اصول

« منشور جنگ» در اسلام

گسترش اسلام در جهان از طریق شمشیر یا …؟ (2)

« منشور جنگ» در اسلام
علاوه بر فرمایشات خداوند در قرآن کریم ، پیامبر اکرم(ص) نیز به طور آشکار و جدی به آشتی و صلح اهمیت می دهد و بیشتر از مسلمانان می خواهد که در این زمینه پیشگام باشند و هرگز آغازگر جنگ نباشند ، در اسلام قوانین و مقررات محکم و متقنی برای جنگ وضع شده است ، همان قوانینی که برخی مورخان آن را « منشور جنگ» نام نهاده اند

@ عملکرد پیامبر اکرم(ص) و فرمایشات آن حضرت در زمینه جنگ و جهاد


1)لا تتمنوا لقاء العدو، و إذا لقیتموه فاصبروا (أخرجه البخاری فی الجهاد 32/112،156 و مسلم فی الجهاد 19/20. آرزوی روبه رو شدن با دشمن را نکنید، اگر هم با آنان روبرو شدید آرام و صبور باشید.


2) زمانی که پیامبر اکرم (ص) معاذ پسر جبل (رض) را به یمن فرستاد به او گفت : لا تقاتلوهم حتی تدعوهم، فإن أبوا فلا تقاتلوهم حتی یبدئوکم فإن بدؤوکم فلا تقاتلوهم حتی یقتلوا منکم قتیلاً ثم أروهم هذا القتیل و قولوا لهم هل إلی خیر من هذا؟ فلأن یهدی الله علی یدک رجلاً واحداً خیر لک مما طلعت علیه الشمس . (الزحیلی، العلاقات الدولیه فی الاسلام، مصدر سابق، ص 38.

ترجمه : با آنان نجنگید تا اینکه  اول آنان را به پذیرش شرایطتان – از جمله صلح – فرابخوانید ، اگر از پاسخ دادن به خواسته هایتان سرباز زدند باز نباید با آنان وارد جنگ شوید تا اینکه آنان شروع کنند جنگ را ، تازه اگر جنگ را نیز شروع کردند باز دست نگهدارید تا یکی از رزمندگانتان را به قتل می رسانند و سپس جنازه آن کشته شده را به آنان نشان دهید و خطاب به آنان بگویید آیا هیچ راهی بهتر از این  – جنگ – را سراغ ندارید و حتماً با ما می جنگید ؟! سپس پیامبر اکرم(ص) فرمودند : اگر خداوند کسی را از طریق تو هدایت کند بهتر است برای تو از دنیایی که با نور آفتاب روشن می شود.


3) زمانی که پیامبر اکرم(ص) سپاه یا لشکری را به مکانی اعزام می کردند خطاب به به آنان می گفتند : تألفوا الناس و لا تغیروا علی حی حتی تدعوهم الی الإسلام فو الذی نفس محمد بیده ما من اهل بیت من وبر و لا مدر تأتونی بهم مسلمین إلا أحب إلی من أن تأتونی بنسائهم و أبنائهم و تقتلون رجالهم.(زوائد الهیثمی، الجزء الثانی، الحدیث رقم 637.)

ترجمه : با مردم به نیکی رفتار کنید، به هیچ محله ای یورش نبرند تا زمانی که آنها را به اسلام دعوت کنید، قسم به آن کسی که جان محمد در دست اوست ، اینکه ساکنان خانه ها ، روستا ها و یا سیاه چادرها را به اسلام فرا بخوانید نزد من ارزشمند تر است از اینکه  زنان و فرزندان آنان را اسیر نموده و پیش من بیاورید و یا با مردان آنها بجنگید.


4) پیامبر اکرم (ص) هر بار سپاهیان اسلام را سفارش می کرد به اینکه زمین های کشاورزی و درختان را نابود نکنند، زنان و افراد پیر و از کار افتاده را نکشید و با آنانی که با شما نمی جنگند و هیچ نقشی در جنگ نداشته اند کاری نداشته باشید.
همانطور که می فرمایند : اغزوا باسم الله فی سبیل الله قاتلوا من کفر بالله اغزوا و لا تغلوا و لا تغدوا و لا تمثلوا و لا تقتلوا ولیدا (صحیح مسلم، الجزء الثالث، الحدیث رقم 1731.)

ترجمه : به نام خدا در راه خدا بجنگید و با کسانی که به خدا ایمان ندارند بجنگید، جهاد کنید و غارت و دزدی نکنید. کارهای زشت و ناپسند انجام ندهید به هیچ کس بی احترامی نکنید و کودکان را نکشید.
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دیگر می فرمایند : سربازان را از هتک حرمت و بی احترامی منع کرده است، اگر چه کافران این کار را در حق ایمانداران کرده باشند.

 -قتاده می گوید : خبر رسیده که پیامبر اکرم(ص) سفارش زیادی به مردم کرده اند که خیر و خیرات و صدقه بدهند و آنان را از هتک حرمت و بی احترامی کردن نسبت به دیگران منع کرده است.(صحیح البخاری الجزء (5)، الحدیث(3956).
بی احترامی کردن : یعنی بریدن گوش و زبان و بینی و یا بیرون آوردن چشم و…


5)پیامبر اکرم(ص) فرمان دادند کافرانی که در میدان جنگ کشته می شوند را دفن کنند و جسد هیچ انسان غیرمسلمانی نباید روی زمین بماند ؛ مبادا که خوراک جن و حیوانات درنده و پرندگان شوند.

 و همچنین منع کرده اند از اینکه مجروحان دشمن (کافران) را بدون درمان کردن رها کنند.

رفتار و برخورد رسول خدا با کافرانی که در جنگ شکست خورده بودند خیلی با احترام و مهربانانه بود و برای اثبات این سخن به این نمونه از رفتار آن حضرت توجه کنید

واضح و آشکار است که آخرین جنگ پیامبر اکرم(ص) با قریش به فتح مکه توسط مسلمانان پایان یافت.


@ولی آیا می دانید بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟
تمام کسانی که تا دیروز پیامبر اکرم (ص) را مورد ‌آزار و اذیت قرار می دادند و در حق او خیانت می کردند و ایشان را از دیار و سرزمین خود اخراج کردند و حتی آزار و اذیت آنان به حدی بود که حتی در زمان نماز خواندن پیامبر (ص) شکم شتر را روی شانه های او قرار می دادند و یا پاهایشان را روی سر او و یارانش  می گذاشتند!

 پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: گاهی اوقات آنقدر مرا مورد آزار و اذیت قرار می دادند که احساس می کردم چشمانم از حدقه بیرون می زند…ولی مجازات این همه ظلم و ستمی که به ایشان روا داشته اند می دانید چه بود؟
حال که تمام آنان با ذلیلی و خواری و شرمندگی و بدون هیچ قدرتی در اختیار پیامبر اکرم(ص) می باشند می بینیم که پیامبر (ص) به آنان می گوید : ما تظنون أنی فاعل بکم؟ (فکر می کنید می خواهم با شما چکار کنم؟ آنان گفتند : أخ کریم و ابن أخ کریم (برادری بزرگوار و برادرزاده ای دلسوزی) پیامبر (ص) به آنان می گوید من همان گفته برادرم یوسف را می گویم که فرمودند : قال لا تثریبَ عَلیکمُ الیَومَ یغفرِ الله لَکُم وَ هُوَ أرحَمُ الرَّاحمین . یوسف/92 : نگران نباشید من امروز شما را سرزنش نخواهم کرد خدا شما را ببخشد، بدون شک خدای متعال بهترین مهربانان است

 و سپس فرمودند : اذهبوا فأنتم الطلقاء (اخرجه البخاری فی المفازی 3/345.) پس بروید شما آزاد هستید.
6) نظر ایشان در مورد اسرای جنگ این بود . پیامبر اکرم(ص) می فرمایند : استوصوا بالأسرا
خیراً . (مناظرة بین الإسلام و النصرانیه . ض 338-341) با اسرا خوب رفتار کنید.

 اسلام اینگونه بود ولی اگر به جنگ صلیبی ها برگردیم و نگاهی به آن بیندازیم چیزهای خیلی عجیب و غریبی به چشم می خورد.

آن همه قتل و کشتاری که نسبت به مسلمانان انجام داده اند این جنگ نزدیک به سه قرن طول کشید و اینان چه قصاب خانه ها و قتل و کشتاری را نسبت به مسلمانان راه انداختند. میلیونها نفر در این جنگ ها کشته شدند، هزاران شهر و روستا ویران شدند، و هزاران مسجد و عبادتگاه را ویران کردند و شکم هزاران زن حامله را پاره کردند و نوزاد را بیرون می آوردند سپس با همان حال آنان را داخل آتش می انداختند و می سوزاندند.
یکی از آنان که در جنگ صلیبی فرمانده بود اسمش شارلمان بود. او کسی بود که دین مسیحی را به زور بر مردم تحمیل کرده و همانطوری که رکنوت شاه ، قحطی و گرسنگی را نسبت به کسانی که مسیحی نبودند اعمال کرده و همچنین أولاف شاه در نروژ تمام کسانی را که حاضر به قبول دین نصرانی نبودند را سر برید و دست و پاهای آنان را برید، و کار به جای کشید که تمام کشورهای اروپایی از روی ترس و وحشت دین مسیحی را پذیرفتند.
*
در کوه سیاه (جبل الأسود) در به لقان، (پاپ راسقف بزرگ) دنیال بیتروفتشن آنها را رهبری می کرد در شب عید اول سال 1703 میلادی هزاران نفر غیر مسیحی را سر بریدند.
*
و همچنین در حبشه سیف الدین أرعدی شاه در بین سالهای 1342-1370 تمام کسانی را که حاضر به قبول مسیحیت نبودند را کشت و یا آنان را از شهر اخراج کرد.
همچنین می بینیم که این مسیحیان بودند که سرخ پوستان را در آمریکا از بین بردند نه مسلمانان!
این مسیحیت بود که مردم ستمدیده فلسطین را از خاک و وطن خود آواره کردند برای اینکه آنان را تسلیم دشمنان خدا و پیامبر او کنند.
@
آیا می خواهید بدانید که چه کسی جنگ جهانی را شروع کرد؟ که در جنگ جهانی اول 000000/10میلیون نفر کشته و در جنگ جهانی دوم 000000/70میلیون کشته و از بین رفتند، سپس در مدت 8سال در طول دو جنگ جهانی اول و دوم 000000/8نفر کشته شدند
یکی از سخت ترین و بدترین اتفاقات جنگ جهانی بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی بود، و اگر خوب به این نکته توجه کنیم می بینیم که

@@در تمام جنگ هایی که در زمان پیامبر اکرم(ص) در طول 23 سال تنها 1018نفر از کافران و مسلمانان کشته شدند.
و به این خاطر است که در جنگ صلیبی ها در آن زمان که بیت المقدس محاصره شده بود و محاصره آنقدر طول کشید که مردم خیلی در رنج و عذاب بودند مسلمانان  تصمیم گرفتند که به(طنکرد)که در آن زمان همه کاره و فرمانده بود پناه بردند که جان و مال آنان را حفظ کند و او به آنان گفت که به مسجدالاقصی بروند و پرچم صلح را بلند کنند. مردم رفتند و این کار را انجام دادند و همگی به مسجدالاقصی رفتند و آنجا پر شد از پیر و زن و بچه ، ولی در نهایت سربازان به آنان حمله ور شدند و همه آنان را کشتند، طوری که جوی خون به راه افتاد !

می گویند خون تا کنار زانوی اسبهایشان بلند شده بود خیابانها و کوچه ها پر شده بود از دست و پاها و سرهای بریده که همه تکه تکه شده بودند.

تاریخ نویسان می گویند: تعداد آن کسانی که در مسجدالاقصی شهید شدند به 000/70تن می رسید. اما تاریخ نویسان غربی در مورد این بی آبرویی خود تحقیق نکردند.
ولی اگر برگه های تاریخ اسلام را ورق بزنیم بعد از 90سال از آن کشت و کشتارها پدربزرگمان(صلاح الدین ایوبی) بعد از اینکه بیت المقدس را فتح کرد چه رفتاری را نسبت به آن خونخواران که دیروز در این مسجد پاک با بی انصافی خون آن همه مسلمان را ریختند! چگونه بود؟
صلاح الدین در حق صد هزار بیگانه مانند یک مرد آزادی خواه رفتار کرد و آنان را به دین مبین اسلام دعوت و مال و ثروت و فرزندانشان را در امان خود قرار می دهد. (حوار صریح بین عبدالله و عبدالمسیح وعبدالله دور شبلی(ص) 190-191
و حال و روز امروز ما نیز بهترین نمونه برای اینکه اسلام همیشه خواهان صلح و آشتی و ملتهای دیگر هستندکه جنگ و آشوب به پا می کنند.
حال و روز فلسطینیان را می بینیم که هر روزه یهودیان چه بلاهایی بر سرشان می آورند، و این همان جنگ صلیبی است که شروع شده است اما این بار به شکل دیگر، با اسلحه های پیش رفته تر، با بهانه های کثیف تری مشغول از بین بردن اسلام هستند، افغانستان و بلاهایی را که بر سر آنان آوردند را می بینیم. و بعد از آن عراق را اشغال کردند چون از نظر جهانی به خصوص جهان اسلام جایگاه خاصی دارد و با چه ترفند و حیله ای تاریخ و فرهنگ را از آن گرفتند چون بغداد پایتخت خلافت اسلامی بود، جاری شدن خون در مساجد آن را می بینیم و نابودی مساجد را، و می بینید که چگونه آسایش و امنیت را از آنان گرفتند و همه چیز را نابود کردند و اینگونه بود که آسایش را از آنان سلب کردند و چگونه کودکان را از نعمت پدر و مادر محروم کردند و یا فرزندانشان را از آنان گرفتند.

و حال در سایه این آزادی که همین صلیبی ها ادعا می کنند از بین هر چهل نفر نام یک نفر در لیست کشته شدگان ثبت شده است، در مدت 3سال اشغال عراق بیشتر از 650هزار نفر از آن مظلومان را به ناحق کشته اند، به غیر از آنکه هزاران خانواده آواره این شهر و آن شهر شده اند، و بیشتر از صد هزار نفر به ناحق در زندانها، حبس شده اند، و زندگی سختی را به سر می برند.

آیا واقعاً این کارهای را که تا بحال دشمنان اسلام که بر سر مسلمانان آورده اند، بزرگترین نشانه برای جنگ طلبی دشمنان و صلح طلبی مسلمانان نیست؟
فقط اسلام است که مرام ها  را حفظ و حق و ناحق بودن را رعایت می کند، مال و خون و جانت را حفظ می کند، این اسلام است که تو را می سازد و آماده می کند، و این را بدانیم که هر چند خونخوار و جنگ طلب و خونریز وجود دارند همه نتیجه کار دشمنان خدا و پیامبر اکرم(ص) می باشد همین است که شاعر می گوید :

گیژه ئه‌و که‌سه‌ی فریوی خوارد
                              خۆی له ریبازی موسولمانی بوارد

نویسنده : هیمن عبدالعزیز
ترجمه : مژگان جواهری

نمایش بیشتر

مژگان جواهری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ مدرس و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا