اصولعبادات

نقش عبادات در زندگی انسان مسلمان

????نقش عبادات در زندگی انسان مسلمان :

خداوند حکیم و دانا انسان را برای عبادت خلق نمود و او مامور و مکلف است که الله و پروردگار خویش را عبادت و پرستش نموده :

“وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ” [ذاریات / ۵۶] ‏

“‏من پریها و انسانها را جز برای پرستش خود نیافریده‌ام .‏”

و کارها و عملکرد خویش را برای او خالص گرداند .

“وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاء وَیُقِیمُوا الصَّلَاهَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاهَ وَذَلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ ” [البینه/۵]

“‏در حالی که جز این بدیشان دستور داده نشده است که مخلصانه و حقگرایانه خدای را بپرستند و تنها شریعت او را آئین ( خود ) بدانند ، و نماز را چنان که باید بخوانند ، و زکات را ( به تمام و کمال ) بپردازند . آئین راستین و ارزشمند این است و بس .‏”

اما باید پرسید : نقش عبادت در زندگی انسان چیست ؟

بدون شک عبادت برای انسان نقش تزکیه و تربیت و پاک کننده گی درون را ایفا خواهد کرد و به عهده دارد ، همچنان که مواد شوینده برای پاک کردن وسایل و اثاثیه ی منزل به کار گرفته می شوند .

“قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى” ٭٭٭”وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ‏” [الاعلی/ ۱۴ ، ۱۵]

“‏قطعاً رستگار می‌گردد کسی که خویشتن را ( از کثافت کفر و معاصی ) پاکیزه دارد .‏” ٭٭٭ “‏و نام پروردگار خود را ببرَد و نماز بگزارد و فروتنی کند .‏”

ما انسانها در زندگی روزمره سعی می کنیم در انتخاب مواد پاک کننده برای پاک کردن وسایل دم دست خود دقت کافی به خرج بدهیم و از موادی استاندارد با مارکی شناخته شده برای شستن و پاک کردن وسایل خویش بهره گیریم و از مواد بدلی و تقلبی و غیر استاندارد خوداری می کنیم ، چون در صورت عدم دقت – در انتخاب چنین موادی – نه تنها به هدف خود دست نمی یابیم بلکه گاهی نتیجه ای عکس حاصل خواهد شد و خساراتی مادی به بار می آوریم ، پس لازم است دقت کافی در انتخاب مواد و به کار گیریشان به خرج دهیم .

اگر لازم است ، ما در انتخاب چنین موادی برای کارهای دنیوی خود دقت نموده و احتیاط کافی به خرج داده و به دنبال موادی خوب و بهینه و استاندارد باشیم ، به طریق الاولی واجب است در انتخاب عبادات خود که تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت ما انسانهاست دقت بیشتری به خرج داده و از عباداتی استاندارد بهره گیریم و قطعا باید عباداتی باشند که مهر تٲیید از طرف خداوند(ج) و رسولش(ص) را با خود به همراه داشته باشند .

حال اگر عبادات ما ، آن عبادات استاندارد – عبادات مورد نظر شرع مقدس – نباشند ، نباید انتظار نقش پاک کنندگی و تزکیه نمودن درون را از آنها داشته باشیم . و بدون شک آن نقش مهم و اساسی را – که تزکیه و تربیت و پاک کردن درون انسانهاست – ایفا نخواهند کرد ، بلکه بر عکس ، چه بسا نقشی تخریبی و تخدیری را با خود یدک کشیده و خساراتی معنوی به بار می آورند .

اینکه ما به تزکیه و تربیتی اسلامی و مورد نظر شارع مقدس دست پیدا نمی کنیم از دو حال خارج نیست یا عباداتی استاندارد و مشروع در دسترس نداشته و نتوانسته ام آنها را به خوبی انتخاب کرده و در انتخابشان دقت کافی به خرج نداده ایم و بیشتر به عباداتی بدلی و من درآوردی و غیر استاندارد روی آورده ایم ، یا خیر ، عباداتی شرعی و استاندارد را در اختیار داشته اما در به کارگیری و عملی کردن آنها – در زندگی خود – آن خبرگی لازم را نداشته و به خوبی نتوانسته ایم آنها به کار گیریم .

خلاصه ی مطلب اینکه :
عبادات ما باید مورد تایید خداوند متعال (ج) و رسول گرامیشان (ص) بوده و دارای مهری استاندارد از طرف شارع مقدس اسلام باشند . و ما نیز باید آنها را به خوبی انتخاب نموده و به گونه ای شایسته و شرع پسند بکار گیریم .

شارع مقدس برای تایید عبادات و کارهای ما دو شرط اساسی را لازم گرفته است :
۱- خالصانه برای خداوند متعال (ج) انجام پذیرد .
۲- بر طبق موازین شرع و روش رسول اکرم (ص) باشد .

حال آیا ما دقت کافی و مناسب در انتخاب عبادات و به کارگیریشان به خرج داده ایم ؟؟

✍ یونس سلیمان زاده

نمایش بیشتر

یونس سلیمان زاده

استان آذربایجان غربی- بوکان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا