تاریخ

مریم بانو یا مریم مقدس

بدون تردید خداوند در بین بندگان وآفریدگانش سنن وشیوه هائی دارد ، گروهی را عزت وعلو مقام می بخشد وبرخی را ذلیل و خوار کرده وبه زیر می کشد ، برخی از بندگانش را برای نعمتی برمی گزیند وبرخی دیگر را از آن نعمت محروم می کند .

یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ …ای  مریم! خدا  تو را  برگزیده  و  پاکیزه ات  داشته  است و  تو  را  بر  همۀ  زنان  جهان  برتری  داده  است.  ای  مریم!  (بـه  شکرانۀ  این  نعمت  بزرگ همیشه  خاشعانه  به  اطاعت  و  عبادت  پروردگارت  مشغول  شو  و   با  نمازگزاران  به  سجده  و  رکوع  بپرداز  (و  با  آنان  نماز  بخوان)…

افتخار برگزیده شدن توسط خداوند متعال به یک بانو همانگونه که آدم برگزیده شد کاری بس بزرگ وسترگ است، برگزیده شدن برای کاری خارق العاده که در تاریخ بشریت انجام می پذیرد وخداوند فضیلت مریم را بر زنان جهان به طور مطلق اعلام می دارد و او را در بلندترین افق های بالا جای می دهد .

مادر حضرت مریم (ع) حنه ،همسر عمران (ع) وخواهرش مادر یحیی (ع) همسر زکریا بود؛یعنی مریم ویحیی پسر خاله ودختر خاله ء هم بودند

بر پایه نقل تاریخ نگاران ومفسران ،این دو خواهرسالهای طولانی صاحب فرزند نشدند . دربارهء حنه مادر مریم (ع) گفته شده که روزی زیر سایه درختی نشسته بود وپرنده ای را دید که جوجه های خود را غذا می دهد . مشاهده ی این محبت مادرانه آتش عشق فرزند را در دل او شعله ور ساخت و از صمیم قلب از درگاه خداوند فرزند تقاضا کرد و چیزی نگذشت که دعایش مستجاب وبه مریم (ع) باردار شد .

نذر مادر :

مادر مریم، جایگاهى خاص در قرآن دارد. از بیان نذر او، اخلاص او، نام‏گذارى و استعاذه او چنین برداشتی می شود . «نَذَرْتُ لَکَ»، «سَمَّیْتُها»، «أُعِیذُها بِکَ» مادرش (همسر عمران) او را برای آزاد سازی مسجد بیت المقدس از دست رومیان وپیش از اینکه بداند دختر است نذر کرده بود .

در این جا دل یک شیر زن با ایمان ورشد معنوى مادر حضرت او را نشان می دهد که بعد از سالها انتظاربرای فرزند دارشدن ، جگر گوشه خود را  خالصانه  به   پروردگارش  تقدیم می کند  و  آزاد  از  هر  قید  و  بندی  و از  هر شریک  و  انبازی،  به  درگاه  احدیّت پیشکش  مینمایدو فرزند خود را نذر خدمت خانه خدا مى‏ کند.

 (رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا …..) (٣۵ آل عمران)پروردگارا!  من  آنچه  را  در  شکم  دارم  خالصانه  نذر  تو  کردم  (تا  کارش  تنها  خدمت  به  بیت  المقدس  باشد) ….

حقا که با چنین مادری با این ایمان راسخ که بندگی خودرا به پروردگارش به اجرا می رساند وآزادانه عهدی را که نشانه ی تقوی و ایمان توحیدی اوست عملی می سازد وفرزندش را لایق برگزیده شدن کرد ، برگزیده شدن برای مادر ی یک رسول ،  این دعای خاشعانه مادر مریم بدین مضمون که پرورگارش نذر او را پذیرا گردد ونذر او که جگرگوشه او بود ، بیانگر تسلیم خالصامه ی اوست در برابر خداوندگار عالم ورو کردن به او به تمام و کمال وآزاد از هر قید وبندی وبدرود گفتن هر چیز وتنها وتنها جویای پذیرش خدا وخوشنودی وی بودن است .

این مادر با تقوی با اینکه تنها دخترش را نذر خداکرده، هنوز در حال دعا می باشد ومی گوید خدایا این نذر را ازمن قبول کن « فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ » (پروردگارا ) ار من بپذیر که تو شنوا ودانائی.

تولد مریم

فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُهَا أُنْثَى …پس  هنگامی  که  او  را  زائید  (دید  که  دختر  است  و  به  درگاه  پروردگار  دست  مـناجات  برداشت  و  عذرخواهان)  گفت:  خداوندا!  من  او  را  دختر  زائیدم

مادر  چشم  براه  فرزند  پسر  بود.  چه  رسم  آن  بود چون که  پسران  را  نذر  معابد کنند  تا  به  خدمتگذاری  آن جاها  بپردازند  و  تمام  عمر  به کنج  عبادت  روند  و گوشه  نشین  برای  پرستش  خدا  شوند.  ولی  هنگامیکه دید فرزندش دختر است.  لذا  با  نغمۀ  اسفناکی  رو  به  خدا کرد  و گفت: 

(رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُهَا أُنْثَى ) خداوندا!  من  او  را  دختر  زائیدم…

امّا  او  فرزندی  را که  به  دنیا  آورده  است  به  خدا  پیشکش  میکند،  و از  اینکه  فرزندش  نخواهد  توانست  به  انجام  وظیفه  بپردازد،  از  خداوند  عذر  خواهی  می کند

(وَلَیْسَ الذَّکَرُ کَالأنْثَى )  پسر  همچون  دختر  نیست…

یعنی دختر  نمی تواند  در  چنین  جاهائی  همچون  پسر  به  انجام وظیفه  مشغول  شود  و کاری که  از  پسر  ساخته  است  از  دختر  ساخته  نیست.

وآن را بطور  مودبانه و مستقیماً  با خدای خود ردر میان می گذارد بطوریکه این مناجات خالصانه ، بیانگر

 حال  مودّت  و  قربت  و  ارتباط  مستقیم،  یک مادر بزرگ منش را می رساند و  مناجات  سادهای  است  که  با  عبارات  بیپیرایه  و  بدون  تعقید  و  تکلیفی  ، با کلمالتی ساده بیان شده است که باعث قبول شدن ومستجاب بودن گردید .

 نام گذاری مریم

(وَإِنِّی سَمَّیْتُهَا مَرْیَمَ ) من  او  را  مریم  نامیدم …

این مادر بزرگوار نام فرزند نذری خود را مریم نهاد واورا خالصانه پیشکش کرد وبرای او وآینده اش نزد پرودگار دعا نمود (وَإِنِّی أُعِیذُهَا بِکَ وَذُرِّیَّتَهَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ) (٣۶) من  او  و  فرزندانش  را  از  (وسوسه  و  گمراهسازی)  اهریمن  مطرود  (از  درگاه  فضل  و  کرمت،  به  تو  میسپارم  و)  در  پناه  تو  میدارم…

این  سخن آخر یک مادر است که  هدیۀ  خود  را  به  پیشگاه خدا  تقدیم  میدارد،  و  به  حمایت  او  می سپارد، و  فرزندش و نسل اورا  از  دست  شیطان  مطرود  به رحمت خدا پناه می برد .

 تهمت به مریم 

نسبت زنا به مریم در واقع نسبت زنا زدگی به حضرت عیسی وناشایستگی او برای هدایت ورهبری هم بود وهمین تهمت دلیل کفرشان به عیسی بود ، شاید از آن جهت به تهمت، بهتان گفته می شود که افراد پاکدامن با شنیدن آن تهمتهای ناروا، بهتشان می زند ، وبهتان عظیم هم عذاب عظیم دارد و علاوه برآن بهتان در ردیف کفر قرار دارد.

وَ بِکُفْرِهِمْ وَ قَوْلِهِمْ عَلى مَرْیَمَ بُهْتاناً عَظِیماً ( نساء / ۵۶) ترجمه : به  سبب  کفر  ورزیدنشان  و  افترای  بزرگی  که  بر  مریم  بستند.

در جامعه فاسد گاهی به  پاکترین افراد ، زشت ترین نسبتها را می  دهند ، خداوند متعال افترا به مریم را بهتان عطیم می نامندوتهمتشان به مریم این بود که وقتی عیسی را بدنیا آورد او را متهم به زنا کردند واین کار ، هم کفر بود وهم بهتان، زیرا خود عیسی در آغازولادتش به زبان آمدوبا آنان سخن گفت که : قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا ( ۳۰ / مریم)ترجمه : من  بنده  خدایم.  برای  من  کتاب  (آسمانی  انجیل) را خواهد  فرستاد  و  مرا  پیغمبر  خواهد  کرد.

هنگامی که آنها نوزادی را در آغوش او دیدند دهانشان از تعجب بازماند، آنها که سابقه پاکدامنی مریم را مکی دانستند وآوازه تقوی وکرامت او را شنیده بودند سخت نگران شدند تا آنجا که برخی به شک وتردید افتادند وبعضی دیگر هم که در قضاوت وداوری عجول بودند زبان به ملامت وسرزنش او گشودند وگفتند: حیف از آن سابقه ی درخشان ، با این آلودگی وصد حیف از آن دودمان پاکی که این گونه بدنام شد .

 برتری مریم برزنان عالم

مریم تنها بانویی در عالم است که در قرآن کریم به نام خاص اوتصریح شده است وبا کمال تجلیل از وی سخن به میان آمده است : وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ

ترجمه : و [یاد کن‏] هنگامى را که فرشتگان گفتند: «اى مریم، خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است.»

( إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ ) بیانگر این است که ای مریم تو صفوه وبرگزیده و مختار وبر چیده شده ی خدایی ،(و اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ لْعالَمینَ) بیانگر این است که ای مریم نه تنها تو صفوه وبرجسته ای ،بلکه بر همه ی زنان عالم برتری ،وچون کلمه( عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ)مطلق است ,نمی توان گفت که مریم (ع) نسبت به زنان عصر خود مصطفی وبرجسته بود.اطلاق آیه آن است که نسبت به همه ی زنان جهان برجستگی دارد،و این که کسانی کلام ملائک رابشنوند وتردیدنکنندکه این کلام ملائکه است،خاص درگاه الهیند ،چنانکه از آیه مزبور به خوبی برمی آیدکه مریم ای چنین بود. نکته دیگرآنکه باتوجه به آیه یا مَرْیَمُ اقْنُتی‏ لِرَبِّکِ وَ اسْجُدی وَ ارْکَعی‏ مَعَ الرَّاکِعینَ ترجمه : اى مریم، فرمانبرِ پروردگار خود باش و سجده کن و با رکوع‏کنندگان رکوع نما.»

شاید بتوان گفت ،آن برجستگی های سه گانه ،یعنی برگزیدگی ،مطهره بودن وبرتری زنان عالم ,محصول این بندگی های سه گانه باشد ،بنابر این خدای سبحان به حضرت مریم می فرماید :اگر میخواهی این فضایل مستدام بماندعلل واسباب آن رااستمرار ببخش ؛از پروردگارت اطاعت کن وسجده کن وبانمازگزاران نماز بخوان.

 پس ای گرامی مادر

مادر وارث حقیقی دین است واوست که تربیت وپرورش می کند واز کودک مراقبت می نماید تا به بلوغ و درک حقیقت برسد ، بخاطر ارث گذاشتن دین از طرف مادر برای فرزندان است که خداوند اسم سوره ای از قرآن را به نام این بانوی بزرگ ، مزین می کند زیرا که مریم خود الگویی زیبا برای کسانی است که می خواهند دین پاک  وتربیت ربانی را برای فرزندانشان به ارث گذارند .

از بررسی آیات مربوط به این بانوی برگزیده ی خداوند می توان گفت که عوامل مؤثّر در تربیت معنوی او عبارتند از:

الف) روح پاک مادر وچشم پوشیدن مادر ازهمه ی حقوق خویش و وقف فرزند در راه خدا

ب) تربیت صحیح شدن  که خدای مراقبت وتربیت وکفالت مریم را به زکریا سپرد که  که برای تربیت فرزند صالح مربی  و معلمی شایسته بود .

ج) تقوی وتلاش خود فرد در این راستا .

د) تغذیه پاک. «وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً»

بنابراین شایسته است همه زنان و مردان عالم، کردار و رفتار هدفمند آن بانوی نمونه را، به عنوان الگوی تربیتی و اخلاقی، سرلوحه کار خویش قرار دهند. به امید مریم آسا شدن مادران جامعه

بیان عزیزی / پاوه بهار ۱۳۹۵

نمایش بیشتر

بیان عزیزی

استان کرمانشاه - پاوه مترجم - نویسنده

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا