عباداتمناسبت ها

وصایای دهگانه برای ایام دهگانه ی ذی الحجه

بدانید که در روزگارتان نسیم هایی وجود دارد وبه آنها توجه داشته باشید

۱- جلوی شما یک ختم کامل قران در این ایام وجود دارد و کمتر کسی به آن توجه دارد . پیامبر صلی الله علیه وسلم هر هفته یک ختم قران راانجام می داد پس به آنحضرت اقتدا کنید.

۲- از تلفن همراهتان برای قرائت قرآن استفاده کنید واگر به گوشی هوشمند معتاد هستید ونمی توانید از آن دوری کنید از آن برای افزایش ایمان ، تلاوت قران واذکار صبحگاهان وشامگاهان بهره ببرید.

۳- بر شما لازم است که سنت تکبیر مطلق( تکبیر ایام ذی الحجه ) را در هنگام راه رفتن ، سوار شدن بر ماشین و اوقات انتظار انجام دهید که این یک غنیمت و گنج پنهان است .

۴- به فرزندانتان وخانواده تان آشکارا سنت تکبیر یاد دهید و از آن نیت مشارکت با حجاج در بعضی از ثواب هایشان و کسب عزت وافتخار به شعایر خدارا داشته باشید ( عبادت جوارح +عبادت دلها ).

۵- برشما لازم است ایام نه گانه اول ذی الحجه را در صورت توانایی روزه بگیرید ویا هر قدر که توانایی دارید به خصوص روز عرفه را که گناهان دو سال را از بین می برد.

۶- خانمی که به خاطر عذر شرعی روزه نمی گیرد به شوهر ، فرزندان وخانواده ا ش توصیه می کند که روزه بگیرند ( الدال علی الخیر کفاعله ).

۷- شب ها را زنده نگهدارید ( قیام اللیل ) پیامبر صلی الله علیه وسلم بیداری شبانه را ترک نمی کرد واگر خسته ویا بیمار می شد نشسته نماز می خواند ، واین را در سایر ایام انجام می داد چه رسد به ایام ذی الحجه که بزرگترینند. سعید بن جبیر می گفت : چراغ هایتان را در این ایام خاموش نکنید ، اشاره به نماز شب است.

۸- صدقه : هر روز که احساس می کنید صدقه ای نداشته اید یا کم بوده صدقه ای بدهید و سعی کنید صدقه ا تان را بیشتر کنید و آن را مخفی نگهدارید تا به ثواب صدقه ای که درپنهان داده می شود برسید .

۹- نیت خوب ونهانی . برای خواب ، غذا، کار و سایر عادات نیت خوب داشته باشید تا عادات وکارها به عبادت مبدل گردند. ابوحامد غزالی فرمودند: “هیچ چیزی از مباحات را نمی توان یافت مگر اینکه می توان آنها را با نیت خوب به ، محاسن ودرجات عالی رساند ” .

۱۰- دعاء کلید بخشش:
اوقات پنجگانه را برای اجابت دعاء غنیمت بشمارید: اذان واقامه ، بعد از نمازهای واجب ، هنگام سجده ، یک سوم آخر شب ، وآخرین ساعات روز جمعه.
وبه یاد داشته باشید بهترین دعاء ، دعاء روز عرفه است!ودر نهایت .. بدانید که بندگی در این ایام نشانه پهلوانی است ولی استمرار بر بندگی بعد از این ایام صیقلی روح وروشنایی دوچندان است. بشارت باد شمارا به خاطر نیل به این پاداش و ثواب ارزشمند وبزرگ.

دکتر خالد ابو شادی
ترجمه رحمان مام رش – پیرانشهر

از طريق
رحمان مام رش
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

رحمان مام رش

@ استان آذربایجان غربی- پیرانسهر @@ دبیر - نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا