤمنین عائشه فرمود: سجاده را از مسجد برایم بیاور ، عائشه ( رض ) فرمود: در حال قاعدگی هستم،فرمود: برو و آن را برایم بیاور؛ زیرااین حالت – قاعدگی – امری غیراختیاری است و تو در آن دخالتی نداری !

و نیز از حضرت عائشه نقل شده که پیامبر ( ص ) فرمود: ایاب و ذهاب به مسجد را برای کسی که در حال حیض و جنابت است مباح نمی دانم. این حدیث را ابو داود آورده است. [ نیل الأوطار شوکانی ج1 ص 209 ].
در فرمایش دیگری که ابن ماجه آن را در کتابش آورده است، پیامبر اسلام (ص ) می فرماید: استفاده از مسجد برای زن حائض و شخصی که در حالت جنابت است حلال نیست.[ سنن ابن ماجه ج 1 ص 212].

امام شوکانی در مورد این دو حدیث می فرماید: هیچ ایرادی بر این دو حدیث وارد نیست و در درجه ی حسن و یا صحیح قرار دارند؛  و مفاد آن احادیث جایز نبودن ماندن در مسجد برای کسانی   است که در حالت جنابت و عادت ماهانه می باشند. [ کتاب المفصل فی أحکام المرء و بیت المسلم : دکتر عبدالکریم زیدان صفحات 9/ 8 / 167].
*شیخ الإسلام ابن تیمیه می گوید: نص صریح و صحیحی دال بر ممنوع بودن تلاوت قرآن برای زن در حال حیض وجود ندارد و آنچه مشخص است این است که رسول الله ( ص) زنان را در این حالت از خواندن قرآن و یا ذکر خدا منع نمی کرد.
*ابن قیم جوزی می گوید: چون زمان حیض نسبتاً طولانی است و در حال طُهر جبران ما فات مشکل است، اگر مانع قرائت آنان شویم، آنچه را حفظ کرده اند فراموش می کنند و این فتوای مالک و یکی از روایت های احمد و یکی از دو قول شافعی می باشد.

تحقیق از : ماموستا عبدالله شرفی – مهاباد

خروج از نسخه موبایل