شخصیت هاگفتگو

مصاحبه ی اختصاصی با رسول رسولی کیا ، مدیر و مؤسس سایت سوزی میحراب

رسول رسولی کیا

مصاحبه اختصاصی با رسول رسولی کیا موسس و مدیر سایتسوزی-میحراب

دو سال پیش، در روز سرد و یخبندانی مثل امروز، در ماهی که باد «سه رماوه ز» وزیدن گرفته بود؛ در فصلی که درختان یاس و سنوبر از شکوفه افتاده بودند و سبز قامتانِ بلند قامت، لباس های خود را با رنگ های طلایی و سپید عوض کرده بودند؛ شکوفه ای از جنس یاس، چراغی از جنس نور و نوزادی از جنس ملایک متولد شد.

 « سوزی میحراب »، گل نو شکفته ای بود که با نگهبانی و مهربانی باغبانان فرهنگ و اندیشه به درختی تنومند تبدیل گشت که میوه ی آن را تمام شدنی نیست.

 « سوزی میحراب »، چراغی بود که در شب دیجور و تاریکِ اندیشه ها بدرخشید و راهی برای رهایی شد.

 « سوزی میحراب »، نوزادی بود که ملایک وار پیام صلح و آشتی، مهربانی و مهر ورزی، همزیستی بدور از کدورت را برای مردمان ایران زمین به ارمغان آورد. 

در دومین سالگرد تأسیس سایت« سوزی میحراب»، گپ و گفتگویی صمیمی و خودمانه با مدیر و مؤسس آن، جناب « استاد رسول رسولی کیا » ترتیب داده ایم که توجه شما خوبان را به خواندن آن جلب می نماییم.

سوزی-میحراببا سلام و احترام * در دومین سالگرد تاسیس سایت سوزی میحراب، لطفاً بیوگرافی مختصری از خودتان را برای علاقمندان «سوزی میحراب» بفرمایید؟

-اینجانب رسول رسولی کیا متولد سال ۱۳۵۱ هجری شمسی – دبیر آموزش و پرورش – ساکن مهاباد –متأهل و دارای سه فرزند؛ دو پسر و یک دختر ناز و مروارید هستم.

در یکی از روستاهای سردشت متولد شده ام و چهار سال از دوران ابتدائی ام را آنجا سپری نموده ام و بعدها بدلیل اشتغال به دروس حوزوی ، دوره ی راهنمایی و دبیرستان را بصورت آزاد پشت سر گذاشتم.

نظر به اینکه در خانواده ای متدین متولد شده و زیسته ام، به یاد دارم که در دوران ابتدایی برای هم کلاسی هایم که شرکتشان در نماز جماعت مدرسه اجباری بود! امامت می نمودم.

نخستین استاد دوران تحصیل دروس حجره ام استاد محمد ملا زاده و واپسین استادم نیز استاد ابوبکر محمد کریمی (مهاباد) بود.

یکی از اساتیدی که در دوران تحصیل خیلی بر من تأثیر گذار بوده کسی نیست جز استاد « اسعد کرمانجی» که علاوه بر شکوفا شدن استعداد های علمی و فکری ام نزد این بزرگوار ، او و همسر مهربانش من را به دید فرزندشان می نگریستند؛ بیشتر تحولات فکری که برایم حاصل شد در خدمت همین استاد بزرگوار بود.

او باعث شد که برای تحصیل به مناطقی همچون پاوه و …. بروم و همچنین آن بزرگوار سبب شد که با آثار دانشمندانی همچون امام قرضاوی، سید قطب، امام ندوی و فتحی یکن و غیرهم آشنا شده و آثارشان را مطالعه نمایم و اندیشه و منش میانه روی را در محضرشان بیاموزم.

البته صرفا بدلیل جلوگیری از اطاله کلام از ذکر دلسوزی ها و بزرگواری های استاد ابوبکر محمد کریمی صرف نظر نموده و تنها می گویم که استاد آنقدر با بنده مهربان و با محبت بود، که همواره احساس می نمودم  یکی از فرزندان ایشان هستم و هرگاه موردی برایم پیش می آمد به بهترین نحو ممکن و استادانه مشاورم می شد و این حمایت های معنوی و تدریس در محضر او باعث شد که از جنبه های مختلف پیشرفت نموده و توانایی هایم مضاعف شود.

تا اینکه و در نهایت درسال ۱۳۷۳ ه‍_ ش موفق به اخذ گواهی نامه و اجازه افتاء و تدریس از محضر استاد فرزانه ابوبکر محمد کریمی شدم.

ناگفته نگذارم مدت یک سال در خدمت اساتید بسیار بزرگوار و فاضل محمود ویسی و سید عبدالقادر عزیزی (پاوه) به تحصیل علوم جدید شرعی و دینی از جمله اصول الدعوه ، اصول الفقه ، تفسیر و علوم القرآن و الحدیث و … پرداختم ؛ هر چند از لحاظ زمانی ، مدت اندکی در محضر این بزرگواران بودم ولی از این جهت که در آنجا با اندیشه و منش میانه روی و اسلامی آشنا شدم می توانم بگویم این یک سال از عمرم بی نهایت برایم پر حاصل و تاثیر گذار و سرنوشت ساز بود که جا دارد برای این دو استاد فرزانه طول عمر باعزت از خداوند عزیز مسالت نمایم. 

 

سوزی-میحراب*استاد، از تحصیلات دانشگاهی و آکادیمی اتان برای ما بگویید؟

-همچنان که عرض نمودم دوران راهنمایی و متوسطه ام را بصورت آزاد و متفرقه گذراندم و سال ۱۳۷۷ دیپلم گرفتم و همزمان در آزمون های تعیین سطح روحانیون اهل سنت نیز شرکت نمودم، که الحمد لله توانستم سطح یک و دو را با موفقیت پشت سر بگذارم. در سال ۱۳۸۳ در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه رازی (کرمانشاه) پذیرفته شدم و بعد از دو سال آن را به اتمام رساندم…

1719141

سوزی-میحراب*نظر به اینکه شما تحصیل کرده دانشگاه و حوزه هستید، بفرمایید چه تفاوت ها و تشابه هایی را بین این دو مرکز علمی یافتید؟

-اعتراف می کنم که هرچه از بضاعت اندک علمی و فکری دارم، در حجره های گلین کوردستان فراگرفته ام .

هر چند خاستگاه اصلی اندیشه ای من حجره بوده ولی دانشگاه هم تأثیرات شگرفی بر من گذاشته است؛ با وارد شدنم به دانشگاه، با دنیایی بزرگ تر و وسیع تر مواجه شدم، اساساً ادبیات حاکم بر دانشجو و اساتید دانشگاه با حوزه و طلاب متفاوت است که مختصرا به استحضار می رسد:

  • در دانشگاه نظم و انضباط اداری بیشتری به چشم می خورد و معمولا اساتید آنجا از لحاظ فکری از انعطاف بیشتری برخوردارند؛ هر چند آنجا هم هستند کسانی که تعصب چشمانشان را کور و گوش هایشان را کر نموده است.

 *  دیگر تفاوت دانشگاه با حوزه را در این دیدم که در دانشگاه با اساتید متعدد و گاها با مشرب های فکری مخالف روبرو بودم، امری که در حجره های دوران تحصیلم وجود نداشت.

سوزی-میحراب*« رسول رسولی کیا» نامی که اخیراً هرگاه بر زبان ها جاری می شود سایت «سوزی میحراب» را به اذهان  تداعی می کند و به دیگر تعبیر، هرگاه سخن از سوزی میحراب است نام آشنای شما می درخشد؛ بفرمایید که چه چیزی باعث شد به فکر راه اندازی این سایت بیفتید؟

-خواهش می کنم شما خیلی لطف دارید.

مدت زیادی بود که با خود فکر می کردم و کلنجار می رفتم و از خود می پرسیدم:

چرا ما نباید برای پس از مرگ مان اثری علمی و فکری از خود به جای بگذاریم؟

چرا ما این گونه با قلم و نوشتن و تحلیل بیگانه ایم؟ چرا در اثر پشت کردن به قلم و ننوشتن، حضور بزرگان ما در جامعه و در بین مردم کمرنگ شده و به سردی گراییده است؟

چرا بزرگ مردان و شیر زنان ما – بویژه در حوزه دین و دعوت – بیشتر بر ادبیات شفاهی و سخنرانی پا می فشارند و از نگاشتن و نوشتن غافل اند؟!

چرا باید علمای نام دار ما فعالیت هایشان را در مکان هایی همچون مساجد منحصر نموده و برای مخابره پیام های اسلامی و هدایت بخششان به آحاد مردم، از سبک و شیوه های مدرن و فضای مجازی  بهره نگیرند؟

چرا …

علاوه بر اینکه احساس می کردم بدلیل به روز نبودن گفتمان دینی، فاصله و شکاف نسبتا عمیقی بین دعوتگران مسلمان و مخاطبان واقعی آنان « جوانان » ایجاد شده است! 

و متاسفانه شرایط به گونه ای است که زمین و زمان دست به دست هم داده تا این بی اعتمادی ها و فاصله ها بیشتر و عمیق تر شود…

این دغدغه ها از یک سو، و از سویی دیگر عواملی خارجی- از جمله کودتای نظامی و خونین و خائنانه نظامی علیه دکتر محمد مُرسی -باعث شد که برای نخستین بار با قلم محشور شوم و در باره ی دغدغه هایی که داشتم، مطالبی به رشته ی تحریر در آوردم و مدتی در حوزه حرکات اسلامی و دمکراسی دروغین غربی مقالاتی را ترجمه و تالیف نموده و بر سایت هایی منتشر نمودم … پس از تشویق و تشکر چند تن از سروران، تلاش هایم را در این عرصه گسترش دادم …

در نهایت بر این شدم که تلاش ها و دغدغه های انفرادی ام را در قالب یک نهضت علمی – فکری و البته صنفی، با تعداد معدودی از بزرگواران در میان بگذارم…

در این مدت از چند تن از دوستان و اساتید گران سنگ دعوت نمودم تا یاریم کنند که الحمدلله نتیجه هماهنگی ها این شد که با هم مقالاتی را ترجمه نموده و برای بارگزاری به یکی از سایت های معتبر و پر طرفدار، « اصلاح ویب » ارسال می نمودیم که الحق مدیریت محترم آن سایت بدون تعلل، مقالات ارسالی ما را منتشر می نمود، که جای تقدیر و امتنان دارد…

یواش یواش، دامنه ی همکاران و مقالاتمان گسترش یافت، به گونه ای که سایت مذکور از بارگزاری انبوه مقالات ارسالی ما ناتوان ماند … لذا بر آن شدم که وبلاگی شخصی و سیاسی را تحت عنوان «مهاباد نیوز» راه اندازی نمایم تا مقالات خودم و دوستان را برآن جا بارگزاری نمایم….

اما به دلیل اینکه بیشتر همکارانم فعال دینی(ماموستا) و دعوتگر دینی بودند، به فکر تأسیس سایتی افتادم که بتوانیم از این طریق آن در وهله ی نخست به تقویت علمی و فکری و بالابردن توان ترجمه و نگارش خود بپردازیم و در وهله دوم با حضور و قلم فرسایی آنان بخشی از منبع مطالعاتی روزانه مردم خوب و علاقمندمان را تامین نموده باشیم.

در واقع خواسته ما این بود که کتابخانه و مرجع فکری و مطالعاتی بزرگی را برای فرزندان این مرز و بوم تأسیس نماییم.

با دو نفر از جوانان علاقمند و دانش آموزان خوش مرام و نیک سرشت تماس گرفتم تا برای راه اندازی سایت و انجام کارهای فنی آن همکاریم کنند که بدون یک و دو کردن کارشان را شروع و پس از چند روز سایتی را برایمان طراحی نمودند …..

قالب سایت آماده بود و سه تا چهار نویسنده هم اعلام آمادگی نموده بودند که برای سایت کار کنند و مطلب بنویسند، ولی هنوز نام سایت در هاله ای از ابهام قرار داشت، تا اینکه در نهایت و بدلیل اینکه اغلب همکارانمان علمای دینی بودند نام وزین «سوزی میحراب» را برای این نوزاد نیک سرشت برگزیدیم.

بالاخره در ۲۳ – ۰۹ – ۱۳۹۲ ه‍ _ ش و با حضور جمعی از علاقمندان و اساتید مکرم سایت افتتاح شد، و با تولد آن، شادی و سرور وصف ناپذیری بر حضار حاکم شد …. در این میان حضور قوی و اثرگذار « ماموستا سید مصطفی محمودیان و استاد جلال معروفیان » و … زینت بخش آن جلسه شاداب و خرم افتتاح سایت بود.

سوزی-میحراب*استاد شما به عنوان مؤسس و مدیر «سوزی میحراب» بفرمایید که همکاران شما در سایت را بیشتر چه کسانی و با چه ایده ها و تفکراتی تشکیل می دهند؟ و در ضمن اهداف و آرمان های واقعی این سایت چیست؟ و آیا می توانیم «جنگ و حرب» علیه این و آن را یکی از آرمان های این سایت تصور کنیم؟

-از قضا یکی از دلایل انتخاب اسم مرکب «سوزی میحراب» برای سایت، این بود که به جای جنگ و ستیز محراب و محرابیان، شاهد سوز و شور و گداز آنان باشیم، که البته اَبَر مردان محراب و منبر و مسجد، در تاریخ زرین اسلام علیه کسی یا جریانی بیهوده و بی گدار اعلام جنگ ننموده اند!!

 در اعلامیه ی افتتاح سایت سوزی میحراب اهداف تاسیس آن و چیدمان موسسان و همکاران سوزی میحراب به اطلاع عموم رسید، که اینک برخی از آن را به اطلاع شما نواندیشان و صاحبان اصلی سایت سوزی میحراب می رسانم:

 مدیران و کارگزاران سایت “سوزی میحراب” عبارتند از مجموعه ای از اهل قلم ، اُدبا ، فُضلا ، اساتید حوزه و دانشگاه ، دبیر ، بازاری و…. که بر حول نقطه مشترک “تشخیص دلسوزانه درد و تجویز بی غرض و مرض درمان” برای دردمندان مشتاق ، گردهم آمده اند.

 “سوزی میحراب” صدایی نشأت گرفته از قلب محرابیانی درد آشنا، فریادی برآمده از قلب دعوتگرانی که همواره در صحنه بوده و هستنند؛ فریادی سرچشمه گرفته از دعوتگرانی آگاه که برای همگان پیام صلح و دوستی دارند؛ دعوتگران بیدار دلی که “عیسی وار” ندای ” مَـن اَنصـاری اِلـَی الله” سر می دهند .

 پیام “سوزی میحراب” دعوت به جنگ و دشمنی با کسی و یا اندیشه خاصی نیست؛ اساساً “سوزی میحراب” واژگانی چون { جنگ ، درگیری ، ریختن خون ، قتل و…} را واژگانی غریب می داند.

 “سوزی میحراب” منادی صلح و آشتی است، آشتی بین همه و در همه ی زمینه ها؛ صلح و آشتی میان مؤمنان با اندیشه های اسلامی متفاوت (اِنماالمؤمنونَ اِخوه)؛ آشتی بین خدای مهربان و بندگان چموش، نا آگاه و سرکش؛ آشتی بین ملت ها، ملیت ها و تمدن های موجود در عرصه ی گیتی و به ویژه در میهن عزیزمان ایران؛ آشتی دادن پیروان ادیان و مذاهب مختلف، آن هم با برجسته نمودن مشترکات بین آنان و کم رنگ نمودن اختلافات تا در کنار هم و با هم دنیایی آباد داشته باشند .  “سوزی میحراب” بیشتر فاصله ها از جمله، فاصله بین دین و ملیت، مسجد و بازار، عُلمای دین و جوانان و … را مصنوعی و ظالمانه می داند…

سوزی-میحراب*تأسیس و فعالیت سایتی با این اعضا و اهداف و پیام ها در منطقه ی کوردستان ما، بسی جای افتخار دارد و توفیق روز افزونتان را از خداوند منان مسالت دارم؛ اگر ممکن است بفرمایید در دو سال گذشته توانسته اید چند نویسنده و مترجم و شاعر برای سایت جذب نمایید؟ در کل آیا از عملکر همکاران و اعضای مؤسسه ی « سوزی میحراب » راضی و خشنود هستید؟

-باور کنید نخستین دعایی که در روزهای آغازین با خدای مهربانم زمزمه می نمودم، این بود که: خدایا تنهایم نگذار، که الحمدلله تلاش هایم در سوزی میحراب با استقبال جمع کثیری از برادران و خواهران سرور و نواندیش مواجه شد.

من تاکنون سعی کرده ام از نزدیک با اساتید عزیز و توانا و البته علاقمند و میانه رو تماس برقرار نمایم و درباره ی ضرورت همکاری با « سوزی میحراب » با آنان سخن بگویم که الحمدلله همواره با استقبال گرم و ملاطفت آنان مواجه بوده ام.

این جانب از همفکری و همدلی و همکاری همکاران بزرگوارم در سایت بسیار خرسند و خشنودم و بخش عظیمی از انرژی و توان خودم در خدمت به موسسه « سوزی میحراب » را مدیون فداکاری ها و صمیمیت هایی می دانم که این مدت از بیشتر همکارانم دیده و شنیده ام!

در باره همکاران و اعضای فعال در سوزی میحراب باید اعتراف کنم که با حمایت و حضور چنین مجموعه ای از همکاران و فعالان سایت، هر کار مثبت و نواندیشانه و هرگونه خدمتی به هم نوعانمان آسان و ممکن به نظر می رسد.

سوزی-میحراب*از اینکه سایت « سوزی میحراب » اکنون به کانونی برای فعالیت جمع کثیری از فعالان عرصه های مختلف تبدیل شده، و در سراسر ایران عزیز طرف دار دارد چه احساسی دارید؟

-البته دوباره تکرار می کنم که توفیقات ما در « سوزی میحراب » قبل از هر چیز فضلی است از طرف خداوند عز و جل  و همچنین حاصل زحمات و تلاش های مخلصانه مجموعه همکاران عزیز می باشد نه یک شخص. اما :

از اینکه توانسته ام از طریق تریبون سایت « سوزی میحراب » استعدادها و توانایی های درخشان و ناشناخته ای را کشف کنم خداوند منان را شاکرم.

از اینکه نوشتن و قلم فرسایی برای سایت « سوزی میحراب » به زندگی جمع کثیری از دوستان مبدل شده است، اینقدر خوشحالم که در پوستم نمی گنجم!

 از اینکه مشاهده می کنم عده ای از اندیشمندان مسلمان و فرهیخته، سایت « سوزی میحراب » را برای عرضه اندیشه و گفتمان میانه روانه اشان برگزیده اند، عاجزانه خداوند گار عرش عظیم را شاکر و سپاسگزارم.

از اینکه نویسندگانی نامی و بومی از کانال و محراب «سوزی میحراب» به نقّادی تحجُّر و افراط گرایی دینی و ملی می پردازند، از خداوند خواستار توفیقات مزیده اش در این باب هستم.

از اینکه روز به روز بر تعداد نویسندگان و مترجمان و مفتیان این سایت وزین افزوده می شود و از اینکه آنان با مقالات متنوع و مفیدشان و بدون منّت و نعمتی، بر غنای بیش از پیش سایت می افزایند، فقط می گویم خدایا عزتشان را مستدام و کرامتشان را افزون فرما.

از اینکه مشاهده می کنم عده ای از شاعران با شعور برای سایت محبوبشان شعر می سرایند و با افتخار خود را عضو خانواده ی « سوزی میحراب » می دانند، چاره ای ندارم جز اینکه اشک شادی و عشق بر گونه هایم جاری و ساری شود.

از اینکه می بینم جمعی از همکارانم از احساس مسئولیت بالایی نسبت به پیشبرد امور سایت برخوردارند و وظایفشان را به نیکی انجام می دهند انرژی گرفته، و از الله متعال طول عمرشان را مسألت می نمایم.

 از اینکه می بینم آوازه سایت تا حدودی در بین جوانان و نوجوانان عزیز  طنین افکن شده است، بیش از پیش امیدوار می شوم به اینکه مسیرمان راست و صواب می باشد. ان شاالله

 و بالأخره از اینکه می بینم پیوستن به خانواده « سوزی میحراب » در بین زنان به هنر پسندیده ای مبدل شده است، خیلی خدایم را ممنون و مدیونم.

گزیده گویی کنم که آنچه مشاهده می کنید را تنها فضل و منت خدای منان می دانم امیدوارم عاقبتمان ختم به خیر شود

سوزی-میحراب*استاد گرامی بفرمایید که سایت« سوزی میحراب » متعلق به کدام جریان و احزاب اسلامی و ملی موجود در منطقه می باشد؟ و آیا خطوط قرمزی در سایت هست که عبور از آن ممکن نباشد؟

-اینجانب بارها اعلام داشته و می دارم که سایت« سوزی میحراب » به عنوان اُرگان و تریبون هیچ یک از جریانات و احزاب و مذاهب موجود در کشورمان مطرح نبوده و نیست.

 سایت برای انتخاب همکار و یا نویسنده و مترجم ، هیچ گونه پیش شرط جناحی و فکری و حتی مذهبی ندارد؛ ولی:

مدیریت سایت « سوزی میحراب » به منظور حفظ وحدت ملی و پرهیز از هرگونه تفرقه، از انتشار مطالبی که با مبانی وحدت و اتحاد منافات دارند خودداری می نماید.

 همچنانکه سایت به منظور پاس داشت باورها و عقاید راستین این ملت و امت، از همکاری با منادیان خرافه پرستی و سایرعقاید پوچ گرایانه معذور است.

 سایت از بین تمام نحله ها و صاحبان اندیشه های معروف و خوش نام منطقه و میهن، همکار بر می گزیند و از قضا یکی از آرمان های مقدس سایت، آشتی دادن بین گونه های مختلف و حتی متناقض فکری و مذهبی موجود در کشور عزیزمان ایران است.

 جا دارد همین جا، از همه کسانی که دغدغه دینی و ملی و ایرانی دارند، دعوت کنم که با سایت « سوزی میحراب » همفکری نمایند تا ضمن تعامل و همکاری، به بدخواهان و کج اندیشان نیز ثابت کرده باشیم که ما آن قدر مشترکات داریم که به راحتی می توانیم بر آنها مانور زده و در سایه آنها بدون مشکل و درگیری باهم زندگی کنیم.

سوزی-میحراب*برای آینده «سوزی میحراب» چه برنامه هایی دارید؟

-از خداوند منان خواستارم که عاقبت همه زحمتکشان عرصه دین و فرهنگ و به ویژه خانواده ی « سوزی میحراب » را به خیر و عافیت ختم گرداند و همکارانمان را در پیشبرد آرمان ها و اهداف شان موفق و مؤید بگرداند.

 ✅ در نظر داریم کماکان بر حفظ توحید و وحدت و همبستگی همگانی و البته گفتمان و ادبیات میانه روانه تاکید ورزیم و همواره عامل وصل باشیم نه فصل و جدایی.

✅ در نظر داریم در آینده فعالیت ها و نوشته هایمان را بیشتر و پردامنه تر نموده و از نویسندگان و همکاران بیشتری دعوت به همکاری نماییم. 

✅ همچنین می خواهیم بخشی از برنامه های سایت را به قشر جوان و نوجوان اختصاص دهیم و  از نویسندگانمان دعوت نماییم تا در این بخش قلم زده و مطلب بنویسند.

 ✅ به زودی ان شاالله کانال تلگرامی «سوزی میحراب» را بازگشایی خواهیم نمود و بدین گونه ان شاءالله مهمان خانه ی شما عزیزان خواهیم بود.

سوزی-میحراب*برای تنوع هم باشد اندکی از سخن پیرامون «سوزی میحراب » هر چند خیلی شیرین و به کام است فاصله گیریم؛ استاد گرامی، همچنانکه دوستان شاهدند گاهی شما را در کسوت «قاری قرآن» می بینیم؛ برای علاقمندان بفرمایید علاقه اتان به قرآن و قرائت از کی و چگونه آغاز شد ؟

-باید به استحضار شما عزیزان برسانم  هرچند گاه گاهی در کسوت قاری قرآن در محافل و گاهگاهی هم تلویزیون ظاهر می شوم ولی هرگز مدعی نبوده و نیستم که یک قاری تمام عیار قرآنم؛ که قاری شدن خیلی دشوار و دست نیافتنی است….

در دوران جوانی و تحصیل – که در پاوه بودم – با یکی از هم کلاسی های بسیار عزیزم – صالح کریمی – برنامه ریزی نمودیم که قرآن حفظ نماییم و از آنجا که مکان علیحده و آرامی جهت این کار مقدس در اختیار نداشتیم، لذا به صورت خود جوش در فضایی باز و خنک حوز مسجد که در طبقه تحتانی مدرسه قرار داشت، بعد از نماز صبح شروع کردیم به حفظ قرآن و الحمدلله پس از ۸ ماه توانستیم نزدیک به ۲۰ جزء قرآن را حفظ نماییم…

همزمان با گوش دادن به قرائت اساتید برجسته از جمله منشاوی و عبدالباسط و حصری و …، سعی می کردم روان خوانی ام را نیز به صورت خود استادی تقویت نمایم و البته گاه گاهی هم کج دار و مریض وارد حوزه صوت و لحن می شدم…

و نظر به اینکه در زمینه تجوید و روانخوانی قرآن همواره در مدرسه و مسجد کلاس داشته ام، لذا تقریباً در بخش مخارج و قواعد حروف – نه صوت و لحن – می توانم ادعا کنم که سخنکی! برای گفتن دارم.

سوزی-میحراب*در پایان گفتگو ضمن تشکر از حوصله ای که در پاسخ به ما به خرج دادید از شما می خواهم کلمه های زیر را در یک جمله دلخواه بکار برده و برای هرکدام جمله ای بسازید.

« افراط و تفریط » ، « میانه روی » ، « ایران » ، «کوردستان » ، « سوزی میحراب ».

افراط و تفریط مذهبی: بزرگ ترین ضربه ای که بر پیکره ی اسلام و مسلمانان وارد آمده از طرف افراط گرایان مذهبی بوده است، و یکی از عوامل عدم تثبیت پایه های دین در میان مردم، سهل انگاری و تفریط دعوتگران در عرصه تبلیغ و دعوت بوده است.

میانه روی: آیه ۱۴۳ سوره البقره « وَکَذٰلِکَ جَعَلناکُم أُمَّهً وَسَطًا »بیانگر این است که « میانه روی عین دین است نه قرائتی از آن ».

 ایران: ای کاش مردم کشور عزیزمان ایران، قدر این خاک و هوا و مردمان خوب را می دانستند.

 کوردستان: یکی از بزرگان عرب می گوید؛ انتشار اسلام در جهان و ماندگاری آن مرهون زحمات چهار شخصیت بزرگ کوردی است که عبارتند از « آمدی، آلوسی، شاره زوری و ابن خلکان ». امیدوارم خدمات ملت کورد به اسلام و مسلمین همچنان مستدام باشد.

 سوزی میحراب: تأسیس و راه اندازی و استقبال گرم عزیزان از آن، یکی از شیرین ترین و ماندگارترین خاطرات زندگی من است.

سوزی-میحراب*واپسین سخن شما را می شنویم؟

-نخستین و واپسینسخن من  چیزی نیست جز آنچه خداوند از زبان بهشتیان خشنود نقل می کند : إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلَامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

ثانیاً از کلیه همکارانم در مؤسسه سوزی میحراب بی نهایت متشکرم و برایشان سلامتی و بهروزی خواستارم و امیدوارم همواره کلید خیر و سعادت باشند برای مردم و جهان.

ثالثا از همه عزیزان “سوزی میحراب” که برای من از هرکس و هر چیز عزیزترند، می خواهم در صورت مشاهده حرکتی ناپخته و یا سخنی نسنجیده حلالم کرده و با دیده اغماض بنده نوازی فرموده و هرگز تنهایم نگذارند 

رابعاًمی گویم دوستان عزیز اکنون که دو سال از عمر سوزی میحراب می گذرد جا دارد به نکات زیر توجه نماییم

 نظر به اینکه روز به روز بر تعداد علاقمندان سایت افزوده می شود باید بیش از پیش جهت غنای آن تلاش کنیم.

 با نوشتن مطالب جالب و جدید و به روز و مفید وفاداری خود به علاقمندان سوزی میحراب را نشان دهیم.

 سایت را کما کان بخشی از زندگی خود بدانیم و جهت معرفی آن به تشنگان حقیقت از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

 برای همه آحاد مردم از خداوند خیر و شادی و سلامتی و امنیت را از خداوند مسئلت کنیم.

 

والسلام علیکم و رحمه الله بیستم آذرماه ۱۳۹۴ هجری شمسی

– رسول رسولی کیا – مهاباد .

مصاحبه، تهیه و تدوین: کریم تاران سوز2

 

 

نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا