اصول

قدر « شب قدر» را بدانیم

چگونه به شب قدربرسیم

 شب قدر دارای جایگاه بزرگی است؛ زیرا شب بخشش و رهایی از آتش است، شب افزایش اعمال و حسنات، شب بالارفتن درجات و برآورده شدن راز و نیاز می باشد.

 کسی خوشبخت است که بتواند آن شب را به دست آورد و کسی محروم و بی نصیب است که از فضیلتش بی بهره بماند ، برای بسیاری از مردم این شب ‌همانند سایر شب های زندگیشان  و درحالی که آنان خوابیده‌اند و یا پای فیلم ها و سریال های تلویزیونی نشسته‌اند  و همچنین در حالی که خود را برای خرید لباس وشیرینی عید آماده می‌کنند می‌گذرد ؛آری این شب می گذرد در حالی که او جرعه‌ای از خیرات آن ننوشیده و توشه‌ای از برکات آن  نچیده ‌است .

 زیانمند کسی است که شب تمام می‌شود ولی او خود را از آتش دوزخ نرهانیده است؛ راستی اگر در این شب ویژه ! از خداوند طلب بخشش نکند و خود را به خداوند نزدیک نکند پس کی این کار را انجام خواهد داد؟

سوال اینجاست که چگونه این شب مبارک را دریابیم تا رستگار شویم ؟

این رحمت خداوند نسبت به این امت است که در مقابل عمر کوتاهشان زندگی پربرکتی به آنان بخشیده است و در مقابل اندک اعمالی که انجام می دهند پاداش فراوانی دریافت می‌کنند؛ همانگونه که با بخشش و هدایایی ربانی پاداشی بدیشان داده می‌شود که به پیشینیان خود برسند.

یکی ازاین هدایا شب قدر است و برای رسیدن به آن باید در مرحله اول ارزش آن را فهمید .

حقا که خداوند متعال آن را شبی مبارک توصیف نموده و بر سایر شب ها برتری داده است خداوند متعال می فرماید : لیله القدر خیرمن الف شهر شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر و برتر است .

و رسول خدا می فرماید : (من قام لیله القدر ایماناً و احتساباً غفر له ماتقدم من ذنبه ) هرکس شب قدر را با باور و قصد دریافت اجر و پاداش برپا دارد گناهان قبل از آن شبش بخشوده می‌شوند .

 رسول خدا از این شب خبر می دهد و می فرماید آن شب شبی است که در دهه پایانی ماه رمضان قرار دارد و فرموده :تحروا لیله القدر فی الوتر من العشر الأواخر من رمضان ) شب قدر را در شب های فرد دهه آخر از ماه رمضان جستجو کنید .

و این همان هدیه ی پیامبر (ص) است که در دهه آخر رمضان به گپنه ای تلاش و کوشش می‌کردند که در سایر شب ها آنگونه نبود (کان النبی(ص) إذا دخل العشر شد مئزره و احیا لیله و أیقظ أهله ) پیامبر(ص) هر وقت به دهه آخر ماه رمضان می رسیدند کمربند خود را محکم و شبهایش را زنده داشته و خانواده اش را بیدار می‌کردند .

خداوند متعال شب قدر را در دهه پایانی رمضان پنهان کرده است تا مسلمان روزه دار تلاش و کوشش فراوانی برای به دست آوردن آن انجام دهد و بی حوصلگی به خرج ندهد؛علاوه بر این که هرکس می خواهد فضیلت این شب را به دست آورد باید قلب خود را از نفرت و کینه توزی و حسادت پاک کند؛ زیرا کسی که درونش پراست از شرارت و بدی‌ نسبت به مردم خداوند او را از دریافتن این شب محروم می‌کند.

البته خداوند این شب را به پیامبرش نشان داد اما به خاطر خصومت دو نفر با یکدیگر رسول خدا آن را فراموش – یا پنهان – کرد . امام بخاری روایت می‌کند : رسول خدا (ص) از منزل بیرون آمدند تا خبر شب قدر را به اصحاب بدهند ، که دو نفر از مسلمانان با یکدیگر درگیر شدند! آن حضرت  فرمود: آمدم تا شب قدر را به شما نشان بدهم ولی چون فلانی و فلانی با هم درگیر شدند آن را فراموش کردم؛ امید است که برای شما خیر باشد ، آن را در پنج و هفت و نه دریابید .

خداوند نمی پذیرد که در این شب فردی با برادرش درگیر شود و یا کینه‌توزی و حسادت و قطع صله رحمی کند ، پس باید قلبمان را برای خداوند متعال پاک کنیم و گرنه خداوند هرکس را که بخواهد می بخشد و اهل کینه توزی را با کینه اشان رها می کند تا زمانی که از آن دست بردارند. همچنین  باید انسان مسلمان باید ارتباطش را با دیگران نیکو و پسندیده کند تا این فرموده پیامبر در حق او محقق شود : (آنچه را برای خود می پسندی برای برادرت نیز بپسند ) و اینکه آنگونه باشیم که پیامبر مان توصیف کرده است : (المسلم للمسلم کالبنیان المرصوص یشد بعضه بعضا) مسلمان برای مسلمان همانند بنای محکمی است که یکدیگر را محکم می کنند .

 شایسته است که انسان مسلمان در این شب از خداوند مهربان طلب آمرزش بکند همانطور که از حضرت عایشه (رض) روایت است که فرمود از رسول خدا (ص) پرسیدم : ای رسول خدا اگر بدانم شب قدر کدام شب است در آن چه بگویم؟ آن حضرت فرمودند : بگو : اللهم انک عفو تحب العفو فاعف عنی  بارالهی همانا تو بخشنده ای و بخشش را دوست داری پس  من را ببخش .

                            

 نویسنده : محمد علی عنز

 منبع : روزنامه الاهرام

 مترجم : عامر رضاییان- کرمانشاه

نمایش بیشتر

عامر رضاییان

استان کرمانشاه - شهرشتان کرمانشاه مدرس علوم دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا