اصول

فضیلت و چگونگی اقامه ی«صَلاهُ التّهَجُّد» و نماز شب !

صلاه البهجد

موضع ما به عنوان شخصیتی مسلمان درقبال شب قدر چگونه باید باشد؟ وآیا واجب است دراین شب قرآن ختم شود؟

نمازشب(صلاه الیل)چند رکعت است وبه چه صورتی اقامه می شود؟

پاسخ: سنت است انسان مسلمان درشب قدر به شرح زیر رفتار کند:

۱- بواسطه ی بیداری (قیام وعبادت ) به احیای آن اقدام نماید، درصحیحین(مسلم وبخاری) بالفظ بخاری از حضرت ابوهریره (رض) نقل گردیده ، که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:هرکس شب قدر را با داشتن  باور( به منزلت آن) و بندگی ، عبادت و طلب ثواب قیام کند گناهان گذشته اش بخشوده خواهد شد.

۲- دعا ونیایش ،بویژه دعاهایی که دلیلی بر فضیلت آنها وارد شده باشد، دراین رابطه مادرمؤمنان عایشه (رض) می فرماید:گفتم :ای پیامبرخدا ، اگر شب قدر را دریافتم درآن شب چه بگویم؟ پیامبر فرمودند: بگو: پروردگارا براستی که تو بخشاینده ای و عفو و بخشش را دوست داری، پس از گناهانم درگذر و مرا ببخش.((امام احمد وابن ماجه ونیز ترمذی آن راروایت نموده وگفته است صحیح می باشد)).

۳- قرآن خواندن بسیار و ذکر و یاد خدا و عبادت کردن، البته  برانسان مسلمان واجب نیست که دراین شب قرآن را ختم کند، اما اگر بتواند کل قرآن را در شب قدر ختم نماید، انشاالله پاداش بزرگی دریافت خواهد کرد.

همچنین نماز شب را باید دو رکعت دورکعت به جا ی آورد ، طبق آنچه درصحیحین ازعبدالله بن عمر روایت شده است ،پیامبرعلیه الصلاه والسلام فرمودند: نماز شب دورکعت دو رکعت می باشد ، اگر یکی از شما ترس از دست دادن نماز صبح را داشته باشد یک رکعت نماز وتر را (آخرین نماز شب) قبل از طلوع فجر بخواند،این رکعت تمام نمازهای دو رکعتی قبل ازخوذش رابه صورت وتر(فرد) درمی آورد و ثواب نماز شب را به دست آورده است.

براساس آنچه درصحیحین از حضرت عایشه نقل گردیده ، پیامبرنماز شب را یازده رکعت خوانده است ، با این وجود این حدیث دلیل بر تحدید وتعیین عدد رکعات نیست ، به عبارتی دیگر خواندن یازده رکعت به عنوان نماز شب ازجانب پیامبر(ص) دلیلی برممنوعیت خواندن بیشتر از آن نیست ، اگر کسی همین تعداد را بخواند عملکردش مطابق سنت عملی رسول الله بوده ،ولی اگر شخصی بر تعداد رکعات آن بیفزاید اشکالی درآن وارد نخواهد بود، چون صحابه ی کرام( رض) در دوران خلفای سه گانه ( عمر، عثمان و علی) نماز شب را بیست رکعتی می خواندند.

امام ترمذی می گوید:بیشتر اهل علم براساس آنچه از حضرت عمر وعلی ودیگر صحابه (رض) روایت شده است می گویند: نماز شب بیست رکعت می باشد، بزرگانی چون ثوری و ابن مبارک و شافعی این قول را اختیار کرده اند وهمچنین می گوید: آنگاه که مردم مکه را ملاقات کردم نماز شب را بیست رکعت می خواندند.

والله اعلم.

وآخردعوانا ان الحمد لله رب العالمین.

 

منبع :اسلام وب

مترجم :عبدالواحد رحمت الله

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا