تاریخ

همایش بزرگداشت فقیه و ادیب معاصر کورد علامه عبدالکریم مدرس

«ملا عبدالکریم مدرس» عالم و اسلام شناس و کورد شناس معاصر

« علامه مدرس» دنبال احیای تفکر دینی بود

همایش علمی « بزرگداشت ملا عبدالکریم مدرس» فقیه و ادیب معاصر کورد روز چهارشنبه با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی و مذهبی در دانشگاه پیام نور شهرستان مریوان برگزار شد.

همایش علمی « بزرگداشت ملا عبدالکریم مدرس» فقیه و ادیب معاصر کورد روز چهارشنبه با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی و مذهبی در دانشگاه پیام نور شهرستان مریوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر  همایش علمی « بزرگداشت ملا عبدالکریم مدرس» فقیه و ادیب معاصر کورد ۱۹ از ساعت ۹ صبح در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور مرکز مریوان با حضور چهره های علمی و فرنگی و مذهبی برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر کاظم حسنی رئیس دانشگاه پیام نور و دبیر همایش ضمن خیرمقدم به مهمان، اظهار داشت: همایش «یادی از نامی» بزرگداشت فقیه و ادیب معاصر کورد «ملا عبدالکریم مدرس» با همکاری انجمن ادبی و رئیس دانشگاه آزاد مریوان و بسیاری از دوستداران فرهنگ و ادب این شهرستان برگزار می شود وی ضمن تقدیر و تشکر از بانیان این همایش از حضور فرهنگیان و صاحبان اندیشه شهرستانهای استان کردستان، شهرستان پاوه و بوکان در این همایش خبر داد و افزود: این همایش یک روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ بعدازظهر روز چهارشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور این مرکز برگزار می شود.

این همایش علاوه بر مهمان ویژه علامه ماموستا محمود مدرس امام جمعه روستای نگل، فرهیختگان فرهنگ و ادب کوردستان، اساتید دانشگاه و فقه ها حوزه های اهل سنت استان کردستان حضور داشتند.

اسکندر مرادی رییس دانشگاه پیام نور استان کردستان در این همایش با بیان ویژگی و خصوصیات علامه ملا عبدالکریم مدرس، گفت: بزرگداشت «ملا عبدالکریم مدرس» و عالمان و فرهیختگان کورد وظیفه همه مسولین فرهنگی است. وی یکی از دستاوردهای  ملا عبدالکریم مدرس را بازگرداندن آیین اسلام به منطقه کردستان به زبان کوردی  است.

مرادی ادامه داد: تفسیر نامی ۱۲ جلد کتاب استکه  نه تنها در حوزه دین و  قرآن در حوزه فلسفه و عرفان و ادبیات کوردی و ارائه متد و روش های متفاوت بی نظیر بود.

به گزارشزریوار خبر ماموستا محمود مدرس نگل امام جمعه روستایی نگل در ادامه این همایش، گفت: قدردانی از بزرگان و عارفان دین و بزرگان کورد وظیفه همه ماست و برگزاری بیشتر این گونه همایش برای دیگر ادیبان و عارفان را به همه مسئولین توصیه می کنیم.

ماموستا مدرس، علامه عبدالکریم مدرس را عارف و ادیب بزرگ کورد که زندگی خود را وقف دین و ادبیات کوردی کرد و در حوزه تصوف، عرفان ،حکمت طبیعی و ریاضی و فلسفه استاد بود. وی افزود:  علامه عبدالکریم مدرس بیشتر از ۷۰ تصنیف دارد.

عبدالسلام کریمی استاد حوزه و دانشگاه کردستان در این همایش، اظهار داشت: علامه عبدالکریم مدرس جزء ادیبان بزرگ کورد و کوردستان است که ۱۰۳ سال عمر کرده است . وی در تمام زمینه علوم دینی سر رشته داشته و بیش از ۱۰۰ جلد کتاب به جای گذاشته است.

این استاد دانشگاه علامه مدرس را دایره المعارف کوردی خواند که دنبال احیای تفکر دینی، اصلاح طلبی، زدودن خرافات از ساحت دین بود وی همچنین علاوه بر نقل مسائل بود به دنبال مطالب جدید و تازه بود.

کریمی خاطر نشان کرد: علامه عبدالکریم مدرس در طول زندگی خود به دنبال دو اصل کلی اسلام شناسی و کورد شناسی بود.

این همایش که تا ساعت ۱۷ بعدازظهر روز چهارشنبه ادامه داشت تنی چند از اساتید دانشگاه، ماموستایان آیینی مقالاتی از ویژگی ها و ابعاد مختلف زندگی  علامه عبدالکریم مدرس پرداختند .

گفتنی است علامه عبدالکریم مدرس عالم و ادیب کورد در اوایل زندگی در روستا بالک و گوزه کویره مریوان می زیسته است طبق برخی گفته ها وی بیش از ۳ هزار صفحه و ۵۰ هزار شعر داشته است. همچنین گفته می شود وی در محضر شیخ عثمان درس خوانده و به تعلیم و تربیت فقه ها پرداخته است.

ملا عبدالکریم مدرس (۱۹۰۱-۲۰۰۵) فقیه، محقق، مترجم و شاعر معاصر کرد است. وی که متولد از روستاهای اطراف مریوان بود  سال ها مفتی کشور عراق بود. مدرس را به جرأت می توان از پرکارترین نویسندگان قرن بیستم کردستان و جهان اسلام دانست. تألیفات عدیده این عالم سترگ که بالغ بر هشتاد مجلد در علوم مختلف نظیر تفسیر، فقه، کلام، اخلاق، حدیث، ادب و تذکره نویسی است، او را به یکی از معدود عالمان ذو ابعاد عصر خود بدل کرده است. تألیفات وی به زبان های کردی، عربی و فارسی می باشند. شهرت و محبوبیت مدرس به خاطر کارهای زیاد او در زمینه های مختلف ادبی، تاریخی و فقهی است.

علامه عبدالکریم مدرس که مسئولیت مرکز هماهنگیهای علمای اسلام را در جهان بر عهده داشت، در کنار آثار ارزشمند خود به زبان عربی، مجموعه آثاری گران سنگ را به گنجینه فرهنگ و ادب کردی نیز تقدیم نموده است که شمار صفحات آنها به بیش از شش هزار صفحه می رسد.

عبدالکریم مدرس در صبحگاه روز سه شنبه ۲۴ ماه رجب ۱۴۲۶ قمری برابر با ۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۴ شمسی و ۳۰ اوت ۲۰۰۵ میلادی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیکر او با حضور هزاران نفر از علما، مردم و علاقه مندانش تشییع و در بارگاه حضرت گیلانی در جایی که خود قبلا تعیین کرده بود، در کنار مرقد شیخ رضا طالبانی و شیخ عبدالرحمن ابو الوفای نقشبندی به خاک سپرده شد.

«ملا عبدالکریم مدرس» عالم و اسلام شناس و کورد شناس معاصر/« مدرس» دنبال احیای تفکر دینی بود

«ملا عبدالکریم مدرس» عالم و اسلام شناس و کورد شناس معاصر/« مدرس» دنبال احیای تفکر دینی بود

«ملا عبدالکریم مدرس» عالم و اسلام شناس و کورد شناس معاصر/« مدرس» دنبال احیای تفکر دینی بود

«ملا عبدالکریم مدرس» عالم و اسلام شناس و کورد شناس معاصر/« مدرس» دنبال احیای تفکر دینی بود
منبع:http://zariwarkhabar.com

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا