تاریخشخصیت ها

مردی از جنس بلور(مامۆستا طه مقدوری)

مامۆستا طاها مقدوری

صبح روز ۱۴ فروردین ۹۸ خبر ارتحال عالم ربانی حاج ملا طه مقدوری تمامی دوستان و خانوادە و جامعەی روحانیت پیرانشهر و حومە را داغدار کرد…چرا کە همەگان در انتظار بە هوش آمدن وی بعد از جراحی و پیوند قلب بودند ، ایشان کە چهار ماە در نوبت پیوند در تهران بە سر می برد، عصر روز پنجشنبە ۱۵ فروردین با حزن و اندوە بسیار و چشمان اشکبار دوستداران و مردم متدین پیرانشهر بە سوی مقبرەی زرگتن تشییع و بە خاک سپردە شد.
آنچە در زیر مطالعه می کنید گذری است کوتاە بە زندگی آن عالم ربانی
 زندگینامەی حاج ماموستا ملا طه مقدوری 
حاج ماموستا ملا طه مقدوری نرزیوه در آخرین روزهای بهار سال ۱۳۳۸ شمسی در خانوادەای روحانی و اهل علم و عرفان در روستای سوغانلو از توابع شهرستان پیرانشهر بە دنیا آمد.
مرحوم پدرش ماموستا ملا رسول مقدوری مشهور بە (منعاوی) مدت تقریباً سی سال در آنجا امام و مدرس وخطیب بودند. دروس مقدماتی را در محضر پدر فرا گرفت و سپس برای تکمیل تحصیلات به سایر حجرەها در اطراف و مناطق کردستان روی آورد.
در محضر اساتید بسیاری تلمذ نمود واز هر خرمنی خوشەای برچید؛ از جملە اساتید او  می توان از ماموستا شیخ احمد بیوران ، ماموستا ملا حسن کوپر ، حاجی ماموستا ملامحمد عزیزی  و ماموستا سید نورالدین واژی نام برد . سرانجام در خدمت استاد حاج ملا سید نورالدین واژی در روستای پسوە از توابع پیرانشهر فارغ التحصیل شد و موفق به اخذ اجازه نامه گردید.
پس از ازدواج با دختر ماموستا ملا عبداللە سرخابی بە کسوت روحانیت درآمد ودر روستای پردآباد اشنویە بە عنوان امام و خطیب ساکن شد .
در سال ۱۳۵۹ بدلیل ناآرامی های بە جود آمدە ، از کسوت روحانیت خارج شد و در پیرانشهر ساکن شد و مشغول معاملە و کسب و کار شد و بە دلیل ذکاوت و زیرکی خاصی که داشت در مدت زمان کوتاهی موفق شد سرمایه ای مناسب بیندوزد و ضمن امرار معاش در امور خیریە و باقیات الصالحات و ایجاد صلح و سازش بین مردم و امور اجتماعی نیز پیشگام و فعال و خدمتگذار بود.
از خصوصیات و ویژگی های مرحوم حاج ملا طه مقدوری می توان بە موارد زیر اشارە کرد:
۱-سخاوت
ملا طه شخصی بسیار سخی طبع ، کریم النفس ، مهمان نواز و بخشندە بود و هموارە سفرەی سخاوتش گسترده و دارای مهمان بود.
۲-اخلاق نیکو 
مرحوم استاد مقدوری از لحاظ اخلاق و ادب و تواضع و فروتنی نمونە  و سرآمد بود،همیشە لبخند بر لب داشت…در صبر و بردباری زبان زد خاص و عام بود(کما اینکه در دوران طولانی بیماریش این را ثابت کرد.) حدود ۲٠ سال با انواع بیماری های سخت از قبیل نارسایی های قلبی ، فشارخون ، دیابت و گواتر مقابلە کرد و در عین حال بسیار صبور و شکور بود و از مریضی و ناراحتی شکایت نمی کرد.
۳-اطلاع و آگاهی از فقە و شریعت
ماموستا مقدوری فقیهی متبحر و آگاە بە مقاصد شریعت بود و بە شدت متعهد بە رعایت فقە مذهب امام شافعی (رحمه الله)بود،  اهل ورع و زهد و تقوی بود،همگان را بە انجام واجبات و فرایض سفارش می کرد، بە نماز جماعت بسیار اهمیت می داد و بر انجام دادن مستحبات بسیار حریص بود.
۴-تسلط بر علم تجوید و قرائات قرآن مجید
استاد مقدوری با تمام ریزەکاری های تجوید قرآن آشنا بود و بسیار نیکو قرآن تلاوت می کرد ، ضمن اینکه لحن و صدای نرم و دلنشینی هم داشت. سال های متمادی خادم قرآن بود و پیوستە در مساجد شهرستان پیرانشهر کلاس های تجوید برگزار می کرد.. بسیاری از طالبان علوم و جوانان و  اقوام و فامیل قرآن را نزد آن مرحوم فراگرفتند.
۵- اهل طریقت و عرفان
ملا طه مقدوری اهل تصوف و عرفان بود و از ارادتمندان طریقت  نقشبندی و مرید شیخ محمد عثمان سراج الدین نقشبندی(رحمه الله)بود. اهل ذکر بود و بر رموز طریقت و عرفان علم و آگاهی  داشت. ایشان هم در حال حیات و هم بعد از رحلت عالم ربانی استادملا محمد بداقی رحمه الله بە عنوان سر حلقەی مجالس ذکر و ختم و تهلیلەی نقشبندیە در شهرستان پیرانشهر مطرح بود ودر میان مریدان و منسوبین نقشبندی در تمام کردستان،جایگاە ویژەای داشت و از عزت و احترام قابل توجهی برخوردار بود.
حاج ملا طه مقدوری سر انجام پس از سپری کردن دورەی طولانی بیماری قلبی و بعد از چهار ماە دوری و غربت از دیار و دوستان ، بعد از جراحی و پیوند قلب در بیمارستان امام تهران در تاریخ ۱۳۹۸/۱/۱۴ دار فانی را وداع گفت و بە دیدار معبودش شتافت…
یادش گرامی و راهش پر رهرو باد…

امیر خالدی – پیرانشهر
از طريق
امیر خالدی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. از تعریفات ماموستا زیاد شنیده بودم همیشه مرحوم حاجی عثمان حاجی احمدی مشهور به (گللیره)از سخاوت این بزرگوار تعریف می گرد ومی گفت ماموستای مرحوم بسیار مهربان واهل سخاوت است. دیاکو پردابادی ـ تیکان تپه 1402/3/18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا