اندیشهدعوت اسلامی

نامه ای سرگشاده به خواهر دعوتگر

نامه ای سرگشاده به خواهر دعوتگر

خواهر دعوتگرم درود ورحمت و برکات خدا بر شما باد.

ای کسی که خود را به خداوند عز و جل بخشیده ای{گفتار چه کسی بهتر از گفتار کسی است که مردم را به سوی خدا می خواند و کارهای شایسته می کند و اعلام می دارد که من از زمره مسلمانان هستم} فصلت ۳۳

امثال شما٬خواهر ارجمند دعوتگر ٬ سنگ بنای اصلاح جامعه هستید.چه سنت های فراوانی را که ترویج نمودید و چه بدعت های زیادی را که برچیدید، پس از خداوند کریم می خواهم شما را ازاشتباه  مصون دارد و روز به روز برای جامعه نافع تر گرداند.

ای دعوتگر موفق.. از اینکه من و نامه ام تورا مورد خطاب قرار می دهیم احساس شرمندگی می کنیم ؛ زیرا می دانیم که تو در راه دعوت به سوی خدا همواره سعی و تلاشی می کنی و لحظه ای از جهاد باز نمی ایستی، اما چون می دانم که برای من و نامه ام مباهات و شرف بزرگی است که از زمره کسانی باشیم که دعوتگرانی همچون تو را  به حق و صبر توصیه می کنند ، بنابراین ناگزیر شدیم تو را مورد خطاب قرار دهیم.

ای خواهر دعوتگر:اولین چیزی که همه ما در زندگی و بویژه در دعوت به آن نیاز مبرم داریم  عبارت است از اصلاح نفس خویش .{ای مؤمنان !  خود و خانواده خویش را از آتش دوزخ برکنار دارید تحریم ۶}در این آیه خداوند دستور می دهد که انسان مؤمن نخست باید نفس خود را اصلاح نماید و این حقیقتی است که مطمئناً بر شما خواهر دعوتگر پوشیده نیست ؛ چرا که در کوزه تراود همان که در اوست،  دعوتگری که برخوردار از نور ربانی نباشد چگونه می تواند نورافشانی کند. نیک می دانم که از ته قلب به قاعده و قانون قرآنی فوق باور داری.

خواهر دعوتگرم بدان که دعوتگران سلف صالح  ما ، برای اصلاح نفس خویش وزیاد کردن ایمانشان بسیار تلاش می کردند ٬پیامبر بزرگ اسلام (ص) در توصیه ای به عبدالله فرزند عمر(رض) فرمود : چه مرد شایسته ای است آن کسی که شب زنده داری می کند ،آن بزرگوار پس از شندن این رهنمود نبوی  پیوسته برای قیام اللیل بپا می خواست.

شب زنده داری زاد و توشه ای است که یک دعوتگر هرگز نمی تواند از آن بی نیاز باشد،  بنابراین باید شخص دعوتگرپاسی از شب را به پا خیزد و قرآن تلاوت نماید و عملکرد روزانه اش را ارزیابی نموده و برای حل آن مشکلات چاره اندیشی کند.

یکی از علما می فرماید:ما دعوتگران ،  روزمان را وقف دعوت نموده  و به ارشاد و نصیحت مردم می پردازیم و شب را نیز به راز و نیاز با خداوند کریم می پردازیم ؛ تا اینکه انرژی و نیرو بگیریم و این راه وروش ماست تا لحظه ای که به دیدار خدایمان می شتابیم. {عبادت شبانه مؤثرتر و ماندگارتر و اقوال آن درست تر و پابرجا تراست ، تو در روز تلاش فراوان و طولانی داری مزمل ۶/۷}

پس ای خواهر دعوتگر مخلص: وصیت می کنم شما را به کسب و فراگیری روزافزون دانش و علم  ؛ چرا که علم بسان نور است در تاریکی ، با کسب علم ، از دانشمندانی که در علم راسخ هستند نزدیک می شوی و چه فایده های فراوانی که در اثر نزدیکی به آنان نصیب انسان می شود٬ فوائدی که دعوتگر مسلمان بسیار به آن ها نیازمنداست .

خواهر دعوتگرم ، بدان که  بعضی از دعوتگران  زمانی دچارسرگردانی وسردرگمی شدند که از عالمان ربانی دوری گزیدند و در نهایت از مسیر راست گمراه شده و منحرف گشتند.

خواهر ایمانی ام توصیه می کنم  شما را که همواره بر آزار و اذیت مردم صبور ، و نسبت به آن ها  مهربان  و دلسوز بوده و نسبت به عموم آنان حسن ظن داشته باشید.

چقدر ما نیازمند دعوتگرانی هستیم که با دیده عطوفت و رحمت به توده مردم بنگرند و آنان را حقیر و کوچک نشمارند و طوری فکر نکنند که گوئی آنان پیش خدا از درجه و رتبه پایین تری برخوردارند و یا پناه بر خدا به گونه فکر کنند که عموم مردم ، اهل جهنم هستند!!

خواهر ایمانی ، چه بسیار زیادند زنانی که ظاهرشان نیکو به نظر نمی رسد ولی در خفا و بدون این که ما متوجه شویم کارهای نیکی که انجام داده و به واسطه آن کارها مورد مغفرت الهی واقع می  شوند ، پس خوب است که بدانیم آن چه حائز اهمیت است قلب و درون و اسرار یک شخص می باشد نه ظاهر و برون او (روزی که رازهای نهان و کارهای پنهان آشکار و آزموده می گردد طارق ۹)

واپسین توصیه من به تو خواهر دعوتگر این است،که  ای خواهر ارزشمندم:باید بسیار مواظب نیت و درونت باشی ؛ اگر نیتت صالح باشد، در کارها موفق می گردی و اعمال و رفتارت مقبول درگاه خداوند واقع خواهد شد و خداوند به سبب تو و دعوتت به دیگران نفع می رساند ، ولی اگرنیت و انگیزه ات ناخالص ویا آلوده باشد دچار لغزش و انحراف می شوی و دعوتت جز سخنان بیهوده و بی اثری نخواهد بود واز اجر و پاداش الهی نیز محروم خواهی شد، پس چه خوب است همیشه نیتت را مورد محاسبه و بازرسی قرار دهی و تا حد امکان در دعوت مخفیانه(بینک وبین الله)حریص باشی و همیشه به یاد داشته باشی که مردم نمی توانندکوچکترین نفعی ویا ضرری ( بدون اذن خدا)به شما برسانند. شعارت شعار انبیا باشدکه خداوند عزوجل درکتاب جاویدش آن را به عنوان الگو برای ما نقل می نماید :{ای قوم من – در برابرتبلیغ رسالت و بیان   آن- من از شما پاداشی درخواست نمی کنم پاداش من تنها بر آن کسی است که مرا آفریده است آیا نمی فهمید هود ۵۱}

{ ای قوم من در برابر آن – تبلیغ رسالت پروردگارم – از شما پول و مزد و مالی نمی خواهم ؛ چرا که  مزد من جز بر عهده خدا نیست  هود ۲۹}

آرزوی سرفرازی ودلسوزی و هر آنچه درقلب دارم نسبت به شما را نمی توانم به رشته تحریر درآورم ولی مطمئنم که شما ازمن بهتر همه چیز را می دانی و انشاالله در عمل به آن نیز توفیق حق رفیقت خواهد بود  امیدوارم آن چه دراندیشه وخیال من است  به قلب پاک و مخلص تو اصابت کند و خداوند پشت وپناهت باشد.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته ترجمه : ماموستاعبدالله شرفی – مهاباد

 

نمایش بیشتر

عبدالله شرفی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد - روستای اگریقاش @ دعوتگر دینی و فعال اجتماعی

نوشته های مشابه

‫7 نظر

  1. وێڕای سڵاو مامۆستا عبدالله ی خۆشه‌ویست ده‌ست و چاوت خۆش بێ به‌ڕاستی به‌ بینینی ئه‌و بابه‌ته‌ی جه‌نابتان زۆر خۆشحاڵ بۆم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا