خانواده

نامه ای به تو که فقط  فرزند دختر داری !

-ای پدر گرامی ! سلام ودرود خداوند بر شما باد.

خداوند صحت وسلامتی را به شما عطا فرماید و با نعمت و خیر فراوان شما را سعادتمند گرداند.
-برادر گرامی بدان که فرزند از بزرگترین نعمت های خداوند به بنده اش می باشد.

 بنگر که ابراهیم خلیل(س) چگونه پروردگارش را ستایش می گوید«الحمد لله الذی وهب لی علی الکبر اسماعیل و اسحاق ان ربی سمیع الدعاء» ستایش مخصوص خداوندی است که در پیری اسماعیل و اسحاق را به من بخشید به راستی پروردگار من شنوای فریاد بندگانش است .

– خیلی از مردم از چنین نعمتی محرومند وهر روز جهت فرزند دار شدن به متخصصان مراجعه می کنند وخواب وخوراک ندارند.

پس خدا را شاکر باش که از فضل و نعمت خود شما را بی نصیب نکرده است.
-برادر گرامی ! با صراحت با تو درباره ی موضوعی سخن می گویم ، موضوعی که به احتمال قوی فکر و خاطر شما را به خود مشغول کرده است و آن موضوع ، عبارت است از پسر دار شدن ! و اینکه چرا همسر تو فقط فرزند دختر برایت بدنیا آورده و می آورد؟!
این موضوعی است که شاید تاکنون خیلی در باره آن با خودت کلنجار رفته باشی و تازه شاید هم با کسانی موضوع را مطرح و درمیان گذاشته باشی!
در ابتدای نامه ، به من اجازه بده که بگویم این تقدیر خداوند است که این دختران را همچون نعمتی به شما هدیه داده است همانطور که آفریننده دخترها چنین می فرماید

« لله ملک السموات والارض یخلق ما یشاء و یهب لمن یشاء اناثا ویهب لمن یشاء الذکور او یزوجهم ذکرانا و اناثا و یجعل من یشاء عقیما انه علیم قدیر»آیه 49- 50 سوره شوری

مالکیّت و فرمانروایى آسمان‏ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد مى‏آفریند، به هر کس بخواهد دختر عطا مى‏کند و به هر کس بخواهد پسر مى‏بخشد؛ یا پسر و دختر را با هم مى‏دهد و هر که را بخواهد عقیم مى‏کند و فرزند نمى‏دهد ، که او دانا و تواناست.
دختر و پس هدیه الهی است ومطمئن باش که همسرت کوچکترین دخالتی در جنسیت آن فرزند نداشته و نخواهد داشت ؛ بلکه تقدیر خداوندی است که از اسرار و نهان هرچیزی آگاه است.

 پس بابت اینکه تاکنون همسرت را در این زمینه موثر و مقصر دانسته ای و با گفتار و کردار اذیتش کرده ای بایداز بارگاه خدا استغفار کرده و از همسرت پوزش بطلبی !
-برادر عزیزم !  به یاد داشته باش ، همانطور که بر متولد شدن خودت دخالت و تاثیر مستقیمی  نداشته ای، همسرت نیز همینطور در خلقت و آفرینش انسان ها و بویژه تعیین جنسیت دخالتی ندارد ؛ پس بر آنچه پروردگار و مولایت به تو بخشیده راضی باش و افتخار کن و نعمت بیشتری از او طلب کن.
-برادر گرامی: ای کسی که خداوند نعمت دختر را به تو بخشیده است بیا باهم در فرموده پیامبر(ص) تامل کنیم که ایشان چه وعده ای داده است آنگاه که فرمودند:

@هر کس سه دختر داشته باشد و در تربیت آنان صبور باشد و نیاز های مادی آنان از جمله  خوراک وپوشاک را تامین نماید، این کار او مانع این می شود که او به آتش جهنم داخل شود .
@همچنین پیامبرفرموده:هرکسی سه دختر داشته باشد و به آنان ادب بیاموزد و با مهربانی آنان را بزرگ کند ، بهشت بر او واجب می شود. شخصی عرض کرد: اگر دو تا داشته باشد پاداش او چطور است؟ رسول خدا فرمودند:  اگر دو تا باشد نیز همین گونه است.
چه ثوابی از این بزرگتر، چه زیباست این ثواب و پاداش ؛ البته این ثواب زمانی حاصل خواهد شد که در تربیت دخترانت  صبور بوده و کلیه حقوقشان را ادا نمایی ؛  پس به دنبال پاداش الهی باش ورحمت خداوند را فراموش نکن.
برادرم: تو در پیشگاه خداوند مسئول رفتار و اعمال دخترانت هستی و به یاد داشته باش که امانت بزرگی بر دوش شماست و خداوند را ناظر و عالم اعمالت بدان ، سعی کن خوف و دوستی خداوند را در دل آنان همانند نهالی بکاری.

-مواظب باش که ماهواره واینترنت ورفیق های ناباب این امانت عظیم را ضایع نگرداند .

دان که با تربیت صحیح دخترانت ، زنان و مادران صالحی را تربیت کرده ای ، مادرانی که نسل ها و مردان و زنان صالح و شایسته ای را تربیت خواهند کرد.
خداوند آنچه به شما داده را پر برکت بگرداند و خیر وخوبی  را به تو ببخشاید وسعادتت را تداوم بخشد وجایگاهت را رفعت دهد.
والسلام

ترجمه : محمود خالدی زاده

نمایش بیشتر

محمود خالدی زاده

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلاوی خوات له سه ر ماموستا محمود هیوادارم بو خوشت نمونه یه کی باش بی بو کومه ل ، دیاره توش خوا دو کچی جوانی پیداوی و کورت نیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا