گفتگو

فرزانگان کورد در پانزده صده گذشته (3-1)

آشنایی با فرزانگان کورد در پانزده صده گذشته (3-1)

نویسنده: احمد قاضی

قرن اول

یوسف کاتب:

مشهور به ابوسلیمان فرزند سلیمان کُرد ، این شخصیت کُردی پدرش از کردستان به مدینه منوره هجرت کرده بود ،  یوسف تحصیلات خود را در همان جا به پایان رسانده و در فن نویسندگی و شعر و شاعری انگشت نما بوده و در دیوان حاکم مدینه به شغل دبیری پرداخته است. در گذشت یوسف کاتب را حدود سال ۱۳۵ هـ .ق ذکر کرده اند.

1- اغانی ج۴ص۱۱۳

2-تاریخ ادبیات ایران، همایی، ج۲ ص۱۱۹

 

قرن دوم:

ابویحیی کُردی:

مهدی بن میمون، دانشمندی از مهاجرین کُرد به سال ۱۷۲ هـ .ق در بصره می زیسته، و از علما و حفاظ احادیث نبوی و کسانی چون شعبه و ابن حنبل بر ثقت و امانت او گواهی داده اند و روایت های ابویحیی در صحاح سته به ثبت رسیده است.

 1- الاعلام ج۸ ص۲۵۹

قرن سوم

# ابن قتیبه دینوری:

امام ابومحمد عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری، از ائمه ادب و مؤلفین معروف است که در قرن سوم زیسته است در سال ۲۱۳ هـ .ق متولد و در سال ۲۷۶ در بغداد وفات یافته است.

این دانشمند مشهور کُرد دارای آثار و تألیفات بسیار ارزنده ای است از جمله آن ها: الشعر و الشعراء، ادب الکتاب، المعارف، کتاب المعانی، عیون الأخبار، الامامه و السیاسه، الرد علی الشعوبیه، الرجل و المنزل، مشکل القرآن، المشتبه من الحدیث و القرآن العرب و علومها، المسائل و الاجویه، غریب القرآن، طبقات الشعراء، الاشربه، و کتاب های دیگر.

1-الاعلام ج۴ ص۲۸۰

 

# ابوحنیفه دینوری:

احمد بن داود دینوری از علمای بزرگ دینور بوده است که در ادبیات و لغت و تاریخ و جغرافی و نجوم و گیاه شناسی اطلاعات عمیق و تخصص داشته است، سید جمال الدین تهرانی در گاه نامه سال ۱۳۰۷ شمسی وی را در عداد ریاضی دانان قرن سوم بر شمرده که در اصفهان به رصد کواکب می پرداخته است.

از تألیفات این دانشمند کم نظیر: الاخبار الطوال ( تاریخ عمومی)، کتاب الجبر و المقابله، اصول المنطق، انساب الاکراد، کتاب النبات، کتاب الانواء، کتاب الکسوف، کتاب الفصاحه، کتاب العرالشعراء و چند کتاب دیگر در معجم الادباء و الاعلام ، سال وفاتش را ۲۸۲ هـ . ق قید کرده اند و او را از نوادر حکما و صاحبان نظر در ادبیات عرب به شمار آورده اند.

1-گاه نامه تهرانی، ۱۳۰۷ شمسی ص۱۱_ ۱۱۳

2-الاعلام زرکلی ج۱ ص۱۱۹

 بخش دوم مقاله

بخش سوم مقاله

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام و خسته نباشید بر دست اندرکاران سوز محراب.ممنون از مطالب بسیار زیبا و عالیتون.ان شاالله خداوند توفیق بیشتری نصیبتان گرداند.
    ازادی زن در اسلام.اشنایی با فرزانگان کورد و ناگفته ها درباره استاد بزرگ الشان قاری عبدالباسط بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا