اصول

نظر دانشمندان برتر جهان در مورد قرآن(2

ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوى، برداشت منحصر به فردى از قرآن دارد؛ او مى‏گوید:

بعضیاز مردم بعد از آن که مقدار کمى عربى یاد گرفتند، قرآن را خوانده، امّا درست درکش نمى‏کنند ، اگر مى‏شنیدند که محمّد(ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رساى عربى آن را مى‏خواند، هر آینه به سجده مى‏افتادند و ندا مى‏کردند: اى محمّد عظیم! دست ما را بگیر و به محل شرف و افتخار برسان ، ما به خاطر یارى تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم!!

 لادین کوبولد: (انگلیسی می گوید :

به راستی قرآن را جمال و زیبایی ، گیرائی ، شیرینی ونظم مهیجی است  که تاثیر آن را هیچ کتابی ندارد ، این کتاب از بسیار خواندن کهنه نمی شود ، کلماتش با اینکه وزن و سجع دارد در آن سجع و وزنی پیدا نیست ، شیرین تر از شعر است ولی شعر نیست این اعجاز فقط از آن قرآن است.

فریدریش دیتریشی : (اسلام شناس غرب)

همین علوم و معارف مسلمین بود که اروپا را در قرن دهم میلادی جلو برد ، همان علومی است که سرچشمه آنها قرآن کریم بود و اروپا از این حیث به اسلام مدیون است.

بلر : (خاورشناس معروف آلمانی)

لغت قرآن ، فصیح ترین لغات عرب واسلوب بلاغت آن طوری است که افکار را بسوی خود جذب می کند ، قرآن دارای مواضعی آشکاراست وبه زودی برای همیشه بی معارض خواهد بود ، هرکس که از این کتاب به خوبی پیروی کند زندگی آرام وگوارائی خواهد داشت.

ژوزف هورد ویچ: ( دانشمند خاورشناس)

قرآن ، عامل بسیار شگرفی در بالا بردن مسلمانان بود ، قرآن آنان را به تحقیقات علمی و پدید آوردن اندیشه ها سوق داد.

قرآن موجب انگیزه و پیشروی مسلمانان در سرزمین های اروپا گردید ، در آنجا هنگامی که تاریکی ها همه جا را فرا گرفته بود، مسلمانان مشعل های انسانیت را بر افروخته و به آستان علم، خدمات شایان کردند ، علوم گذشتگان را دگرباره نیرو بخشیدند و به شرق و غرب، فلسفه، پزشکی، ستاره شناسی و معماری آموختند و ما را در مسیر نهضت جدید علمی قرار دادند.

خانم رانی تنس( دانشمند هلندی)

محتوای این کتاب آسمانی کاملاً با خرد و فطرت بشری مطابقت دارد و از مطالب زننده و خلاف عقل به کلی پاک است ، قرآن در باره ی زنان داوری عادلانه ای دارد و برخلاف برخی از مرام ها و ادیان که جنس زن را تا به سرحد بردگی تنزل داده و ارزشی برای او قائل نیستند، وی را از مزایا و حقوق انسانی برخوردار ساخته و مقام شامخی برای او منظور داشته است.

پروفسور واشنگتن ایرونیک(خاورشناس بزرگ آمریکایی)

قرآن کتابی است که از حدود اقیانوس اطلس تا نهر کاشمر مردم را در زیر سایه ی خود سعادتمند نگه داشته است ، قرآن حاوی بالاترین مبادی با اوج و سودمندترین آنها است.

هربرت جورج ولز:(دانشمند ومحقق انگلیسی)

درپاسخ سوالی که یکی از مجله های علمی اروپا نموده بود که بزرگترین کتابی که از آغاز تاریخ بشر تا کنون بیشتر از سایر کتب در دنیا تاثیر بخشیده و از همه مهمتر به شمار آمده کدام است؟ چند کتاب را نام برد و در پایان نوشت: «اما کتاب چهارم که مهمترین کتاب دنیاست قرآن است ؛ زیرا که این کتاب آسمانی اثری در دنیا گذارده که نظیر آن را هیچ کتابی به خود ندیده است، قرآن کتاب علمی و دینی و اجتماعی و تهذیبی و اخلاقی و تاریخی است.

کارایل (مورخ و اندیشمند معروف انگلیس):

اگر یک بار به این کتاب مقدس نظر افکنیم حقایق برجسته و خصایص اسرار وجود، طوری در مضامین و جوهره آن پرورش یافته که عظمت و حقیقت قرآن به خوبی از آنها نمایان میگردد و این خود مزیت بزرگی است که فقط برای قرآن اختصاص یافته و در هیچ کتاب علمی، سیاسی و اقتصادی دیگر دیده نمی شود.

گلادستون سیاستمدار بدنهاد انگلیسی قرآن را به مجلس عوام برد و گفت:

تا این کتاب الهی باشد، سیادت و برتری انگلستان در ممالک اسلامی محال است!

منبع :تابش

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا