گفتگو

نورسيه درتركيه(2-2) انتقاداتي که به جماعت نورسی وارد مي شود

نورسيه درتركيه(2-2)

انتقاداتي که به جماعت نورسی وارد مي شود

*جوانان جماعت، در عفت  و پاكي ممتاز هستند، جواناني اند كه در عصر گسترش فساد، وكثرت اسباب آن ودر عصرلجام گسيختگي دين خويش را محكم گرفته اند؛ اما آنان نتوانسته اند سازمان اسلامي منظمي تأسيس نمايند كه بتواند جلوي مكر و دسيسه يهود را، كه در اكثر نواحي و جوانب  زندگي سياسي داخل گرديده بود و با اسلام  و مسلمين دشمني داشت ،  بگيرد

البته انصاف این است كه اعتراف نماييم: اوضاع و شرائطي كه همزمان بود با تأسيس جماعت به گونه ای بود که امکان ظهور برای آن وجود نداشت جز به همان شكلي كه ظاهر گرديد.

*تأسيس  جمعيت الاتحاد المحمدي توسط بديع الزمان عكس العملي بود كه به زودي  ناکام ماند و منحل شد، علاوه بر اینکه کشورهای موسوم به متحدين در مقابل او قرار داشتند و برای نابودي او و دعوتش دسيسه مي نمودند و توطئه می چیدند!

 *دوری اين جماعت از سياست از سال 1921میلادی اثر منفي و نامطلوبي بر پيروانش گذاشت ؛ زيرا تعدادي از آنان به احزاب سکولارپیوستند.

*همچنان که به شيخ بدیع نیز انتقاداتي وارد مي شود ؛ از جمله عدم همكاري اش با شيخ سعيد پیران كوردي بود، وي انقلابي را در سال 1925م بر ضد مصطفى كمال اتاتورك به راه انداخت و در کنار خلافت ايستاد و بين وي و بين كمالي ها جنگ هاي سنگینی در دياربكر درگرفت و در آن هزاران مسلمان شهید شدند.

*نزد برخي افراد جماعت نور- در اين اواخر – احساس گوشه گيري و عزلت وجود دارد و اين احساس ، قدرت داخل شدن را در ميان طبقات و اقوام مسلمان بخاطر دعوت و رهنماني شان، از بين مي برد.

* متاسفانه اين جماعت بعد از وفات مؤسس آن بدیع الزمان متفرق گرديده به سه بخش عمده و از هم متنفر :

 -بخشي به حزب سلامت پيوست.

– بخشي گوشه گيري را بر خود لازم ساخت.

– و بخشي هم با حزب سلامت دشمني نموده و با حزب عدالت متحد و ادغام شد ، حزبي كه آن را سلیمان ديميريل سرپرستي مي نمود، تمام امكانات و تأييدات در اختيار همين بخش قرار دارد و فعاليت گسترده اي برای تخريب افكار جوانانش روان است و از آن جمله است سازمان (يني آسيا جي لر) اين سازمان روزنامه اي منتشر مي نمود بنام (يني آسيا) ؛ اين روزنامه با روزنامه ی ديگري بنام (يني نسل) در تخریب و بدگوئي از حزب سلامت و رهبر آن نجم الدين اربكان فعاليت مي کردند.

ريشه هاي فكري و اعتقادي :

 

-جماعت نور يكي از گروه هاي اسلامي است كه داراي ایده  و عقيده اهل سنت و جماعت مي باشد.

 -جماعت طريقه تربت را در پيش گرفته آن هم به منظور حفظ  ايمان در قلوب اعضا و دوستان، بنابرآن از بعضي وجوه به طرق صوفيه مشابهت دارد.

-بعضي براين جماعت نام «المدرسة اليوسفيه» اطلاق مي نمايند، يعني پيروان آن مثل حضرت يوسف در راه عقيده خويش زندانی و شکنجه را قبول نموده و دست به طغيان و سركشي نمي زنند، بلكه با دليل، منطق، صبر وشكيبائي مقابله مي نمايند.

 

انتشار و جاهاي نفوذ:

-جماعت نور از منطقه كوردستان ،  شرق  آناتولی شروع به فعالیت نمود و ظاهرشد  و به زمين روم واسبارطه و ماحول آن گسترش يافت و بعد از آن به استانبول منتقل گرديد.

 -اين دعوت  به تمام سرزمين تركيه رسيد و باتمام تنظيم هاي موجود در آن وقت رقابت نمود.

 -تعداد اعضاي آن به بیش ازيك مليون نفر رسيده بود، كه بعضي از آنان عمر خود را در نوشتن و توزيع نمودن رساله هاي نور صرف مي كرده و دختران جوان نيز در اين جماعت فعالیت می نموده و می نمایند.

-اين جماعت پيروان و هواداراني در پاكستان و هند نيز دارد،  همچنان که در آمريكا نیز طلاب تركيه ای كه جزء پيروان اين مكتب اند، كار و فعاليت مي نمايند.

مراجــع :

 

1-بديع الزمان (نظرة عامة عن               مصطفى زكي عاشور.

 

   حياته وآثاره)

 

2-النورسي (حياته وبعض آثاره)             د. محمد سعيد رمضان البوطي.

 

3-جوانب غير معروفة من حياة              الاستاذ نجم الدين شاهين.

 

   سعيد  النورسي.

 

4-الموسوعة الحركية «جزءان»               فتحي يكن- دار البشير-عمان-

 

                                               الأردن- 1403هـ/1983م.

 

5-العلمانية و آثارها على الاوضاع           عبدالكريم مشهداني- منشورات المكتبة

 

   الإسلامية في تركيا .                       الدولية بالرياض- مكتبة الخافين

 

                                               بدمشق- ط1- 1403هـ/ 1983م.

 

6-الحركة الإسلامية الحديثة في                مصطفى محمد- طبع في آلمانيا

 

   تركيا.                                      الغربية-ط1-1404هـ/1984م.

 

7-المثوي العربي النوري                       للنورسي- ترجمة الدكتور محمد

 

                                              عبد السلام كفافي مع الشرح و الدراسة

 

                                              -مكتبة العصرية –بيروت- 1966م.

 

8-مقال عن بديع الزمان النورسي          مجلة الأمة- بقلم الدكتور عماد الدين

 

                                             خليل- عدد ذي الحجة 1405هـ.

 

9-الرجل الصنم كمال أتاتورك            تأليف ضابط تركي سابق- ترجمة

 

                                             عبدالله عبد الرحمن- مؤسسة الرسالة-

 

                                             بيروت- الشركة المتحدة- ط2-

 

                                             1398هـ/ 1978م.

 

10-شيخ سعيد زياده از (130) رساله تاليف نموده كه در آنها مشكلات مختلف ديني، روحي، نفسي، و عقلي را، در پرتو و روشنائي قرآن كريم و تفسير آن حل نموده است، و استاد احسان قاسم اصلاحي تعدادي از آن رسائل را به زبان عربي ترجمه نموده كه از آنجمله است:

 

1-قطوف  أزاهير النور              مطبعة العاني      –   بغداد     –  1983م.

 

2-الحشـــر                     دار  الكتات      –   بغداد     –  1983م.

 

3-الاي الكبرى                      مطبعة العاني      –   بغداد     – 1983م.       

 

4-الإنسان و الايمان                 دار  الاعتصام     –   القاهرة   –  1983م.

 

5-حقائق الايمان                     مطبعة العاني      –    بغداد    –  1984م.

 

6-زهرة    النور                     مطبعة العاني      –    بغداد    –  1984م.

 

7-الملائكــــة                 مطبعة الزهراء     –    الموصل  –  1984م.

 

8-الشـــــكــر          مكتبة القدس      –    بغداد    –   1984م.

 

9-الشــــيـــوخ         مطبعة  الزهراء    –    الموصل   –  1984م.

 

10- الايمان و تكامل الانسان      مكتبة القدس  –      بغداد  –  1984م.

 

11- همچنان از رسائل سعيد  النورسي:

 

1- إشارات الإعجاز في مظان المجاز  (اولين تأليفش به زبان عربي)

 

2-الصيقل  الإسلامي.

 

3-التفكير الايماني.

 

4-ذو الفقــار.

 

5-رائد الشباب.

 

6-الخطة  الشامية .

 

7- الخطوات الست  ( شيخ در اين كتاب از توطيه ها و دسايس انگليس سخن ميگويد، اين كتاب در روشن ساختن شعلهء انقلاب ضد انگليس در قلوب مردم سهم فعالي داشت، انقلابي كه سبب سرعت راندن آنان گرديد).

 

موسوعه آسان

 

در بيان فرقه ها و گروهها

 

به زبان فارسی

 

نويسنده : دکتر حماد الجهني

 

مترجم : محمد طاهر (عطائي)

 

الناشر: مركز الثقافة الإسلامية ” بخارى”.

 

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا