اصول

مختصری اندر باره روزه و احکام آن

 

روزه گرفتن پیامبر(ص) چگونه بود؟

در این مقاله سعی بر این است که مختصری از روزه پیامبر(ص) مورد بحث قرار گیرد (اعم از آن دسته از آداب شرعی که انجام آنها بر ما واجب است و همچنین حکم روزه و تقسیم شدن مردم به چند بخش در روزه گرفتن، و کسانی که روزشان را می شکنند و مطالب اجمالی دیگر) از خداوند خواستاریم که همه ی مسلمانان را در بجا آوردن سنت های پیامبر(ص) و تبعیت از ایشان در هر مسئله ای(خواه کوچک باشد یا بزرگ) نصرت دهد.خداوند نصرت دهنده و سرپرست مسلمین است.

شناسنامه ی روزه:

 روزه عبارت است از عبادت برای خدواند از اذان صبح تا اذان مغرب به وسیله ی دوری جستن از مسائلی که  روزه را باطل می کند.

روزه ی رمضان:

 بنا بر فرموده ی پیامبر(ص) روزه یکی از رکن های اساسی اسلام است: “بنی الإسلام على خمس: شهاده أن لا إله إلا الله، وأن محمداً رسول الله، وإقام الصلاه، وإیتاء الزکاه، وصوم رمضان، وحج البیت الحرام” [متفق علیه]

اسلام پنج رکن دارد: گواهی دادن بر این که هیچ معبود بر حقی جز الله وجود ندارد و محمد فرستاده ی او است و به جای آوردن نماز و دادن زکات و روزه ماه رمضان و حج خانه ی خدا.

شرایط مردم نسبت به روزه:

-روزه بر هر مسلمان بالغ عاقل و توانا واجب است(اگر در سفر نباشد)

-روزه بر کودکانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند واجب نیست اما بهتر است در صورت توانایی (برای ایجاد آمادگی اشان در سال های بعد) در حد توان روزه بگیرند.

-اگر شخصی دچار مریضی شد که امید بهبود یافتنش وجود داشت؛ در صورتی که روزه بر او سخت آید می تواند روزه اش را بشکند و در زمان صحت، روزه های قضا شده اش را جبران کند.

-بر انسان مجنون(اگر چه بالغ هم باشد) و افرادی که حالتی بر آنها حاکم شده باشد که مانند دیوانه ها توانایی جدا کردن خوب و بد را نداشته باشند و همچنین پیری که زمین گیر شده  و توانایی تشخیصش را هم از دست داده باشد نه روزه واجب است و نه فدیه ی آن.

-کسانی که توان روزه گرفتن مداوم را ندارند مانند پیر سالخورده یا کسی که دچار مریضی های خاصی است در برابر هر روزه که توان گرفتنش را نداشته باشد باید وعده ی غذای نیازمندی را تامین کند.

-زنان حامله و مادرانی که به کودکانشان شیر می دهند؛ در صورتی که روزه بر آنها سخت آید یا نگران سلامتی کودکشان باشند می توانند در وقتی که روزه گرفتن برایشان آسانتر است روزه هایشان را قضا کنند.

-خانم ها در حالت نفاس روزه نمی گیرند و بعدا روزه هایشان را قضا می کنند.

-اگر کسی مجبور شد روزه اش را بشکند مانند کسی که مجبور است فردی را از خفه شدن در آب یا سوختن در آتش نجات دهد روزه اش را می شکند و بعدا آن را قضا می کند.

-مسافر(چه کسانی که به مکانی خاص سفر می کنند مانند عمره و چه کسانی که شغلشان به گونه ای است که هر روز می بایست از شهرشان خارج شوند مانند راننده ی تاکسی و …) بین روزه گرفتن و نگرفتن در دوران سفرش مختار است اما بعدا باید روزه های قضا شده اش را جبران کند.

احکام روزه:

۱-نیت:

لازم است قبل از روزه ی واجب، برای روزه گرفتن نیت کنیم و دلیل این موضوع حدیث پیامبر(ص) است که می فرمایند:

من لم یجمع الصیام قبل الفجر فلا صیام له[صحیح ابی داود]هر کس قبل از اذان صبح قصد و نیت روزه گرفتن را نداشته باشد، روزه اش درست نیست.

همچنین می فرمایند:من ام یبیت الصیام من الیل فلا صیام له[صحیح النسائی]هر کس شب(قبل از روزه) نیت و قصد گرفتن روزه را نداشته باشد؛ روزه اش صحیح نیست.

نیت باید قلبی باشد ودلیل بر این مدعا این است که از پیامبر(ص)  و اصحاب روایت نشده است که نیتشان را با زبان ادا کرده باشند.

۲-زمان روزه:

خداوند متعال می فرماید:

وَکُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ [البقره/۱۸۷]

و بخورید و بیاشامید تا آن گاه که رشته‌ی بامداد از رشته‌ی سیاه (شب) برایتان از هم جدا و آشکار گردد.

دو نوع فجر (صبحگاه):

  • فجر کاذب: که هنگام نماز صبح نیست و در این هنگام خوردن و آشامیدن و غیره بر روزه دار منعی ندارد.
  • فجر صادق: در آن خودن و آشامیدن بر روزه دار حرام می باشد ، فجر صادق که هنگام نماز صبح است ، نوعی سرخی در آسمان و در بالای کوه ها پدیدار می شود.

سه‌رچاوه‌: http://saaid.net/mktarat/ramadan/61.htm

ترجمه : ادریس اسلام نژاد

نمایش بیشتر

ادریس اسلام نژاد

استان آذربایجان غربی دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا