تاریخ

منشور تحریم سازش با اسرائیل

دوشنبه هفته گذشته بیش از سیصد عالم مسلمان «منشور دانشمندان امت اسلامی» را که به منظور پایان دادن به موج سازش با رژیم اسرائیل که از طرف دولت های اسلامی در حال شکل گیری است، امضا نمودند.

امضای منشور فوق طی یک کنفرانس مطبوعاتی که دوشنبه گذشته و با حضور سی و شش هیات و اتحادیه و موسسه اهل سنت از سراسر جهان و در استانبول برگزار شد ، صورت پذیرفت.

هدف از کنفرانس، اعلام «منشور دانشمندان امت اسلامی» بود که به منظور مقابله با خطر سازش ، شکل گرفت و نتیجه آن تحریم شرعی سازش با رژیم اسرائیل بود؛ چرا که این کار،  به قضیه فلسطین و پروژه مقاومت اسلامی، خطرهای فروانی وارد می کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ، کنفرانس،  با حضور دهها نفر از نمایندگان جمعیت های امضا کننده منشور ؛ از جمله «رابطه  دانشمندان مغرب عربی» و «رابطه دانشمندان اهل سنت» و « اتحادیه جهانی علمای مسلمان» و « رابطه علمای فلسطین» و « هیات علمای مسلمان در عراق» و » خانه فتوای لیبی» برگزار شد.

سیصد تن از علمای مسلمان کشورهای گوناگون از جمله ترکیه ، سوریه و فلسطین، علاوه بر مصر وعراق ومالزی و موریتانی منشور فوق را امضا نمودند و از همه خواستند که سازش با رژیم صهیونیستی را خاتمه دهند .

 منشور مذکور دارای ۴۴ ماده است و همچنین از چند بخش تشکیل شده است ؛ از جمله ” رژیم صهیونیسم وحکم شرعی وقانونی آن”،” سازش با اسرائیل و وظیفه حکمران”،” اصول مقابله با سازش “، ” اهداف مقابله با سازش “،” ضررها و خطرهای سازش “.

نواف تکروری رئیس هیات علمای مسلمانان در خارج، یکی از حاضران کنفرانس در سخنانی گفت: این منشور به منظور تعامل صحیح با رژیم اشغالگر اسرائیل تنظیم شده است ؛ آن رژیمی که خداوند از ما خواسته که با قدرت با آن تعامل نماییم.

ایشان افزودند: بر دانشمندان مسلمان لازم است که راه های رسیدن به عزت و سربلندی را برای مسلمانان تبیین نمایند و ما در آینده از همه جریانات سیاسی و موسسه های غیر دولتی می خواهیم که بر اساس مواد این منشور با رژیم اشغالگر قدس رفتار نمایند.

وی در ادامه خاطرنشان نمود: تحرکات و اعتراضاتی که امروزه مشاهده می کنیم می طلبد که از طرف جوانان – مسلمان – رهبری شود و بدین وسیله  مردم مسلمان را تشویق نموده تا به منظور اعتراض به تصمیم یهودی نمودن قدس، به خیابان ها بریزند.. آری وظیفه جوانان است که رهبری مردم – در این شرایط حساس – را برعهده بگیرند و بر علمای مسلمان هم لازم است که به منظور جلوگیری از هرگونه سردرگمی این جوانان و مردم، منشورهایی را صادر نمایند.

در منشور آمده است که : سازش با رژیم صیونیستی اسرائیل از لحاظ شرعی حرام است؛ زیرا با مقتضیات ایمان که بر پایه دوستی با مومنان و وجوب یاری آنان استوار است همخوانی ندارد.

منشور بر این نکته پافشاری می کند که حل مشکل فلسطین در ضمن پروژه هایی چون « اسکان آوارگان» یا « یهودی کردن مقدسات فلسطینی بویژه در شهر قدس» حقی را برای رژِم اشغالگر اسرائیل به رسمیت نمی شناسد و همچنین صفت اشغالگری را از آن بر نمی دارد.

آنگونه که در منشور آمده است، مقابله با سازش، از استراتژی مسلمانان در آزادسازی فلسطین سرچشمه می گیرد و بی شک سازش، طرح مقاومت را تهدید نموده و ریشه های آن در درون مسلمانان و همچنین حل عادلانه بحران فلسطین را تهدید می کند.

منشور از علما و مفکران و اصحاب رای در قالب افراد و موسسات می خواهد که برای ایجاد اتفاقی همگانی در کشورهایشان علیه سازش با اسرائیل و دعوت به مقابله با آن تلاش نمایند.  

ناگفته نماند در ششم دسامبر گذشته ، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، اعلام کرد که شهر قدس، را به عنوان پایتخت “إسرائیل”به رسمیت می شناسد ، تصمیمی که با عکس العمل و واکنش های مختلف مردمی و رسمی مواجه شد.

مجله المجتمع

ترجمه از عربی : یوسف ساجدی

نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا