تاریخ

فریضه حجّ یاد آور…

فریضه حجّ یاد آور…
خداوند متعال از تشریع عبادات و شعائر دینی مقاصد واهداف بزرگی را داشته است ،انجام این شعائروعبادات است که درون و قلب انسان را پاک می گرداند وآدمی را به پروردگارش نزدیک ونزدیکتر می کند از جمله این عبادات بزرگ حج است .
حج رموز و أسرار خاص خود را دارد که لازم است حج گزار در آن تفکر نماید، و آن را در یابد چون او دارد این فریضه إلهی را انجام میدهد حج از بزرگ ترین مراسمی  است که در آن انسان بر تقوای خدا و بزرگ داشت شعائر ونگه داری حرمات خود را تمرین می دهد، خداوند می فرماید [‏ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ‏ ‏ (مطلب  چنين است  كه گفته شد  ، و هر كس مراسم و برنامه‌هاي الهي را بزرگ دارد  و از جمله مناسك حجّ را گرامي‌شمارد  ، بي‌گمان بزرگداشت آنها نشانه‌ي پرهيزگاري دل ها  و خوف و هراس از خدا  است . ( سوره ی حج ایه ی 32) 

 خداوند به حاجیان امر می کند توشه ی تقوای الهی را بر گیرید الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ= ‏ حجّ در ماه هاي معيّني انجام مي‌پذيرد  كه عبارتند از : شوّال و ذوالقعده و ذوالحجّه )  پس كسي كه  در اين ماهها با احرام يا تلبيه يا سوق دادن حيوان قرباني و شروع مناسك ديگر حجّ  ، حجّ را بر خويشتن واجب كرده باشد  و حجّ را
آغاز نموده باشد ، بايد آداب آن را مراعات دارد و توجّه داشته باشد كه در حجّ آميزش جنسي با زنان و گناه و جدالي نيست  و نبايد مرتكب چنين اعمالي شود  . و هر كار نيكي كه مي‌كنيد خداوند از آن آگاه است . و توشه برگيريد  هم براي سفر حجّ و هم براي سراي ديگرتان و بدانيد  كه بهترين توشه پرهيزگاري است ، و اي خردمندان ! از خشم و كيفر من بپرهيزيد . ‏
هدف از قربانی و هدی رسیدن به تقوا و پرهیز کاری ا ست خداوند می فرماید:  ‏لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ
التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ‏  /حج آیه 37‏ = گوشت ها و خون هاي قرباني ها ( كه مظاهر و صور ظاهري هستند ، به هيچ وجه مورد توجّه خدا نبوده و هرگز به خدا نمي‌رسد  و موجب رضاي او نمي‌گردد و بلكه
پرهيزگاري و ورع و اخلاص  شما به او مي‌رسد  و رضا و خوشنوديش را كسب مي‌كند  .

اين گونه كه مي‌بينيد خداوند حيوانات را مسخّر شما كرده است تا خدا را به خاطر اين كه هدايتتان نموده است  و به سوي انجام اعمال نيكو رهنمودتان كرده است  بزرگ داريد و  سپاسگزار الطاف او باشيد . اي پيغمبر ! نيكوكاران را  به پاداش عظيم و لطف عميم خدا مژده بده .  ‏
‏ ‏ ‏
حج انسان را بر معنای بندگی و تسلیم شدن و فرمان بردار بودن برای شریعت الهی تربیت می کند ، حاجی کارهایی را انجام می دهد که فلسفه ی آن واضح نیست ، از لباس های روز مره بیرون می آید و از آرایش و زینت دوری می کند و هفت بار طواف خانه ی خدا سعی بین صفا مروه می کند در مکان معین و در زمان معین می ایستد همچنین در وقت معین به سوی مکان معینی میرود و شیطان را رجم می کند ودر منی شب را به روز می رساند تمام این اعمال ظاهری از فرمانبرداری از خداوند منان  وپیروی از سنت نبوی می باشد گوش کنید که حضرت عمر به حجر الاسود فرمودند وقتی که خواستند اوراببوسند: قسم به خدا می دانم که سنگی بیش  نیستی ! نه می توانی ضرری برسانی ونه می توانی نفعی برسانی اگر نمی دیدم که پیامبر (ص) تورا بوسه  می زد هرگز تو رانمی بوسیدم !
حج احساس اخوة وبرادری وضرورت وحدت را در وجود انسان بر می انگیزاند ، حاجیان همه در یک مکان واحد ودر یک زمان واحد جمع می شوند ، وبریک شکل ولباس واحد خدای واحد را عبادت وبندگی می کنند ، هدفشان یکی است ،همه دارای یک قبله ی واحد هستند ، حاجی پی می برد که تنها امّت اسلامی است ، در این کره خاکی که از این اتحاد وهمبستگی برخوردار می باشد ،که این امّت در صورتی که با هم متحد ، وقلب هایشان به هم پیوند به خورد می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد .
حج انسان را به یاد روز رستاخیز ، وترس وحشت آن روز که بچه ها را پیر می اندازد ، وقتی که انسان این همه جمعیت را از نژاد های مختلف جهان می بیند که در این مکان باهم جمع شده اند ویک صدا لبیک گویان خدای خویش را می خوانند ، یک لباس واحد ویک رنگ به تن کردند ، همه خود را از ثروت وزینت دنیوی جدا نموده اند  ، همه این ها انسان را به یاد صحرای محشر می اندازد ؛ آنگاه که لخت وعریان وپا برهنه در مقابل پروردگار در روز قیامت قرار می گیرند ، دیدن این صحنه ها انسان را برای جمع  کردن توشه برای آخرت تشوق می کند .

 

حج یاد وخاطره گذشتگان از جمله پیامبران ویاران با وفای آن حضرت وصالحان رادر یاد وخاطره حاجی زنده می کند ، آنان که این خانه مبارک را طواف نمودند وبا گام های خود این اماکن مقدس را درنوردیدند ، هجرت حضرت ابراهیم  با هاجره را به این سرزمین را یاد آوری می نماید ، داستان قربانی کردن اسماعیل ، ساختن کعبة الله توسط حضرت ابراهیم وپسرش اسماعیل ، اعلام نمودن حج در میان مردم ، حاجی همچنین به یاد می آورد پیامبرمان را که در این مکان دوران کودکی را سپری نموده است وآزار واذیتی را که از کفار قریش تحمل نموده اند ،حجة الوداع را در ذهن انسان زنده می کند که در آن خداوند متعال دین خود را تکمیل ونعمت اسلام را به اتمام رساند ، وخاطرات بزرگ دیگری را که انسان مسلمان را با این کاروان مبارک  پیوند می
دهد واو پیروی کردن ازراه وروش آنان را درمی یابد .

علاوه بر این ها دارای منافع ومقاصد بزرگ دیگری است که این مقاله گنجایش آن را ندارد ، برای همین است که در قرآن این منافع به صورت نکره آمده است ، که بیانگر کثرت ومتنوع بودن این منافع ومقاصد می باشد خداوند در آیه ی 28سوره حج می
فرماید : [‏لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ‏‏] (
آنان به اين سرزمين مقدّس بيايند تا منافع خويش را با چشم خود ببينند و به سود مادي و معنويشان برسند و ناظر فوائد فردي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي و اخلاقي حجّ باشند ، و در ايّام معيّني كه  روز عيد قربان و دو و يا سه روز بعد از آن است ، به هنگام ذبح قرباني ،  نام خدا را بر چهارپاياني  همچون بز و گوسفند و شتر و گاو ببرند كه خدا نصيب ايشان كرده است پس  از ذبح حيوانات ، اي حجّاج  خودتان از  گوشت آنها بخوريد و بينوايان مستمند را نيز بخورانيد . ‏
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته(عباسی)

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا