گفتگو

مصاحبه اختصاصی سوزی میحراب با استاد خالد ایوبی نیا، حافظ و قاری قرآن

?سوال ۱ – با سلام و احترام * لطفاً بیوگرافی مختصری از خودتان – از تولد و تحصیل و تدریس و…. – را برای علاقمندان «سوزی میحراب» بفرمایید؟

بنام خدا

اینجانب خالد ایوبی نیا، فرزند محمّد، در سال ۱۳۵۹ در روستای آغسقال منطقه صومای از توابع شهرستان ارومیه متولد شدم. مقطع ابتدایی را در مدرسه روستا به پایان رساندم. در پاییز سال ۱۳۷۰به پیشنهاد دایی­­ام «ماموستا صبری سلیمانی» و موافقت والدینم برای تحصیل علوم دینی به روستای چهریق عُلیا در منطقه سلماس رفتم و دروس ابتدایی طلبگی را در حجره­ی همان روستا در خدمت بزرگان طلبه و بعد از آن استاد گرامی ماموستا صبری سلیمانی خواندنم. سپس بعد از دو سال برای ادامه تحصیل به منطقه صومای برگشتم و در خدمت ماموستایانی از جمله: ماموستا اسعد شیدایی، ماموستا یونس جهانگیری، ماموستا صالح هاشم آبادی، و ماموستای آدم روحانی زاده در منطقه صومای بیشتر علوم طلبگی تا کتاب مختصر المعانی را خواندنم. ناگفته نماید در این وسط به مدت یک سال و چند ماه در روستای دیزج مرگور در خدمت ماموستا محمد نوزاد بودم. سپس برای خواندن کتاب جمع الجوامع به روستای انبی در خدمت ماموستا محمد امین سپس مسجد امام شافعی ارومیه در خدمت استاد بزرگوار ماموستا عبدالقادر بیضاوی و بعد از آن مدرسه علوم دینی صلاح الدین ایوبی ارومیه در حضور اساتید آن مدرسه از جمله ماموستا عبدالرحمن محمدپور و ماموستا رضا عبدی بقیه فقه و اصول را خواندم و  در نهایت در سال ۱۳۸۱ فارغ التحصیل گشتم.

?سوال۲ – *استاد، از تحصیلات دانشگاهی و آکادمی ات برای ما بگویید؟ اکنون به چه کاری اشتغال دارید؟

همزمان با درس طلبگی مقطع راهنمایی را متفرقه امتحان دادم و بعد از فارغ التحصیلی در تعیین سطح علمای اهل سنت در دانشکده الهیات و معارف اسلامی تهران شرکت نمودم و سطح یک و دو را گرفتم.

چندین بار در کنکور ارشد در رشته­های ادبیات عرب، فقه شافعی و  علوم قرآن و حدیث شرکت نمودم و مجاز گشتم اما به علت داشتن مشکل سربازی نتوانستم به دانشگاه وارد شوم لذا بعد از دریافت معافیت سربازی در کنکور ارشد سال ۱۳۹۰ شرکت نموده و مجاز گشتم و در در رشته  زبان و ادبیات عرب پیام نور مهاباد قبول شدم و در سال ۱۳۹۳ این مقطع را به پایان رساندم و  فارغ التحصیل گشتم.

?سوال۳-  به اعتراف بسیاری ، شما یکی از دعوتگران نامی و  مدرس علوم دینی موفق منطقه به شمار می آیید؛ از نظر شما دعوتگر حکیم به چه کسی گفته می شود؟

دعوتگر حکیم، به کسی گفته می­شود که با در نظر  گرفتن شرایط زمان و مکان و بدور از افراط و تفریط به تبلیغ دین اسلام با روش­های حکیمانه بپردازد.

?سوال۴- آیا خدمت به دین و دعوت اسلامی در لباس روحانی بودن« مه لایه تی» را همچنان مفید می دانید؟ شکاف های موجود بین علمای دین و جوانان را در چه عواملی می دانید؟آیا در این میان ماموستایان و علمای دین هم تقصیری دارند؟

شاید در بعضی مناطق لباس مخصوصی برای روحانیت یا به اصطلاح علمای دین نباشد و علما در لباس پوشیدن همرنگ مردم باشند اما در استانی که ما در آن زند گی می­کنیم لباس روحانیت (مه لا یه تی) صد در صد تأثیر گذار  است. مردم  منطقه ما به کسانی که لباس روحانیت بر تن می­کنند، به چشم  احترام می­نگرند و سخن آنان در مسائل فقهی و مذهبی را بیشتر قبول دارند.

شکاف بین علمای دین و جوانان را در عدم توجه به جوانان  و سختگیری علما در بعضی مسائل می بینم.  برخی از علما با جوانان با محبت و تواضع رفتار نمی­کنند.  جوانان با بعضی از علما راحت نیستند و نمی­توانند سؤالات و شبهه­هایی را که دشمنان اسلام در اذهانشان ایجاد نموده بپرسند یا در صورت پرسیدن با بی توجهی علما روبرو می­شوند. این امر تأثیر زیادی در رابطه علما با جوانان دارد.

علما باید به خواسته­های جوانان بسیار اهمیت بدهند و در سن قبل از جوانی  آنان ر ا به کلاسهای آموزش قرآن و ا حکام و مسائل دینی دعوت کنند.

علما باید کاری کنند که جوانان آنان را محرم اسرار خویش  و  بهترین دوست بدانند و در مشکلات کوچک و بزرگ خویش با  آنان مشورت کنند.

?سوال۵- بیشتر دوستان و آشنایان جنابعالی را به عنوان حافظ قرآن می شناسند ؛ لطفا بفرمایید از کی شروع نمودید به حفظ قرآن و چه انگیزه ای باعث شد به این امر مهم مبادرت بورزید؟ از چه روشی برای حفظ قرآن استفاده نموده ای ؛ سنتی یا کلاسیک؟

 در ابتدای درس طلبگی به حفظ قرآن علاقمند بودم در دوره  طلبگی به صورت پراکنده نزدیک به دوازده جزء قرآن را حفظ نمودم سپس بعد از فارغ التحصیلی تصمیم به حفظ کل قرآن گرفتم و برای این امر به شهر زاهدان، شهر حافظان قرآن رفتم و به به مدت چهار ماه در کلاس حفظ قرآن  مسجد مکی ماندم و در سوم خرداد ۱۳۸۰ موفق به حفظ کل قرآن گردیدم.

مطالعه زندیگی نامه قاریان و دیدن حافظان قرآن در برنامه های تلویزیونی ومطالعه کتابهایی در این زمینه انگیزه حفظ قرآن را در وجودم بیشار نمود.

برای حفظ قرآن روشهای زیادی هست، ما در کلاس حفظ قرآن، طبق قانون کلاس باید هر روز در سه مرحله درس حفظ نموده را در حضور استاد می­خواندیم، ابتدا بعد از نماز صبح درس جدید، سپس بعد از صبحانه سه یا چهار درس گذشته و بعد از آن نیم جزء یا یک جزء را هر روز باید در حضور استاد از حفظ می­خواندیم.

 حفظ قرآن آسان است اما نگهداری و تثبیت آن سخت است، کسانی که حفظ قرآن را شروع می کنند باید مواظب باشند تا بخشی را کاملا تثبیت نکرده به بخش دیگری منتقل نشوند و در این زمینه عجله نکنند.

?سوال۶-یکی از عواملی که باعث شده استاد خالد ایوبی نیا شُهره منطقه شود دست به قلم بودنش می باشد؛ ترجمه و پژوهش را از چه زمانی آغاز نمودید و تاکنون چند اثر از جنابعالی به زیور چاپ آراسته شده و چند اثرتان تاکنون زیر چاپ نرفته است؟

از سال ۱۳۸۸ شروع به ترجمه و تحقیق نمودم و تابحال یازده کتاب من چاپ شده و یک کتاب در مرحله پایانی ترجمه است و چند کتاب دیگر نیز به صورت ناقص ترجمه نموده و هنوز به مرحله پایانی نرسیده­اند.   

?سوال ۷- شیرین ترین و تلخ ترین خاطره دوران دعوتگریتان را برای خانواده ی ” سوزی میحراب ” تعریف بفرمایید؟

همه مراحل طلبگی از جمله درسهای دسته جمعی، سر زدن به طلبه های دیگر حجره ها در روزهای پنج شنبه و جمعه و اردوهای دسته جمعی خاطرات شیرین این مقطع تحصیلی بودند. و تلخ­ترین خاطراه دوره طلبگی رفتن به جلوی درب منازل مردم برای دریافت غذای روزانه طلبه ها بود.

?سوال۸ – دلیل یا دلایل اینکه در منطقه ما کمتر به حفظ قرآن توجه می شود را در چه می دانید؟ در این باب چه توصیه هایی دارید؟

دلیل عدم توجه مردم مناطق ما به حفظ قرآن، عدم اطلاع و آگاهی از عظمت و جایگاه قرآن  و حفظ آن است. نسل گذشته­ ی ما با روخوانی قرآن آشنا نبود چه برسد به  این­که ما را به حفظ قرآن تشویق کنند.

توصیه می­کنم ابتدا علما به حفظ قرآن اهمیت بدهند و خودشان مقداری از قرآن را حفظ کنند سپس احادیثی را که در خصوص تشویق به حفظ قرآن در کتابهای صحاح موجود است برای مردم تشریح کنند و مردم را با فضیلت و پاداش حفظ قرآن آگاه نمایند.

 ? سوال۹-  همچنانکه مستحضرید شما یکی از نویسندگان و مترجمان پر و پا قرص سوزی میحراب هستید ؛ عملکرد این سایت را چگونه ارزیابی می فرمایید؟توصیه و پیشنهاد و یا انتقاد شما نسبت به کانال و سایت سوزی میحراب را با گوش و هوش هرچه تمام می شنویم….. 

سایت سوزی محراب یکی از سایتهای موفق در فضای مجازی می­باشد که در زمینه­های مختلفی بارگزاری می­شود و مردم زیادی از آن استفاده می­کنند. عملکرد این سایت بسیار با ارزش و جای تقدیر است. بزرگترین امتیاز آن، استفاده از نویسندگان بومی و عدم کوپی پست از دیگر سایتها است.

توصیه می­کنم نویسندگان این سایت، روز به روز بر توجه به این سایت بیفزایند و در نوشتن یا ترجمه مقالات، هر روز بیشتر از روز گذشته اهمیت بدهند و مقالات قوی تر از گذشته و  مورد نیاز جامعه را برای مدیریت سایت ارسال کنند. نویسندگاه سایت نباید برای تهیه مقالات مورد نیاز منتظر یکدیگر باشند و مسائل مورد نیاز را  به یکدیگر واگذار کنند. هر نویسنده ای  باید احساس مسئولیت کند و در مسائل مورد نیاز جامعه مقالات لازم را تهیه کند.

?سوال۱۰- پرداختن به معرفی اسلام در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و اینترنت توسط دعوتگران مسلمان را چگونه ارزیابی می فرمایید؟ میزان ضرورت این کار را برای ما توضیح دهید؟

به نظر من دعوتگران اسلامی در این زمینه کوتاهی نکرده و سایتها و کانال وگروههای زیادی تشکیل شده و  و این امر یک ضرورت غیر قابل انکار است و نباید نسبت به آن بی توجه بود. هر یکی ا ز امکانات روز، مخاطبان مخصوص خود را دارد و دشمن نیز از این مسیر بسیار فعالیت می­کند و در ایجاد شبهات و منحرف کردن مسلمانان تلاشهای زیادی می­کند ما هم اگر دست روی دست گذاشته و بخاطر وجود سایتها و کانالها وشبکه­ها غیر اسلامی و مستهجن مردم را به عدم استفاده از این امکانات دعوت کنیم قطعاً تأثیر مثبتی نخواهد داشت. بلکه بر عکس  ما باید با ایجاد سایتها و کانالها وشبکه های اسلامی به مقابله با تأثیر منفی آنان برویم.

?سوال ۱۱- واپسین سخن و توصیه های جنابعالی را با دل و جان می شنویم؟

همه نویسندگان سایت سوزی محراب را به نوشتن  بیشتر توصیه می­کنم چرا که کاری بسیار ارزشمند است و مردم زیادی از آن استفاده می­کنند و شاید نوشته های یکی از دوستان سبب هدایت کسی شود که پاداش بس بزرگی در پی دارد. و  خوانندگان سایت سوزی محراب را به مطالعه بیشتر مطالب این سایت دعوت میکنم.

مصاحبه کننده: رسولی کیا

نمایش بیشتر

خالد ایوبی نیا

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم - نویسنده فعال دینی و حافظ قرآن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا