خانواده

نماز جماعت صبح را از دست ندهیم

نماز جماعت صبح را از دست ندهیم
1-به جای آوردن آن در اول وقتش به جماعت از صفات مؤمنین است.
2- خواندن آن (نماز صبح) به جماعت همراه نماز عشاء معادل برپایی نماز شب است . پیامبر (ص) می فرماید :هر کس نماز عشاء را به جماعت بخواند مانند این است که نصف شب را بیدار بوده و به عبادت اشتغال داشته است ، کسی که نماز صبح را به جماعت بخواند گویی تمام شب را نماز خوانده باشد) (به روایت مسلم)
3-هر که نماز صبح را بخواند او در ذمه ی و حفظ و نگهداری خداوند است. رسول خدا(ص) می فرماید : (هر کس نماز صبح را بخواند در حفظ و پاسداری خداوند است) به روایت مسلم
4-انسان مسلمان زمانی که از خواب برمی خیزد و پروردگار را یاد می کند و وضو می گیرد و نماز می خواند صبحگاهان را با نشاط و روانی پاک بلند می شود و در غیر این صورت با روانی آزرده و درهم و کسل روز را به پایان خواهد برد.
5-به درستی برپایی نماز صبح و عصر در وقت و به جماعت از لوازم دخول بهشت است و نجات از دوزخ. پیامبر(ص) می فرماید : (هر کس نماز صبح و عصر را بخواند وارد بهشت می شود ) به روایت مسلم و بخاری.
6-حضور و اجتماع فرشتگان در نماز صبح و عصر .

رسول خدا(ص) می فرماید : (فرشتگانی در شب و روز در میانتان و همراهتان هستند و در هنگام نماز صبح و عصر جمع می شوند و سپس کسانی که شب را بیدار بوده ان در میانشان فرشتگان  به آسمان بازگشته و خداوند از آنان سؤال می کند – در حالی که او نسبت به آنان داناتر است – چگونه بندگانم را ترک کردید ؟ می گویند آنان را در حالی ترک کردیم نمازاقامه می کردند) مسلم و بخاری
روش هایی برای بیدار شدن جهت نماز صبح.
1-زود خوابیدن، رسول خدا(ص) خوابیدن قبل از نماز عشاء را ناپسند می دانستند و سخن گفتن بعد از آن را مگر که مصلحت ایجاب کند.
2-التزام و پایبندی انسان مسلمان به آداب خواب، همچون دعا قبل از خواب، خواندن سوره اخلاص، ناس، فلق(معوذتین) و خوابیدن در حالت پاکی (وضو، غسل)
3-کمک گرفتن از افراد اطراف : خانواده ، پدر و مادر، نزدیکان و همسایه ها  تا او را بیدار کنند.
4-دل مشغولی به عبادت و عمل صالح و دوری از گناهان.
5-درک کردن اینکه چه نشاط و لذتی در حضوردر نماز صبح .

 پیامبر (ص) می فرماید:هر کس نماز عشاء را به جماعت بخواند همچو این است نصف شب را بیدار بوده باشد و هرکس نماز صبح را به جماعت اقامه نماید مانند این است که تمام شب را (برای عبادت) بیدار بوده است به روایت مسلم.
تهدید و بدگویی در آیات و احادیث از کسی که نماز صبح را به جماعت نمی خواند . ابن مسعود(رضی) می گوید : در حضور رسول خدا (ص) از کسی بحث شد که شب را تا صبح می خوابد ،بدون اینکه نماز بخواند ،ایشان فرمودند : آن مرد شیطان در گوشش شاشیده /یا فرمود : در هر دو گوشش شاشیده/ . به روایت مسلم و بخاری
6-تلاش جهت اینکهدر لیست منافقان ثبت و ضبط نشود . رسول خدا(ص) می فرماید : (نماز صبح و عشاء بر دوش منافقین بسیار گرانی می کند و اگر می دانستند چه ثواب و پاداشی در آن است ، به سوی آن می شتافتند حتی اگر بر روی دست و شکم (چهارچنگولی).
از خداوند عزیز و بلند مرتبه می طلبیم ما را ازکسانی قرار دهد که از نمازهایشان محافظت نموده و نسبت به آن کسالت و تنبلی نمی کنند انشاالله .

أحمد خالد العتيبي 

ترجمه : فاروق راک – مهاباد

نمایش بیشتر

فاروق راک

@نویسنده و مترجم و شاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : آزاد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا