اندیشه

نگاه مثبت انسان مومن به مشکلات و بحران های پیش رو

روشنفکری و پیشرفت بشری

قرآن پر از درس های زیباست, برای روشنفکر بودن برای امیدوار بودن و برای داشتن آرامش؛ در این بارە خداوند بزرگ در یکی از آیەهای قرآن چنین می فرماید: «فان مع العسریسرا» یعنی: بعد از هر سختی و دشواری، خوشی و آسودگی می آید و بی گمان بعد از هر سختی خوشی می آید.

این آیە مبارکە از خوشبین بودن و آرامش دل ها سخن می گوید و پیامبر اکرم می فرماید: «لا یغلب عسر یسرین» یعنی: یک دشواری هرگز بر دو خوشی پیروز نمی شود.

پیامبر عزیزمان(صلی الله علیه و سلم) هرگز بدبین نبودند و اگر نگاهی بە زندگی این بزرگوار بیندازیم، می بینیم کە حتی برای یک بار هم ایشان در زندگی بدبین نبودند، حتی با وجود تمام سختی هایی که از ایشان مشاهدە می شد، اما بویی از بدبینی بە مشام نمی رسد، بلکە تمام زندگی پیامبر پر از امید و نوید بودە است.

زمانی کە ایشان در مکە تبلیغ دین می کردند، همانگونه که قرآن می گوید مردم با سخنان بد و ناسزا گفتن بسیار ایشان را اذیت می کردند؛ «ولقد نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون»؛ولی او با امیدواری به محیط پیرامون می نگریست.

وقتی در شهر طایف دنبال جایی برای تبلیغ می گردد، مشرکان و کافران او را از شهر بیرون و سنگبار کردند و هر آنچە شایستە این بزرگوار نبود، در قبالش انجام دادند.

در همان حال جبرئیل فرستادە‌ی خداوند بە ایشان پیشنهاد می کند که: اگر می خواهید همە آنان را از بین می برم؟

ولی پیامبر می فرماید: «لعل اللە ان یخرج من اصلابهم من یعبد اللە و لا یشرک بە شینا» نخیر ؛ من خواستار عذاب آنان نیستم؛ چرا که امیدوارم در آینده فرزندان صالحی از دامنشان متولد شود!
و این عمق خوش بینی و امید پیامبر بودە است…

زمانی کە پیامبر(صلی الله علیە و سلم) بە سوی شهر مدینە منورە هجرت می کند، حضرت ابوبکر صدیق با ایشان همسفر می شود؛ حضرت ابوبکر خطاب به آن حضرت مى فرماید: اگر مشرکانی که بالای غار ایستاده اند به زیر پایشان نگاه کنند ما را می بینند! پیامبر(صلی الله علیه و سلم) در اوج اطمینان به یاری خدا وند و در مقام دلجویی از ابوبکر می فرماید: «ما ظنک باثنین الله ثالثهما» تو در باره دو نفر که سومیشان خداست چگونه می اندیشی؟!

و در جنگ بدر کە لشکر کافران چهار برابر لشکر مسلمانان بود، در همان حال نیز پیامبر با خوشبینی می فرماید: «سیروا علی برکە اللە و ابشروا…» با استعانت از برکت خدا حرکت کنید و امیدوار باشید
در غزوە خندق نیز بە همان صورت ؛ پیامبر صلی الله علیه و سلم با صدای بلند می فرماید: «والذی نفس محمد بیدە لیفرجن اللە عنکم ما ترون من شدە» به آن خدایی سوگند که جان محمد در دستان اوست ؛ به زودی؛ خداوند این بحرانی که از دست آن می نالید را برطرف خواهد می نماید

برای همین است که می توانیم نتیجه بگیریم که خوشبین بودن کار اصلى پیامبران بودە است. همچنین زمانی کە برادران یوسف او را در چاه انداختند، پیراهن خونینش را برای پدرشان بردند تا بە او تظاهر کنند کە یوسف مردە است. زمانی کە یوسف در مصر بە مقام و منزلت رسید، لباس دیگری برای پدر فرستاد، تا این بار ثابت کند کە یوسف زندە است و در نهایت باعث شفای چشمان پدر پیرش نیز خواهد شد.

لباسوسف ی در دو حالت متفاوت است در حالت اول برای صبر و آرام گرفتن پدر می باشد و در مرحله دوم برای شکر و سپاسگزاریراست…

مسلمانان عزیز‌:
خداوند متعال زندگی را بدین شیوه برای ما تعیین کرده است که همیشه در حال تغییر و تحول است، هرگز روی یک تایم نخواهد بود؛ زندگی چیزی مانند بهشت نیست که بدور از رنج و سختی باشد؛ زندگی پر از خوشی و ناخوشی، پر از فراز و نشیب است. برای همین باید نسبت بە زندگی خوشبین باشیم و این چرخ زندگی است که همیشه سختی ها را کنار می گذارد و در پی راه چاره ای واقعی قدم می نهد و آرام می گیرد تا به آرزوها می رسد و همیشه با عشق و آرزوی زیبا و فراوان به زندگی می نگرد.

درهای قفل شده زندگی تنها با کلید خوشبینی باز می شوند، اگر انسان در زندگی خوشبین باشد و با قلبی پر از امید و آرزو زندگی کند، او طعم زیبای زندگی کردن را می چشد و در تمام مراحل زندگی احساس پیروزی می کند.

خوشبینی همین طوری بوجود نمی آید، بلکه با داشتن ایمانی پاک و توانا متولد می شود، برای همین انسان مومن می داند که خداوند هر چه را بخواهد با علم و دانایی و خواست او روی می دهد.

انسان مومن می داند بعد از هر خوف و طوفانی، ساحلی آرام وجود دارد؛ بعد از روزهای سخت و دشوار، بهشتی وجود دارد پر از زیبایی. بعد از هر غم و اندوهی شادی و خوشی است و بعد از هر تنگنایی دری باز است به سوی آزادی.

انسان مومن همیشە در خیر و خوشی است، چون او بە خدای خود اعتماد دارد و همیشە این آیە را بە یاد می سپارد کە می فرماید: (و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم) چه بسا از کاری خوشتان نمی آید ولی در آن فایده هایی برای شما وجود دارد

همراهان موسی وقتی دیدند که فرعون با لشکری بزرگ در تعقیب آنان است و راهی جز زدن به دریا ندارند به او گفتند: ما از بین می رویم چون دریا روبروی ماست و دشمن از پشت کمین نموده است! ولی حضرت موسی در جواب فرمود: خدا با ماست.

در آخر لازم است این چند نکته را به خاطر بسپاریم:

۱- لازم است بدانید که خداوند بزرگ سرنوشت شما را تعیین کردە است و مطمئن باشید آنچه او تعیین کرده تغییر نمی کند. بدین دلیل زیاد غصه نخورید، از آینده نترسید، چون آینده تمام انسان ها به دست خداوند است. خداوند بزرگ به غیر از خوبی چیز دیگری برای تو نمی خواهد.

۲- اگر کاری در پیش داری و خیر تو در آن باشد، مطمئن باش که خدا برایت آسان می کند و اگر بە زیان تو باشد، آن را از تو دور می کند، بە شرط‌ آنکه بر خداوند متعال توکل نمایید.

۳- لازم است باور کنید که هیچ ضرر و زیانی وجود ندارد، مگر اینکە امر خدا در آن باشد.

۴- لازم است ایمان داشته باشید که در نزدیک ترین زمان، مشکلاتت تمام می شود؛ ولی باید خود را تمام و کمال تسلیم فرمان خداوند کنی.

منبع: سایت قرآن کورد
مترجم: سنور محمدیان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا