اصول

فدیه  و زکات فطر از نگاهی دیگر

فدیه :

 قال الله تعالي : وعلي الذين يطيقونه فدية طعام مسكين. كساني كه توان روزه گرفتن ندارند فدیه آن غذای یک مسکین است.

علمای اسلام درکتب فقهی ، مقدار آن طعام را که به عنوان فدیه پرداخت می شود را یک (مُد ) معادل حدود 600 گرم اعلام فرموده اند.

 اگربرای تفسیر کیفیت آن غذا به آیه کفاره قسم مراجعه کنیم می فرماید : من اوسط ماتطعمون اهلیکم/ ازبهترین (یامتوسط) غذایی که به خانواده خود می دهید )

بنابراین باید فدیه یا کفاره ای که به مسکین داده می شود واقعا یک وعده غذای معمولی و مناسب پرداخت کننده یا قیمت آن باشد.

 

زکات فطر :

درحدیث صحیح از ابی سعیدخدری روایت شده که فرمود: کنانخرج زکاة الفطر – اذ كان فينا رسول الله صلي الله عليه وسلم – صاعا من طعام او صاعا من تمر او صاعا من شعير او صاعا من ذبيب او صاعا من اقط. (زماني كه پیامبردرمیان ما بود یک صاع از طعام (گندم ) یا خرما یا جو یا کشمش یا کشک به عنوان زکات فطرپرداخت می کردیم.)

/// این حدیث به روشنی دلالت می کند که مسلمانان مدینه هرکدام از قوت های مذکور را که داشته اند پرداخت می نموده اند و پیامبربزرگوار همه را به پرداخت یک قوت مشخص ملزم نفرموده است .

 بعضی باغ خرما یا انگور داشتند ازمیوه (خشک شده) مصرفی خود زکات فطر را پرداخت می کردند و برخی که کشاورزی داشتند ازجو یا گندم آن را پرداخت می کردند وآنهایی که دامدار بودند از کشک موردمصرف خود پرداخت می نمودند.

 بنابراین امروزه درپرداخت زکات فطر باید حقایق زیر را مد نظر داشته باشیم :

 1-سطح زندگی مردم متفاوت است وسفره همه یکسان نیست.

 2- تمام خانواده ها برنج مصرف می کنند اما نوع ومقدار آن متفاوت است .

3- هیچ کس نان خالی مصرف نمی کند.

4- باتوجه به اینکه صاع ، معادل 4 مُد است ومُد یک غذای کامل است پس زکات فطر هر شخص باید معادل غذای چهارنفر باشد.

@بنابرآنچه گذشت معتقدم زکات فطر و فدیه مردم روزه دار ما باید به شرح زیرباشد:

 1- کسانی که معمولا برنج هندی وپاکستانی مصرف می کنند فطریه آنها حداقل ده هزار (10000) تومان وفدیه آنان دوهزاروپانصد (2500) تومان می باشد.

2- کسانی که درردیف اغنیا و ثروتمندان هستند و معمولا برنج ایرانی مصرف می کنند فطریه آنها حداقل(16000) شانزده هزار و فدیه آنها نیز  (4000) چهارهزار تومان می باشد.

3- طبقه فقراء که کمتر توان مصرف برنج دارند با احتساب گندم ، فطریه آنها حداقل ( 4000 ) تومان است اما فدیه آنها باید از (2000) دو هزارتومان کمترنباشد چون واقعا کمترازآن نمی تواند یک غذا باشد.

درپایان مجددا تاکید می کنم آنچه ذکرشد مبنای حداقلی است و فرموده ابن عباس را برای خود وهمه بزرگواران یادآوری می نمایم که می فرماید: فرض رسول الله زکاةالفطر طهرة للصائم من اللغو والرفث وطعمة للمساكين . (رسول خدا زكات فطر راواجب فرمود تا روزه را از آثار سخنان بي هوده و معصيت بار پاک نموده وکمکی غذایی برای نیازمندان باشد.)

پس جهت جبران کاستی های روزه وکسب ثواب ، اطعام مساکین لازم است و درپرداخت زکات فطر خود درحدتوان دست بالا گرفته وباسخاوت طبع اقدام نموده و ظاهر شویم  .

(ومن تطوع خیرا فهو خیر له / هرکس به خواست خودبیشترپرداخت نمایدقطعا برایش بهتر است )

خداوند روزه وصدقات ما وهمه مسلمانان را بافضل وکرم خود بپذیرد آمین

وصلی الله علی سیدنامحمد وعلی آله وصحبه اجمعین

 هاشم حکیمی/ پانزدهم رمضان 94

نمایش بیشتر

هاشم حکیمی

@نویسنده و مترجم و شاعر @ کرمانشاه : پاوه @ شغل : امام جماعت و دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا