گفتگو

مصاحبه ی اختصاصی سوزی میحراب با ماموستا عبدالرحمان سبحانی- اشنویه

? استاد گرامی، لطفا برای خوانندگان « سوزی میحراب » مختصری از بیوگرافی خودتان ؛ اینکه کی و کجا متولد شدید، چطور شد راهی « حجره » شدید، در کجا و خدمت کدام اساتید زانوی تلمذ زده اید و در چه مدتی دروس علوم دینی را به پایان رساندید، توضیحاتی را بفرمایید؟
? اینجانب عبدالرحمن سبحانی ، در نهم اردیبهشت سال یکهزار و سیصدو چهل و یک هجری شمسی مطابق دهم ذیحجه سال یکهزار وسیص هشتاد و چهار هجری قمری در روستای علی آباد ،سه کیلو متری اشنویه به نقده در خانواده ای فقیر متولد شدم ،مقطع ابتدائی را در روستا و اول راهنمائی را در شهر اشنویه تحصیل کردم سپس در مرداد سال ۱۳۵۴ دروس طلبگی را در روستای حِق از توابع اشنویه ،آغاز کردم ، ازآانجاکه مرحوم پدرم ، حاج حسین سبحانی ،مشهور به بابلی ، رحمه الله علاقه ی وافری به دین و علمای دینی داشت ، تصمیم گرفت مسیر تحصیلات مرا بسوی علوم دینی تغییر دهد . قرآن و مقدمات علوم دینی را نزد عمویم ، ملا اسماعیل ،سپری کردم ، سپس مراحل بعدی را نزد اساتید فاضلی چون حاج ماموستا ملا محمد مهدیزاده و ماموستا ملا خدری اطمیشی و ماموستا ملا محمد چاله وان وماموستا ملا عبدالله عزیزی و ماموستا ملا عبدالله سرخابی ، ادامه دادم تا اینکه در اواخر تحصیلاتم ، بمدت دو سال ، نزد ماموستا ملا محمد ابوبکری در روستای حسن آباد ، کسب علم وفیض نمودم و بالاخره در اردیبهشت سال ۱۳٦۴ در خدمت ایشان فارغ التحصیل شدم و مراسم باشکوهی را با حضور صدها نفر از علما و طلاب شهرستانهای اشنویه و پیرانشهر و نقده و مهاباد و مر گور ، ترتیب دادیم و اجازه ی افتا و ارشاد و تدریس را از محضر آن استاد عالم و فاضل و فرزانه ، دریافت نمودیم .
? استاد، از مشکلات و موانع دوران تحصیلی تان بگویید؟
? دوران تحصیلات بنده به دو دوره ی قبل وبعد از انقلاب تقسیم میشود ، قبل از انقلاب علیرغم محرومیت و عدم امکانات ، طلاب علا قه ی شدیدی به سعی و کوشش و فراگیری علوم داشتند و با شور و شوق و رغبت فراوان در حجره ها کسب علم میکردند اما بعداز انقلاب ، بعلت ناامنیها و شورشها و درگیرهای پی در پی و فرار مردم از روستاها ، وضعیت ، چندان مطلوب نبود .
? استاد، مشکلات مدارس علوم دینی امروز را چطور می بینید؟ چرا مدارس علوم دینی در بیشتر مناطق تقریبا نیمه تعطیل یا تعطیل است؟
? در مورد مدارس علوم دینی، متأسّفانه بدلایل متعدد ، وضعیت مطلوبی ندارند این در حالیست که نیازهای دینی و معنوی اهل سنت در ایران اقتضا دارد ، مدارسی مجهز و مرتب از هر نظر ، برای تولید علم و علما و مبلغین دینی وجود داشته باشد و این بخش از نیازهای اهل سنت بویژه مردم کردستان را پاسخ دهد. بدون تردید همین الآن هم در این زمینه بحران وجود دارد البته در آینده ی نزدیک به بحران حاد تبدیل میشود و متأسّفانه افق روشنی هم در آینده برای مقابله با این بحران بچشم نمی خورد و از همین حالا باید آژیر خطر را بصدا درآورد .
? وضع معیشتی و معنوی علمای دینی در کوردستان را چگونه ارزیابی می فرمایید؟

? وضع معیشتی و معنوی علمای دینی اهل سنت هم ، بهتر از وضعیت نامطلوب مدارس علوم دینی نیست. بطور کلی کل مجموعه ی امور دیانت اهل سنت ، اعم از علما و طلاب و مساجد و منابر و تبلیغ و غیره ، وضعیت قابل تعریفی ندارند و اگر در این خصوص هرچه سریعتر تدابیری اندیشیده نشود، فردا خیلی دیر خواهد بود . لبّ مطلب این است که در دنیای امروز ، هر بخشی از جامعه ، باید ساماندهی و سازمانیزه شود و برای آن ، مدیریتی کارامد ، تدبیر گردد در غیر این صورت ، سرنوشتی جز فروپاشی و از هم گسیختگی نخواهد داشت.
? استاد، حضرتعالی در تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی منطقه و جهان اسلام نیز صاحب نظر هستید، ممنون می شویم بفرمایید ضعف مفرط مسلمانان و ماموستایان از چیست؟
? وضعیت جهان اسلام نیز تصویر بزرگ شده ی وضعیت علما وطلاب و مساجد است . با کمال تأسّف در اثر دخالتهای خودخواهانه ی محافل استکباری از یکسو و تعدد جریانهای خودسر اسلامی نظم گریز از سوی دیگر ، وضعیت جهان اسلام نیز بشدت آشفته است و در چنیین شرایطی ، وظیفه ی سازمان کنفرانس اسلامی و اتحاد علمای مسلمین است و دیگر سازمانهای بین الملل اسلامی است بسرعت وارد عمل شوند وقبل از اینکه وضع بدتر و بدتر شود تدابیری بیندیشند.
? ماموستا، معمولا خطبه های جمعه و سخنرانی هایتان را بیشتر چه موضوعاتی تشکیل می دهند؟
? خطبه های جمعه، باید ارتباط تنگاتنگی با موضوعات و مسائل روز داشته باشند و در همین رابطه وظیفه علما و مبلغین است که مناسبتها را مد نظر داشته باشند ومتناسب بااتفاقات روزمره ، روشنگری وراهنماییهای لازم را فراروی مردم قرار دهند.
? احساس می شود فاصله و شکاف نسبتا عمیقی بین علمای مسلمان کورد و نسل جوان وجود دارد (یا ایجاد شده است)، در این باره توضیحاتی را به دوستداران سوزی میحراب ارائه بدهید؟
? وجود فاصله و شکاف میان علمای دینی با قشر جوان ، عوامل متعددی دارد ، یکی از آنها ، نبودن فرصت و فضای لازم برای ارتباط علما با قشر جوان است ، دوم اینکه بسیاری از علمای پا به سن گذاشته با روحیات و گرایشهای روز جوانان ، بیگانه اند و از نظر فکری وفرهنگی در دو عالم متفاوت بسر میبرند و حاصل این تفاوتها ، چیزی جز شکاف و فاصله نخواهد بود ، پس وظیفه ی علما است که خود را بروز رسانی کنند و با مفاهیم و مصطلحات روز جامعه ی خود مأنوس و مرتبط باشند.
? لطفا شیرین ترین خاطره دوران خدمتتون به عنوان ماموستا را برای ما تعریف بفرمایید؟
? شیرین ترین خاطره ی من این است که وقتی که برای ادامه ی خدمت ، از روستای وزنه به روستای حلبی منتقل شدم دو طایفه باهم اختلاف شدیدی داشتند ومدتها بود باهم خصومت می ورزیدند تا اینکه با تلاش فراوان ، آنهارا به هم رسانیدیم و یک اجتماع صلحی ترتیب دادیم و آنهارا با هم آشتی دادیم جالب اینکه بسیاری از آنها گریه شادی سر دادند و باهم آشتی کردند و بعد از آن با هم بسیار صمیمی شدند.
? برای نسل جوان و طلاب علوم دینی، چه توصیه هایی دارید؟
? جوانان بهترین سرمایه های هر مملکتی هستند و هم مردم باید ارزش آنها را بدانند وهم خود جوانها باید برای ایفای هرچه بهتر نقش خود ، در مدیریت جامعه و حرکت به فراسوی پیش رفت وتوسعه ، خود را آماده کنند .
? اگر حرف ناگفته ای باشد، با جان و دل می شنویم؟
? واپسین عرایض من این است که هم دین و هم جامعه به ما نیاز دارند وما نیز به آنها نیازمند تریم، پس باید ظرفیتهای خود ضایع نکنیم وبا تمام توان و تلاش، بسوی اهداف خود خیز برداریم.
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته .
رحمان سبحانی_ امام جمعه و جماعت روستای حسن آباد- اشنویه
مصاحبه کننده : کریم تاران _ مدیر بخش «مصاحبه و معرفی» سایت سوزی میحراب

نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا