گفتگو

مسحیت و عقائد عمومی آنان(1)

 1- مسیحیت یا آئین مسیح

   آئین مسیح و دین نصاری یکی ازادیان آسمانی و توحیدی بوده که با پیدایش آن ، دین موسوی (یهودیت) منسوخ و از درجه اعتبار ساقط گردیده است .حضرت عیسی یکی از پیامبران اولوالعزمی است که 2014سال پیش در فلسطین (اشغالی) چشم به دنیا گشوده و در کودکی به پیامبری برگزیده شد[1].

   مسیحیتتا زمان ظهور اسلام ، به عنوان یک دین جهانی، مطرح و بر همگان لازم الاتباع بوده است .

هرچند مسیحیان ، حضرت عیسی را مبدأومرکز آئین خودبه حساب می آورند اما تحقیقات نشان می دهد که شالوده مسیحیت کنونی بدست «سن پول»ياهمان پولس استوارگردیده است[2].پولس در آغاز یکی از یهودیان رومی بوده که همیشه در آزار و اذیت پیروان مسیح بطور جدی کوشیده بود[3]او ناگهان در بین مردم اعلام کرد که مبتلا به مریضی صرع و جنون شده و با لمس و دعای حضرت عیسی بهبود یافته و مسیح ضمن دعوت از او برای ایمان آوردن، او را نیز مأمور ساخته که به تبلیغ رسالت او در میان مردم بپردازد و از آزار و اذیت مسیحیان دست بردارد[4].

   عیسی ازديدپولس ، موجودی است آسمانی که طبیعتی الوهی دارد ولی خود تنازل کرده و صورت و پیکر انسانی را  قبول کرده و از آسمان به زمین فرود آمده است و از این مرحله نیز بازتنازل کرده و رضایت داده که او را به صلیب بکشند و تمام این درجات را از این جهت پذیرفت که بار دیگر قیام کند و در سمت راست پدر خود (الله تعالی) نشسته وقدرت مطلق برمرگ وحیات رادرقبضه اختیار بگیرد[5].

   در قرن چهارم میلادی کنستانتین اول ،امپراطور روم، به آئین مسیحی گروید و به ترویج این آئین همت گماشت وآن را مذهب رسمی امپراطوری خود اعلام كرد،این امپراطورمسيحي در سال 325 میلادی ،مجلس مذهبی بزرگی مرکب از اسقفهای مسیحی تشکیل داد وبا اتفاق آراء شركت كنندگان،حضرت عیسی را به عنوان خدا معرفي کردند[6]!.

   علماي اسلامي براهل كتاب بودن نصاري نيز- مانند یهود -اتفاق نظردارندودلائل متعددي (ازجمله دودليل زير)براين امر ارئه كرده اند:

نخست:آيه شريفه ((ان تقولواإنمااُنزل الكتاب علي طائفتين من قبلنا وان كناعن دراستهم لغافلين)).(وقرآن رافروفرستاده ايم)تانگوئيدكتاب(آسماني)تنهابردوگروه پيش ازمافروفرستاده شده است وازبحث وبررسي آنها بي خبر بوده ايم.[7] منظورازدوگروه(طائفتين)درآيه،يهودونصاري است[8].

دوم:حديث شريف پيامبر(ص):اَجروهم(المجوس)مجري اهل الكتاب،بامجوسيان بسان اهل كتاب رفتارنمائيد.ازسيره عملي رسول خدا(ص)واصحاب بر مي آيدكه منظورازاهل كتاب (دراين حديث)يهودونصاري است .[9]

 

2- عقاید عمومی مسیحیان

*تثليث

   در مسیحیت (کنوني) در کنار عقیده به خدا، الوهیت حضرت عیسی و جبرئیل نیز خود نمایی می کند ، اعتقاد به «اقانیم ثلاثه» پدر ، پسر وروح القدس ،موضوع تثلیث را تشکیل می دهد.

اعتقاد به تثلیث در مسیحیت ریشه بسیار قدیمی و دیرینه اي دارد و اصل آن از عقیده به ارباب انواع سرچشمه گرفته است؛ بنابراین مشاهده می شود که بیشتر مجسمه ها و بت هایی که در حفاری های اخیر پیدا شده بصورت سه عنصری می باشند[10].

 

*گناه اوليه يا فداء

   از مبانی آئین مسیحی این است که حضرت آدم، گناه کرد و در نتیجه از بهشت بیرون رانده شد و آینه بخت وی و اولادش تیره بود تا آنکه مسیح ظهور کرد و با خون خود گناهان ازلی را از دامان انسانیت شست ،درواقع عیسی مسیح با خون خود که بر روی صلیب ریخته شد ماآدميان را با خدا آشتی داده و با قربانی کردن خود خشم خداوند را علیه بشریت گناهکار تسکین بخشیده است[11].

   فیلیسین شاله می نویسد : از قرن شانزدهم «شورای ترانت» عقیده قطعی و نهائی خود را درباره گناه اولیه یا فدا به شرح زیر اعلام کرد:عیسی مسیح با خون خود که بر روی صلیب ریخت ما را با خدا آشتی داد و با قربانی نمودن خویش خشم خدا را علیه انسان گناهکار تسکین داد[12].

   ناگفته نماند که در میان مسیحیان بر سر بعضی از مسائل اعتقادی از جمله تثلیث و فدا جنجال ها و اختلافات شدیدی بروز کرده تا جایی که خون ریزی ها و قتل عام های وحشتناکی به دنبال داشته است[13].

 

*مغفرت نامه یا بازخرید گناه و فروش بهشت

   هرگاه شخص گناهکار نزد کشیش حاضر شده و به گناهانش اعتراف نماید خدا گناهان او را می آمرزد و کشیش هم با شرایط و مراسم ویژه ای ، مغفرت نامه ای را که بر روی پوست آهو نوشته شده و ممهور به مهر کلیسا است به شخص توبه کننده تحویل می دهد[14] .

 

*عشاء ربانی

   ازاعتقادات مسیحیان این است که کشیش طی تشریفات خاصی قدری آرد را با مقداری شراب مخلوط می نماید و دعاهایی را برآن می خواند و سپس از خمیر مذکور ، نانی تهیه کرده و به قطعات کوچکی تقسیم می نماید و آنگاه هر قطعه ای را به یک نفر مسیحی پاکدل! می دهد تا بخورد،آنها معتقدند که این آرد و شرابِ مبدّل به گوشت و خون مسیح می گرددو هر کس از آن بخورد با خدا متّحد و دوست می شود[15].

مطلب ادامه دارد

رسول رسولی کیا پژوهشگر قرآن و سیره

منابع :

1. سوره مریم ، آیه 29الي34.

2. علي اكبرترابی ، تاریخ ادیان ، ص 298.

3. حسین قرنی ، موازنه بین ادیان چهارگانه، ص 79.

4. مصطفی حلمی ،الاسلام و الادیان دراسة مقارنه ، ص 207 .

5. حسین قرنی ،موازنه بین ادیان چهارگانه ، ص 79 .

6. علي اكبرترابی ، تاریخ ادیان ، ص 301.

7. سوره انعام ، آیه 156.

8. القرطبی ، الجامع لاحکام القرآن ، ج 1 ، ص 424 ؛ ابن قدامه ، المغنی و الشرح الکبیر ، ج 10 ،ص 558.

9. علی اصغر مروارید ، سلسلة الینابیع الفقهیه ، ج 9 ،ص 123.

10. حسین قرنی ، موازنه بین ادیان چهارگانه، ص 87.

11.علي اكبر ترابی ، تاریخ ادیان ، ص 302 .

12. حسین قرنی ،موازنه بین ادیان چهارگانه ، ص 89 .

13. همان.

14.همان،ص91.

15 همان.

نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا