خانواده

هشداری به پدران و مادران مسلمان!

زنگی هشدار دهنده برای مسلمانان

پر واضح است که فرزند اهمیت فوق العاده ای در نهاد اکثر انسان ها و به ویژه پدران و مادران دارد و به همین سبب است که فرزند امانتی سنگین و بزرگ است که خداوند بزرگ به ما ارزانی داده و همه ما آرزوی فرزندی صالح داریم تا مایه سرفرازی دنیا و آخرت شود.

اما مهم ترین چیزی که فرزندان را عاقبت به خیر دنیا و قیامت می کند پرورش و تربیت درست آنان می باشد،همین است که پیامبر(ص) در حدیثی گران بها می فرمایند: كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته
ترجمه: همه شما مسئولید و همه شما در برابر آنچه تحت مسئولیت شماست جوابگو هستید.
پس ای مادران و پداران با ایمان ! تا چه اندازه ای از وجدان خودتان در برابر این امانت الهی راضی هستید؟آیا حقشان را ادا کرده اید؟
آیا در روز چند دقیقه ای از وقت خودت را برای تربیت و راهنمایی و پرورش فرزندانت بر نماز، قرآن و ارکان ایمان و ارکان اسلام کنار می گذاری؟

آیافتنه بزرگ زمانه -دمکراسی های دروغین و اسلام ستیزانه -را برایش مشخص و توصیف کرده ای؟یا خدای نکرده دل و هواست پیش پول و کارهایت است وفرزندانت را تحویل گرگ و شغال صفتان و کانال های مبتذل و بی آبرو و انسان های شیطان صفت داده ای؟

مگر از یاد برده ای که تو باغبانی؟! مگر با دیدگان خودت نمی بینی که اسلام ستیزان با مکر خودشان وارد باغچه ی مسلمانان شده اند و با دلخواه خودشان نهال های مسلمان را آب داده و پرورده می کنند و در خدمت خودشان و در نهایت مقابله با جامعه اسلامی قرار می دهند؟پس به راستی نقش شما در این بین چیست؟ کجاست آن مسئولیتی که خدا به تو سپرده است؟!در مقابل پروردگارت چه جوابی داری؟

نگویی که دلم راضی نمی شد که از خواب بیدارشان کنم!مگه تو از الرحمان( پروردگارت) مهربان تری؟! یا خانواده و فرزندانت از خانواده پیامبر عزیزترند؟
أن عمر -رضي الله عنه- كان إذا استيقظ من الليل أيقظ أهله وقرأ قوله تعالى: وأمر أهلك بالصلاة واصطبر عليها ترجمه:از امام عمر(رض) نقل می کنند،هرگاه صبح ها از خواب بیدار می شدند اعضای خانواده را هم با خود بیدار می کردند و این آیه از قرآن کریم را تلاوت می کردند: وأمر أهلك بالصلاة واصطبر عليها یعنی ای محمد(ص) به اعضای خانواده ات فرمان بده که نماز را به پا دارند و خود نیز بر انجام آن صبور و مصر باش.
پس ای مادران مهربان و ای پدران عزیز،نه من و نه شما و نه فرزندانمان از فرزندان و همسران پیامبر (ص) نزد پروردگار محبوب تر نیستیم. با این وجود خداوند بزرگ در قران خطاب به پیامبر می فرماید: وأمر أهلك بالصلاة واصطبر عليها(طه آیه 132) از اهمیت این آیه پیداست که ترغیب و امر کردن به خانواده جهت ادای نماز و استحکام پیوند خانوادگی بسار امری مهم و قابل توجه است تا دست مایه این حرکت فرزندانی خداترس و صادق باشد.بر این اساس پیامبر عزیزمان برای به وضوح ما را از این امر مطلع ساخته و می فرماید: مروا أبناءكم بالصلاة لسبع واضربوهم عليها لعشر وفرقوا بينهم في المضاجع ترجمه: نماز را از هفت سالگی به فرزندانتان امر کنید و در سن ده سالی اگر نماز نخواندند تنبیهشان کنید و آنها از رختخواب خود دور نگه دارید.
حقیقتاٌ خیلی مهم است که فرزندان این عصر قبل از هفت سالگی از وحدانیت و قدرت و عظمت پرودگار و بزرگی قرآن و مقام و مرتبه پیامبران و همچنین اخلاق نکو و زشت و… آگاهی داشته باشد. اگر چه این اطلاعات مهم برای توی پدر و مادر قدیمی و پیش پا افتاده است اما برای فرزندت بنیادی ترین اصول دین است و باید در افکارش قرار گیرد و گرنه شیطان صفتان زیادی هستند که آماده تزریق افکار شیطانی خود به ذهنشان هستندواین را هم فراموش نکنیم که پیامبر(ص) فرموده اند: إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له. (رواه مسلم) ترجمه: هر کسی که از دنیا رفت همه اعمالش پایان می پذیرد جز 3 مورد که بعد از مرگ هم پاداش آن را می گیرد: چشمه ای از کار نیک، علمی که داشته و یا فرزند صالحی که از خود بر جای گذاشته که برایش دعای خیر کند.

از دعا گذشته اگر صدقه ای برایش ببخشد و یا کار نیکی که به نیت او انجام می دهد و … به همین خاطر است که فرزند صالح به مانند درخت است که در دنیا زیر سایه اش استراحت و در آخرت میوه اش را جمع و از آن بهره می گیری.
پس مادران و پدران عزیز این خیلی حائز اهمیت است که در بچگی فرزندانت را با نماز که پیوندی میان عبد و معبود است آشنا کنی، چون در حقیقت نماز یعنی اخلاق نیکو، شرم، احترام، صداقت، عفت، محبت، آرامش، صبوری، شاکر، ایمان و … و بالا دست همه این ها بندگی پروردگار واحد، به همین دلیل فرزندت را با آن پیوند ده تا در زیر سایه پرچم اسلام، که عاقب همه را ،به ناز و نعمت ابدی پروردگارمان رهنمون می کند.
در انتها به این حدیث پیامبرعزیزمان (ص) رجوع می کنیم که می فرمایند:   فإن اليوم عمل و لا حساب و غداً حساب ولا عمل. (رواه البخاري في صحيحه باب الأمل) یعنی امروز عمل هست ولی باز خواستی در کار نیست، فردا بازخواست هست اما عملی وجود ندارد.
به راستی اگر اهل تفکر باشیم تنها این فرموده ما را بس است.
منبع: ده نگی ئیسلام
ترجمه ی:  صالح ترشی

نمایش بیشتر

صالح ترشی

@مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : آزاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا