اصولفقه

فوائد روزه برای بدن

روزه

روزه یکی از ارکان اسلام است.
خداوند روزه‌ی یک ماه( ماه رمضان) را بر مسلمانان فرض کرده است. به اضافه‌ی چند روزی در سال مانند نه روز ذی‌الحجه به ویژه روز عرفه، ایام البیض از هر ماه، روزهای دوشنبه و پنج شنبه هر هفته و روز تاسوعا و عاشورا که روزه گرفتن آن روزها مستحب است. روزه پاداش بزرگی نزد خداوند دارد. همچنین روزه سلامت جسمانی و روانی نیز در پی دارد. از جمله:

۱- سم زدایی از بدن

سموم فراوانی همراه غذاهای مصنوعی، سیگار و دخانیات مختلف و مواد شیمایی مانند شوینده‌ها و حشره کش‌ها و آلاینده‌های زیست محیطی وارد بدن می‌شود. بدن بخشی از آنها را دفع می‌کند. بخشی از آن سموم همراه چربی‌های بدن ذخیره می‌شوند. در ایام روزه‌داری به ویژه اگر مدتی مدید باشد بدن شروع به سوخت و ساز آن چربی‌ها می‌کند و در نتیجه سموم داخل چربی‌ها آزاد شده و بدن خود را از شرّ آنها خلاص می‌کند.

۲- استراحت دستگاه گوارش

در ایام روزه‌داری، دستگاه گوارش، دوره‌ی استراحت را به آرامی طی کرده و به اندازه‌ای مشخص و ثابت کار می‌کند و ترشح بزاق و اسیدها به پایین‌ترین درجه‌ی خود می‌رسد؛ در نتیجه به تدریج قدرت و نیرو به دست می‌آورد.

۳- علاج التهابات

برخی مطالعات نشان داده که روزه نقش بسزایی در مداوای بیماری‌های التهابی مانند داءالصدف(پسوریازیس) و التهاب مفاصل(آرتروز) دارد.

۴- پایین آمدن قند خون

غذا نخوردن قند خون را پایین می‌آورد همان‌طور که باعث ایجاد انرژی از گلیکوژن می‌شود و در نتیجه سلول‌های لوزالمعده( پانکراس) از ساختن انسولین، استراحت می‌کنند، همین امر از مریضی قند خون پیشگیری می‌کند.

«هنگامی که یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات خورده و هضم می شود، سطح گلوکز خون افزایش می یابد و لوزالمعده انسولین ترشح می کند . قند خون از ورید باب وارد سلول های کبدی می شود. انسولین در سلولهای کبدی چندین آنزیم را تحریک می کند که موجب ایجاد فرایند سنتز گلیکوژن سنتز می شود . مولکول گلوکز تا زمانی که انسولین و قند زیاد هستند به زنجیره گلیکوژن اضافه می شود. در نتیجه بعد از خوردن غذا مقدار زیادی از گلوکز خون در کبد به گلیکوژن تبدیل می شود. پس از هضم یک وعده غذایی و کاهش گلوکز در خون ، ترشح انسولین کاهش می یابدو سنتز گلیکوژن متوقف می شود و هنگامی که بدن احتیاج به انرژی دارد ، گلیکوژن شکسته شده و دوباره به گلوکز تبدیل می شود». [ مترجم، به نقل از کلینیک مجازی زیست شناسی].

۵- رهایی از اضافه وزن

بعد از گذشتن چند ساعت روزه داری، بدن گلیکوژن ذخیره شده در کبد و عضلات را می‌شکند و بعد از سپری شدن چند ساعت دیگر روزه بودن، به ویژه اگر با کار و فعالیت جسمانی همراه باشد، بدن برای تولید انرژی شروع به سوختن چربی‌های متراکم خود می‌کند، در نتیجه چربی‌ها کاسته می‌شوند و وزن ایده‌آل به دست می‌آید. البته به شرط اینکه روزه دار، تغذیه‌ی سالم، در افطار داشته باشد؛ به این شیوه که از پرخوری اجتناب کند و بیشتر بر مایعات و فیبرها تأکید کند تا بدن دوباره از نو شروع به چربی سازی، به ویژه در ناحیه شکم، نکند.

۶- پایین آمدن فشار خون

روزه انسان‌های مبتلا به فشار خون بالا را، از طریق پایین آوردن سطح آدرنالین بدن،کمک می‌کند که فشار خونشان پایین آید، در نتیجه از تصلب شرایین پیشگیری می‌کند.

۷- تنظیم برنامه‌ی غذایی

بسیاری از مطالعات نشان داده که روزه نقش بسزایی در سوق دادن شخص به سمت غذای سالم مانند آب و مایعات و میوه‌ها و سبزی‌جات و عدم رغبت به غذاهای مصنوعی غیر سالم دارد، که این مسئله سلامت عمومی شخص را تضمین کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

نویسنده: دعاء نجار

مترجم: رحمن جعفری

نمایش بیشتر

رحمن جعفری

@استان کردستان - سقز @نویسنده و مترجم @دعوتگر و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا