خانواده

موفق ترین پدر (3) حقوق کودک

موفق ترین پدر (3) حقوق کودک

1-کودک حق دارد از بهترین روش های تربیتی بهره مند شود.

کودک حق دارد از جامع ترین برنامه ها و موثرترین روشهای تربیتی برخوردار گردد همان گونه که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: از جمله حقوق فرزند بر والدین ، تعلیم و تربیت صحیح ، آموختن شنا و تیراندازی (ورزش ) و رزق حلال و پاکیزه است.

تعلیم و تربیت و سواد آموزی و دانش افزایی ، به معنای عام آن ، از وظایف و مسئولیت های والدین و از حقوق فرزندان است.

حضرت علی (رض)فرمود : پدر میراثی ارزشمند تر و نیکو تر از حسن تربیت برای فرزند باقی نمی گذارد .

2- کودک حق دارد از نیکوترین نام ها بهره مند شود  .

کودک حق دارد از نیکوترین نام ها برایش انتخاب گردد. از حقوق حقه کودک به هنگام تولد بهره مندی او ازاسمی نیکو و با مسمی است. در واقع والدین موظف هستند که با اندیشه متعالی تربیت ، “نامی” مطلوب و مناسب برای انتخاب ، اصل تربیت پذیری و سعادتمندی آتی کودک را در نظر بگیرد .

علی علیه السلام می فرماید: حق فرزند بر پدر این است که نام نیکویی برایش برگزیند ، او را به نیکویی تربیت کند و قرآن را به او بیاموزد .

مولای متقیان علی علیه السلام در تبیین برخی از حقوق طبیعی فرزندان ، علاوه بر انتخاب نام نیکو که خود برنامه ای از فرآیند تعلیم وتربیت مطلوب است و تاکید بر تربیت موثر و نیکو ، یادگیری قرآن کریم ، این کلام خدا و کتاب عرشی هماره جاودان برفراز عصرها و نسلها و بزرگترین معجزه پیامبر اسلام (ص)را از حقوق فرزندان می داند ؛ زیرا این حق مسلم فرزند است که بیشتر از همه معارف بشری ، با منشور جاویدان حیات آشنا گردد و کلام وحی و نوای آرامش بخش حق را به خوبی بیاموزد .

3- کودک حق دارد مورد احترام قرار گیرد.

کودک حق دارد که همواره از حرمت و احترام و تکریم شخصیت برخوردار شود . همه انسان ها به ویژه کودکان و نوجوانان دوست دارند شخصیت آنها مورد توجه و احترام دیگران قرا گیرد .

نیاز به احترام و محبت از اساسی ترین نیازهای انسان است. قانون حاکم بر نفسانیات انسان چنین است که همه انسان ها تشویق پذیر و محبت طلب و تنبیه گریز و قهر ستیز هستند.

برهمین اساس از جمله حقوق فطری کودکان ، محبت پذیری و تکریم شخصیت آنان است.

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وصحبه  می فرماید : شخصیت فرزندان خود را گرامی بدارید و آنها را نیکو تربیت کنید تا مورد رحمت خدا واقع گردید .

4- کودک حق دارد از تغذیه حلال استفاده کند .

کودک حق دارد که از تغذیه حلال و مطلوب و در دوره ی اولیه رشد از شیر پاک مادر بهره مند گردد . همه کودکان حق دارند از غذای حلال و پاکی که پدر فراهم می آورد به تناسب سن و رشد خود تغذیه شوند . بدیهی است در ارتباط با تغذیه مطلوب جنین نوزاد در مراحل اولیه رشد ، باید به غذای حلال و مناسب مادر اندیشید .

5- کودک حق دارد از محبت والدین بهره مند شود

کودک حق دارد پدر و مادری مؤمن و متعهد ، شایسته و صالح ، نیک اندیش و درستکار ، صبور و مهربان داشته باشد ؛ چرا که او از دوران زندگی جنینی ، چشم امید به سلامت شخصیت و چشمه ی محبت والدین دوخته و سخت بدان نیازمند است

منبع : کتاب موفق ترین پدر – محسن تنه کار

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا