تاریخ

مراسم تقدیر از دکتر مصطفی خرم دل در مهاباد

✅ روز شنبه مورخه ۲۱ اسفند ماه سال جاری در شهر انسان های هوشمند و فرهیخته ، مهاباد، مراسمی به منظور تقدیر از استاد دکتر مصطفی خرم دل ، مفسر نامی اهل سنت و کورد برگزار شد.
این مراسم معنوی در مسجد کوی دانش و با میزبانی ماموستا عبدالله رشی مقدم یکی از مدیران مسئول کانون های فرهنگی و هنری قرآن مهاباد برگزار شد .
مراسم پس از نماز عصر و با یک ساعت تاخیر و در شرایطی که حضور ماموستایان و همچنین مسئولین اداری شهر به شدت کم رنگ بود آغاز شد. 
✅ آغازگر برنامه های همایش کسی نبود جز آقای محمد ارجمندی مسئول کانون های فرهنگی و هنری شهرستان مهاباد که با تلاوت تواشیح گونه آیاتی چند از کلام الله مجید مراسم را آغاز کرد.
✅ پس از تلاوت قرآن، ماموستا عبدالله رشی مقدم امام جماعت و جمعه مسجد حضرت ابوبکر صدیق، ‌به عنوان میزبان جلسه و مدیر کانون قرآنی ابراهیم خلیل الله به جایگاه آمد و ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و مدعوین خاطر نشان کرد: جناب آقای دکتر خرم دل دارای شخصیتی است فراتر از یک شهر و یک منطقه و باید اعتراف نمود که ایشان در سایه زحمات و مجاهدت هایشان به یک شخصیت نامی کشوری مبدل شده است.
نامبرده در مقایسه دکتر خرم دل با سایر شخصیت های مطرح در شهر مهاباد افزود: اندک کسانی را سراغ داریم که در شرایط علمی این استاد فرزانه باشند و مانند او به مردم و دین و میهنشان خدمت کرده باشند.
✅در بخشی دیگر از مراسم، ماموستا شفیع شافعی امام جمعه و جماعت خوش صدای ابَر روستای کوسه کهریزه مهاباد به منظور خواندن سرود به پشت تریبون دعوت شد که نامبرده همراه دو تن از شاگردانش با خواندن یک سرود حماسی تحت عنوان «النصر للاسلام هیا الی الامام» که با سه زبان کوردی و عربی و فارسی تنظیم شده بود مراسم را صفایی دیگر بخشید.
✅ سخنران بعدی مراسم که توسط مجری با وقار و متین برنامه، آقای امیر حسین زاده به جایگاه دعوت شد کسی نبود جز ماموستا سعید اشکوتی امام جماعت مسجد حاج احمد لشکری مهاباد و دبیر دبیرستان های این شهرستان.
ماموستا اشکوتی که با آقای دکتر خرم دل در یک منطقه ساکن هستند ضمن اظهار ارادت نسبت به دکتر، خاطراتی از ایشان را به سمع و نظر حاضران رساند .
این دبیر موفق دین و زندگی در یکی از خاطراتش، با اشاره به وقت شناسی آقای دکتر خرم دل گفت: در دانشگاه که در خدمت آقای دکتر درس داشتیم همواره مشاهده می کردیم که ایشان با گذاشتن ساعتی مچی روی میز تدریسش از سپری شدن بیهوده ی زمان جلوگیری می نمود و بدون کوچک ترین وقفه و وقت کشی، حتی گاهی مدت ۹۰ دقیقه به تدریس درس مربوطه می پرداختند.
همچنین ماموستا اشکوتی در خاطره ای دیگر ضمن اشاره به تواضع بی نظیر استاد خرم دل فرمودند: جناب دکتر بارها از من – که دانشجوی ایشان بودم- می خواست به جای او برخی درس ها را در کلاس شرح دهم!
امام جماعت مسجد حاج احمد در باره تلاش و مجاهدت های استاد خرم دل گفت: اکنون قلم فرسایی و تالیف و پژوهش جناب آقای دکتر با سنی بیش از ۸۰ سال با هیچ یک از جوانان این مرز و بوم قابل مقایسه نیست و هرگاه اینجانب از ایشان خواهش می کنم که در خدمتشان به عیادت از مریضی یا جایی دیگر برویم ضمن مخالفت با خواسته ام می فرمایند: باید به خانه ام بروم و تکلیف هایم را بنویسم!
ماموستا سعید ضمن اشاره به یکی دیگر از صفات ایمانی دکتر خرم دل گفت: در مناسک حج عمره که افتخار همراهی ایشان را داشتم هرگز موفق نشدم در حضور در مسجد و انجام عبادت و تلاوت از ایشان گوی سبقت را بربایم و امروز هم در مسجد ما ، او یکی از مامومانی است که حتی در نماز جماعت صبح هم حضوری دایمی و سبز دارد!

ماموستا اشکوتی با تاکید بر اهمیت ترجمه فارسی تفسیر فی ظلال القرآن شهید سید قطب توسط دکتر خرم دل خاطر نشان کرد: اگر استاد خرم دل به این مسئولیت بزرگ اقدام نمی کرد معلوم نبود که آیا کسی می توانست این خدمت بزرگ را به جامعه مسلمانان تقدیم کند یا خیر؟!
این دعوتگر نام آشنای مهابادی در پایان از مردم عزیز و دوستداران علم و قرآن خواست که قدر این مفسر نامی و مترجم قرآن را بدانند و تا زنده است با ایشان ملاقات نموده و زحمت هایش را از نزدیک ارج بنهند.
✅ در بخش دیگری از برنامه مجری، ازجناب آقای دکتر شهبازمحسنی استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مهاباد ویکی از همکاران استاد خرم دل دعوت نمود تا درجایگاه قرار گرفته و سخنرانی اش را آغاز نماید.

دکتر محسنی که معمولا شیرین و مسلط، سخن می گوید در ابتدای سخنانش با اشاره به جفای رسانه های کورد زبان به مقام شامخ علمای دین افزود: متاسفانه چند سال پیش که ماموستا عبدالکریم مدرس دانشمند نامی کوردستان دار فانی را وداع گفت ، شاهد بودیم که تلویزیون های منطقه تنها به پخش این خبر اکتفا نمودند که ماموستا عبدالکریم مدرس وفات نمود و از هرگونه توضیح و تبیینی در این باره به مخاطبانشان سرباز زدند و از قضا همزمان با وفات این عالم ربانی یک خانم ترانه خوان در کوردستان عراق فوت کرده بود که توسط رسانه های دولت اقلیم به طور گسترده ای پوشش داده‌ شد و مراسم های باشکوهی در تشییع جنازه اش ترتیب داده شد و برنامه های عادی بیشتر آن تلویزیون ها تعطیل شد!
دکتر شهباز با ذکر این مصراع که « مادح خورشید مداح خود است» خاطر نشان نمود: جناب آقایدکتر خرم دل از هرگونه تعریف و‌ تمجید بی نیاز است.
این استاد دانشگاه با اشاره به توانایی توام با دانایی دکتر خرم‌دل افزود: مصداق بارز و عینی این بیت « توانا بود هر که دانا بود زدانش دل پیر برنا بود» جناب خرم دل است ؛ زیرا او  علی رعم کهولت سن جوان است و پر توان.
نامبرده در بخش دیگری از سخنانش که با استماع کم نظیر حاضران مواجه بود با اشاره به همایشی که در آبان ماه گذشته به منظور تقدیر از دکتر خرم دل در سنندج برگزار شده بود افزود: حجت الاسلام محمد علی کوشا یکی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم در مقایسه تفسیر نور آقای دکتر خرم دل با ۱۸۶ تفسیر و ترجمه دیگر قرآن که از قرن سه هجری تاکنون به رشته تحریر درآمده‌اند گفت: ما حصل تحقیقات و مقایسه های اینجانب گویای این راستی است که ترجمه قرآن آقای خرم‌دل از بقیه ترجمه ها به مراتب بهتر می باشد.
استاد شهباز در باره آوازه بالای تفسیر نور آقای دکتر خرم دل افزود: این ترجمه که با سبک تفسیری نگاشته شده است در کتابخانه بیشتر علمای دین منطقه – و ایران – موجود می باشد و این جانب مدتی که در خراسان بودم متوجه شدم که مولوی ها و علما و اصحاب قلم این خطه هم از فیض تفسیر نور استاد خرم دل بی بهره نیستند!
ایشان در پایان با تلاوت و تفسیر آیه ۱۲۲ سوره الانعام »أَوَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها کَذلِکَ زُیِّنَ لِلْکافِرینَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ۱۲۲ آیا کسى که مرده بود، سپس او را زنده کردیم، و نورى برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود، همانند کسى است که در ظلمت ها باشد و از آن خارج نگردد؟! این گونه براى کافران، اعمال (زشتى) که انجام مى دادند، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده) است» به نقش تفسیر نور در طنین افکندن آوازه نیکوی دکتر خرم در منطقه و ایران پرداختند.
✅ سخنران پایانی همایش جناب آقای دکتر مصطفی خرم دل بود ، شخصی که شیفتگان و محبانش برای تقدیر از او در خانه خدا گردهم آمده بودند. استاد خرم‌دل با تشویق واحترام ویژه میهمانان حاضر در مسجد بر جایگاه قرار گرفت.
دکتر مصطفی خرم دل که در اوج تواضع و فروتنی روبروی مردم حاضر در مسجد قرار گرفت با اشاره به دوران تحصیلش در دانشگاه فرمودند: در سال ۱۳۴۱ راهی دانشگاه شدم و بعدها به عنوان آموزگار روزمزد و با حقوق ۱۵۰ تومان بکارگرفته شدم ……
دکتر خرم دل با ارائه توصیه هایی به حضار گفت: عزیزانم بدانید که هرکس در مسیر الله حرکت کند قطعا در دنیا و آخرت مورد نصرت او قرار خواهد گرفت.
این استاد اخلاق و الگوی وارستگی خطاب به حاضران گفت: مواظب خودمان باشیم مبادا – به داشته هایمان – مغرور شویم و بیایید کاری کنیم که خوش ترین لحظات زندگیمان آن لحظاتی باشد که به لقای پروردگارمان می شتابیم و دار فانی را وداع می گوییم.
دکتر خرم دل که این همایش به منظور قدردانی از او تشکیل شده بود با خواندن این شعر کوردی «کوردیکی مسلمانم سه ربازیکی قورئانم بو به رزی په یامی خوا خه لاتم مال و گیانم» از شیفتگان قرآن خواست برای فراگیری و آموزش این کلام وحی تلاش بیشتر نموده و از بذل هر نفس و نفیسی مضایقه ننمایند.
آقای خرم دل به دلیل ضیق وقت از پرداختن به بیوگرافی تفصیلی اش خودداری نمود و از حاضرین خواست تا با مراجعه به جزوه ای که در اختیارشان گذاشته شده است از گوشه هایی از زندگانی وی اطلاع کافی پیدا نموده و برایش دعا کنند.

✅ در پایان آقای حجت الاسلام اباذر بیگی  مدیر و مسئول محترم کانون های فرهنگی و هنری استان آذربایجان غربی و چند مسئول و علمای حاضر در مراسم به جایگاه تشریف آوردند و لوح های تقدیر دکتر مصطفی خرم دل را تقدیم این استاد فرزانه نمودند.
والسلام علیکم و رحمه الله
تهیه و تنظیم :  سوزی میحراب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا