فتاویفقه

نماز خواندن با کفش !

آیا نماز خواندن با کفش جایز است؟

جواب

بسم الله والحمدلله والصلاه والسلام علی رسول الله وآله وصحبه و من والاه.
اما بعد:
در کتاب های فقهی قدیم و جدید اصطلاح (الصلاةُ متنعِّلاً = نماز خواندن با كفش) بسیار معروف می باشد.

احادیث زیادی در این رابطه از پیامبر(صلی الله علیه و سلم) روایت شده است از جمله:

امام ابو داود در سننش از عمرو پسر شعیب و ایشان هم از پدرش نقل می‌کند: که رسول خدا(صلی الله علیه و سلم) را در هر دو حال (لِحافیاً و مُتَنَعِّلاً = پابرهنه و باکفش) دیدەام کە نماز می‌خواند.

ابراهیم نخعی(رحمه‌الله) می فرماید: نماز خواندن با کفش ثوابش بیشتر از بدون کفش است و حتی از ایشان نقل شده که نماز خواندن بدون کفش را مکروه دانسته است.

برخی از علما فرموده اند: «اِنَّ الصلاة مع النعال والخفاف الطاهرة اَقربُ الی حسن الادب» یعنی: نماز خواندن با كفش و خف های پاک به ادب نزدیکتر است تا بدون آنها.

برخی از علمای محقق مانند امام ابن القیم، ابن حزم، احمدشاكر، ابوزهره و دیگران گفته اند: که بهتر آنست انسان مسلمان در راستای اقتدا به سنت عملی رسول الله(صلی الله علیه و سلم) هم با کفش و هم بدون کفش نماز بخواند. بدان معنا که حداقل در طول عمر جهت انجام سنت و اقتدا به رسول الله(صلی الله علیه و سلم) یکی دو بار با کفش نماز بخواند، که انجام هر کدام از این دو حالت با در نظر گرفتن موقعیت و مکان خواندن نماز قابل تشخیص است؛ برای مثال در مساجد امروزی نمی‌توان با کفش نماز خواند، اما در دشت و صحرا زمینه وجود دارد.

والسلام علی من اتبع الهدی
تحقیق و تلخیص: عبدالواحد رحمت الله
مآخذ و منابع: تحفة المحتاج ابن حجرهیتمی، المجموع امام نووی، الفقه الاسلامیه وادلته، الفقه علی المذاهب الاربعه، فقه السنه سید سابق، سنن ابی داود و…
 سوزی میحراب

از طريق
عبدالواحد رحمت الله
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمه‌الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا