اندیشهعقاید

مناسب ترین واکنش یک مسلمان به سال نو میلادی!

هر سالە با حلول سال نو میلادی پیرامون این که آیا گفتن تبریک به مسیحی ها جایز است یاخیر ؟ بگومگوهایی در بین مسلمانان بالا می گیرد !!

ـ به جای این جدل های عقیم که آیا عیسی علیه السلام در ماه دسامبر متولد شده یا ینایر؟!  چرا نیاییم در باره سیره و مشی آن حضرت به بحث و تحقیق بپردازیم ؟!

ـ قرآن بە تفصیل از حضرت عیسی و خانواده بزگوارش سخن گفته است ؛ سوره ای به نام خانواده آن پیامبر هُمام “آل عمران ” و سوره ای نیز به نام مادر این خانواده همانا “مریم” وجود دارد..

ـ قرآن کریم صحنه های مختلفی  از زندگانی حضرت عیسی را برای ما عرضه می نماید ؛ در باره جده اش ، زن عمران ، زنی که مریم را به دنیا آورد در سوره های متعددی سخن به میان آورده است ..

همچنین در جاهای فراوانی باره حضرت مریم ، مادر عیسی نیز به تفصیل سخن گفته است ..

آری ؛ قرآن مجید زندگانی عیسی علیه السلام ، از دوران جنینی و بعدها نوزادی که در گهواره لب به سخن می گشاید و از پاکدامنی مادرش دفاع می کند ، تعریف می کند ! سپس دوران کودکی و پس از آن دوران پیامبری و مُبلّغی او تا آن زمان که خداوند در باره  سرنوشتش  می فرماید : « بدخواهان نتوانستند بە عیسی آسیبی برسانند ؛ بلکه خداوند او را پیش خودش ُبرد و قطعا آنان نتوانستند او را بکُشند » سخن می گوید …

ـ چرا در واپسین روزهای سال میلاد مسیح  بجای این جدال های بی سرانجام ، قبل از هر چیز برای آشنایی با زندگانی حضرت عیسی پسر مریم به قرآن مراجعه نکنیم تا از منظر این منبع معتبر آسمانی آن پیامبر ربانی را بشناسیم ؟!

چرا بعد از مراجعه به قرآن و مطالعه دقیق آیات مربوط به عیسی مسیح ، برای شناخت بیشتر ایشان از  کتاب های دست اول تاریخی ، از جمله تاریخ طبری ، تاریخ ابن کثیر و ابن اثیر و ابن خلدون و سایر موسوعه های تاریخی معاصر کمک نگیریم؟!

آن وقت ؛ نگاه قرآن در باره شخصیت حضرت عیسی را با آنچه در انجیل آمده است مقایسه کنیم ، تا ببینیم کدام یک از ما ، مسلمانان و مسیحیان از آن پیامبر اولوالعزم نزدیک تریم و کدام کتاب آسمانی ، قرآن یا انجیل تصویری شایسته تر از جایگاه عیسی علیه السلام به عنوان یک پیامبر که به طور معجزه و متفاوت از مادر متولد شده ، ارائه کرده است ؟!

اگر چه در بین علمای مسلمان در عرض تبریک سال نو میلادی به مسیحیان اختلاف نظر وجود دارد و عده  – کثیری- آن را جایز و عده – قلیلی – نیز آن را ناروا شمرده اند؛ ولی آیا همه علما و فضلا بر این نکته اتفاق نظر ندارند که  مطالعه زندگی حضرت عیسی علیه السلام و کنکاش در باره سیره و مشی آن حضرت و سخن گفتن از ویژگی های آن نبی مُرسَل باعث تقوت ایمان به او و تصدیق رسالتش می شود …

نیک واضح است که ایمان به حضرت عیسی علیه السلام – و سایر انبیای الهی – یکی از باورهای اسلامی بە شمار می آید ؛ چرا که شخص مسلمان مکلف است به همه پیامبران الهی ایمان داشته باشد..

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ
پیامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده، ایمان آورده، و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتاب ها و پیامبرانش، ایمان آورده اند [و بر اساس ایمان استوارشان گفتند:] ما میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم. و گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم، پروردگارا! آمرزشت را خواهانیم و بازگشت [همه] به سوی توست.
آیه ۲۸۵ سوره البقره

منبع : کانال وصفی ابو زید

ترجمه : یوسف ساجدی

نمایش بیشتر

یوسف

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا