خانواده

هشت عادت روزانه زوجین که زندگی مشترک را از هم می پاشد!

طلاق

عنوان عربی مقاله : ۸ عادات یومیه للأزواج تؤدی إلى الطلاق

 

چند رفتار ساده‌ی روزمره وجود دارند که هیچ وقت فکر نمی‌کردید، می‌توانند باعث متلاشی شدن زندگی مشترک شوند، با ادامه این رفتارها زندگی زناشویی غیر ممکن می‌گردد و به طلاق می‌انجامد…

تحقیقات ثابت کرده است که کارهای ساده و به ظاهر کم اهمیتی که زوجین انجام می‌دهند نشان از مشکلات جدی در روابط زوجین دارد.

این رفتارها عبارتند از:

۱-تأثیر نپذیرفتن از یکدیگر
کارشناسان معتقدند که مردان کم تر و سخت تر از همسرشان تأثیر می‌پذیرند و بر عکس این زنان نسبت به نظریات همسرشان متمایل‌ترند و این به دلیل اختلافات فیزیولوژیکی طرفین می‌باشد؛ البته این نظریه به میزان آمادگی فرد برای درک و فهم نظریات طرف مقابل بستگی دارد حتی اگر با نظریات او سازگار باشد…
طبق پژوهشی که در پژوهشگاه “جوتمان” انجام گرفت مشخص شد که مردانی که دائماً دیدگاه های همسرشان را نمی‌پذیرند زندگی‌اشان ۸۱ درصد در معرض شکست می‌باشد و این بدان معنا نیست که همه زنان بدون عیب و ایرادند؛ چرا که هستند زنانی که دائماً بر نقاط اختلاف خود و شوهرشان تمرکز می‌کنند و نظرات آنها را به آسانی قبول نمی‌کنند؛ پس ای بانو؛ همواره سعی کن که نظرات و دیدگاه های خود را با نظرات همسرت همسان کنی تا به امید خدا از اختلافات بزرگ در امان باشی و زندگیتان نابود نشود.

۲- غیبت کردن و بدگویی از همسر در غیاب او
صحبت کردن در مورد بدی‌های همسر و غیبت کردن از او نزد دوستان و خویشاوندان کار بسیار ناپسندی است و در آینده ای نزدیک تأثیر خودش را بر رابطه‌اتان خواهد گذاشت..

 بسیار جای تعجب دارد که این عادت ناپسند بین بسیاری از زوجین وجود دارد، بویژه در بین دوستان که هر کس بدی‌های همسر خود را می‌گوید و دیگری او را تشویق به این کار می‌کند. این رفتار نشان می‌دهد که تو برای او احترام قائل نیستی و مشکل بزرگی در رابطه شما وجود دارد.

۳- افتادن در دام مقایسه کردن
مقایسه کردن همسر خود با دیگران همواره نتیجه منفی و برعکس دارد.

خواهرم بدان که رابطه تو با همسرت با رابطه دوستت و همسرش کاملاً متفاوت است ؛ پس مقایسه آنها با یکدیگر کاملاً اشتباه است. فرقی نمی‌کند که مقایسه همسرت با مردان دیگری که با آنها در تعامل هستی مانند نزدیکان و دوستان و همسایگان باشد، یا مقایسه او در زمان حال و گذشته (اول ازدواج و بعد از ازدواج) ؛ در هر صورت مقایسه کردن ، ویرانگر رابطه‌اتان خواهد بود.
اگر ایراداتی از رفتارهای همسرت داری آنها را نزد خود نگه دار و هرگز آنها را نزد دیگران برملا نکن و او را با دیگران مقایسه نکن و اگر می‌خواهی یک رفتار مشخص همسرت را تغییر دهی باید یک راه مناسب برای جلب توجه او بیابی تا بتوانی زندگیت را حفظ کنی.
۴-حالت تهاجمی گرفتن هنگام بحث و مشاجره
هنگامی که در مورد مشکلی با همسرت بحث و بگومگو می‌کنی و ناگهان عصبانی می‌شوی و فریاد می‌کشی بدان که کار خطرناکی می‌کنی؛ چرا که حالت تهاجمی گرفتن، همسرت را از تو دور می‌کند و گفتگوی شما را برهم می زند و فرصت حل مشکلات را از شما خواهد گرفت.

محققان معتقدند که اغلب زنان مشکلات خود را با داد و بیداد بیان می‌کنند، در حالی که مردان قدرت آرام ساختن اوضاع را دارند و می‌توانند موضوع را بدون دخالت احساسات تحلیل کنند؛ در حالی که احساسات زنان بر منطق آنها غلبه دارد…

پس خواهر بزرگوارم؛ اگر هنگام جر و بحث با شوهرت زبان تندی داری یا داد و بیداد می‌کنی بدان که با این کار همسرت را به خشونت وادار می‌کنی و باعث می‌شوی که وی از هر گونه بحث و گفتگو با شما دوری کند و این امر روابط شما را سست و متزلزل خواهد کرد.

۵- پایان ندادن به مشاجره در وقت مناسب
با شروع مشاجره بین زوجین اگرچه پایان دادن به آن بسیار سخت است؛ ولی اگر در وقت مناسب بگومگو را تمام کنید می‌توانید در زمان مناسب تری مشکلتان را به آسانی حل کنید؛ چرا که در وقت مناسب تر زوجین می‌توانند با یکدیگر آرام‌تر صحبت کنند …

اگر جر و بحث در آن لحظه خاتمه نیابد هر دو طرف صدای خود را بالا می‌برند و هیچ کدام حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و همین امر کار آنها را پیچیده‌تر می‌کند.
کارشناسان معتقدند که هنگام قرار گرفتن در این وضعیت، قسمت مشخصی از مغز که مسئولیت برقراری ارتباطات را بر عهده دارد،متوقف می‌شود، در این وضعیت مرد نمی‌تواند به زبان واضح صحبت بکند؛ لذا زوجین باید بتوانند خشم خود را کنترل کنند و اگر احساس کردند که وارد درگیری لفظی می‌شوند باید فورا به آن خاتمه دهند و صحبت کردن در مورد آن مسأله را به وقت دیگری که هر دو آرام شده باشند، موکول کنند، تا شکاف و جدایی بین انها منجر به طلاق نشود. 

۶-اهمال و سستی در حل مشکلات 

تکرار مشکلات و بگومگوها هنگام مشاجره باعث می‌شود که دیگر زوجین وارد گفتگو در مورد آن نشوند و این کار بر توانایی حل مشکلات تأثیر می‌گذارد . بنابراین خودداری از درگیری لفظی هنگام حل مشکلات به معنای خودداری از حل مشکلات نیست…

زوجین باید تلاش کنند که مسأله را بدون درگیری‌های لفظی و بی فایده حل کنند و این مهم از طریق انتخاب وقت مناسب برای گفتگو درباره راه حل‌های عملی مشکلات امکان پذیر می‌باشد به شرطی که زوجین هر دو با هم هماهنگ باشند تا بتوانند زوال زندگی خود را در مسیر اصلی به راه اندازند.

۷-همواره خود را آرام نشان دادن
اگر رفتار همسرت باعث ناراحتی و یا عصبانیت تو می‌شود سعی نکن همواره خود را آرام نشان دهی، چرا که ظاهر شما و حرکات شما مانند بالا رفتن صدا و گشاد شدن مردمک چشمان و پریدن رنگ پوستتان، احساسات درون شما را فاش می‌کند ؛ اما گاهی با وجود همه این علایم یک لبخند مصنوعی می‌زنید و احساسات و حرف‌های زیادی را پنهان می‌کنید!! 
پس اگر همسرت بدون مشورت با تو مادرش را برای یک هفته به خانه دعوت کرد باید بعد از رفتنش با او در مورد رفتارش حرف بزنید و برایش توضیح دهید که قبل از دعوت مادرش باید به شما اطلاع می‌داد تا خانه را برای اقامت ایشان در این مدت آماده می‌کردید.
شفاف‌سازی و صحبت کردن درباره‌ی مشکلات ، بهترین راه جلوگیری از تکرار مشکلات است.

غرض و ابهام و پنهان‌کاری باعث می‌شود که جو متشنج شده و طرفین یکدیگر را درک نکرده و از یکدیگر حمایت نکنند و همین امر باعث به هم خوردن رابطه خواهد شد.

۸- مشاجره نکردن بطور کلی
هنگامی که زوجین تصمیم می‌گیرند بیشتر اوقات در مورد مشکلات سکوت کنند باید بدانند که رابطه‌ی آنها به آرامی پایان خواهد یافت؛ هیچ زوجی را نمی‌توان یافت که در همه امور با هم یک نظر و یک رأی باشند.
اگر کسی به اموری که در زندگی مشترک او را آزار می‌دهد توجه نمی‌کند و سعی در حل آن نمی‌کند، نشانه این است که او ناامید شده و دیگر نمی‌تواند هیچ گونه تلاشی برای حفظ این رابطه بکند و در واقع دچار طلاق عاطفی گشته است؛ ولی این بدین معنا نیست که شخص، خود به خود و بدون دلیل مشاجره و بگومگو راه بیندازد تا نشان دهد که زندگیش برایش مهم است، بلکه اگر یکی از طرفین از چیزی احساس نارضایتی کرد باید در مورد آن صحبت کند تا بتواند آن را حل کند.

 

ترجمه از عربی : شهلا قربانی – سردشت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا