خانواده

هنر خوب گوش کردن

هنر خوب گوش کردن
یکی از مهارت های ارتباطی، درست گوش دادن است، حتی از خوب صحبت کردن هم بهتر است. بسیاری از مردم ، از خوب صحبت کردن، دلنشین صحبت کردن و درست صحبت کردن….می گویند و نگران رعایت آداب آن هستند. کمتر کسی است که فرق گوش دادن و شنیدن را بدانند.
گوش دادن باید تأثیر گذار باشد؛ مشاجره و بحث و دعوا مانع بزرگی برای گوش دادن است.
سکوت جهت دار و هدف دار می تواند دست و بال خیالات و رویاهای بیم گسیخته را جمع کرده و آنها را چون ذره بینی بر روی مطالب و عنوان خاصی متمرکز نماید و لذا سکوت کلید تمرکز و توجه است.
1- سکوت اختیار و با یاد خدا فکر و ذهنمان را متمرکز و متوجه حرف های گوینده نموده و سعی نماییم در صحنه گفتار نه تنها حضور فیزیکی، بلکه حضور روانی و حضور جمع داشته باشیم.
2-احترام و علاقه به گوینده که می توانیم هم به اهداف کاری برسیم و هم اینکه آنها انسان بوده و از شأن و مقام والای انسانی برخوردارند.
3- موقع گوش فرا دادن از هر نوع رفتاری که نشان دهنده ی بی توجهی و بی علاقگی شما نسبت به گوینده باشد، جداً اجتناب فرمائید. قول نیکو را از هر که باشد، باید شنید.
خداوند در قرآن کریم سوره زمر آیه 18 می فرماید: پس بشارت باد بر بندگانی که سخن ها بشنوند و نیکوتر را تبعیت کنند.
4- تا زمانی که گوینده مطلب خود را ادا نکرده یا منتظر پاسخ شما نیست، وسط کلام او نپریم و حرف او را قطع ننمائیم. متوجه باشیم که پریدن وسط کلام هر کسی، نوعی بی ادبی بوده و در هنگام صحبت گوینده، صحنه را ترک نکنیم، اگر به علتی مجبوریم که این کار را انجام دهیم، کمی صبر کرده و در اولین توقفی که در کلام گوینده حاصل می شود برای نیمه تمام گذاشتن مطلبش معذرت خواسته و بعد صحنه گفتگو را ترک نمائیم.
5- موقع شنیدن سخنانی که خوشایند نبوده و یا مخالف خواستها، تمایلات و افکار ما باشد، حوصله و شکیبایی از خودشان داده و با علائم کلامی و غیر کلامی نا به هنجار از خود عکس العمل نشان ندهیم.
6- به سخنانی که بوی گلایه و شکایت و انتقاد نیز دارد و با دلسوزی و همدلی گوش فرا داده زیرا گرمای احساس همدلی، یخ ها، سوء تفاهم و سوء برداشت ها را در دل ها ذوب کرده و انسان ها را به وحدت نظر و وحدت عمل سوق می دهد.
7- با پاسخ های مناسب و به جا، علاقه، توجه و درک درست از گفتار گوینده را به او بازخور دهید.
8- با عشق و علاقه و احساس به گوینده گوش فرا دهیم و ایشان را برای ادای مطلب تشویق نمائیم و به قول معروف «مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد».
9- عوامل حواس پرتی و مزاحم را از محل گفتگو دور و به حداقل برسانیم.
10-حتی المقدور از مطالب مهم گوینده یادداشت برداری کنیم.
11- به خاطر ادای مطلب از گوینده تشکر و قدردانی نمائیم.
گوش دادن فعال و با ذوق، یافتن معنای گفتار دیگران در ذهن خود است وفواید زیر را به همراه دارد:
1)تمرکز بر پیام های دیگران
2)برداشت کامل و درک مناسب تر منظور دیگران
3)تشویق دیگران به بیان و ابزار آزادانه و صادقانه مسائل خود
4)تقویت ارتباط و تعامل خود با دیگران
5)افزایش تفاهم با دیگران
6)افزایش قدرت یادگیری
7)افزایش رویه مشارکت و کار گروهی
8)تشویق شنوندگان، که هنر خوب گوش دادن را بیاموزند.
خالد محمودی – مهاباد

نمایش بیشتر

خالد محمودی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : کارمند بیمه ایران

نوشته های مشابه

‫6 نظر

  1. دستت دردنکندانشاالله خدااجرتان رابدهدوهمنوعان شمازىاد شوندزىراخداونددوگوش وىک زبان به ماداده است تامازىادترگوش کنىم تازىادترحرف بزنىم

  2. بحث جالبی است ، خداوند به کاک خالد عزیز پاداش خیر بدهد، ان شاءالله در زندگیش سربلند و موفق باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا