تاریخشخصیت ها

وصیت نامه مرحوم ماموستا محمد عزیزی (به رده ره ش)

وصیت نامه ماموستا محمد عزیزی

وصیت نامه ماموستا محمد عزیزی به رده رشه شی برای دعوتگران مسلمان

ماموستایان و دعوتگران عزیز درود وسلام خدا برشما باد

قبل از هر چیز خودم و بعد شما را به تقوا و پرهیزکاری از خداوند وصیت می کنم، چون به راستی تنها خداست که در هر دو دنیا به کمکمان خواهد آمد.

 بنا به فرموده پیامبر خدا(ص) که وصیت کردن – به ویژه در آستانه مرگ – سننت است و همچنین بنا به فرموده : «الدین النصیحه» بر خود لازم دانستم  بعد از عرض سلام و ادب خدمت  تمامی مسلمان عزیز کردستان و تمامی کسانی که در جریان بیماری من زحمت و خستگی زیادی متقبل شده اند ، سفارش هایی را هم خدمت همه ارایه دهم.

 باید اعتراف کنم که من نسبت به این دوستان چیزی از دستم بر نمی آید جز دعای خیر و آرزوی سرافرازی در دنیا و قیامت که امیدوارم از آن بهره مند باشند .

دوستان و عزیزانم ! بدانید که زندگی چارچوبی دارد که باید هر کس در این دایره رابطه خود را با خدا و مردم تعیین کند، این چار چوب هم عبارتست از ایمان و دانایی و بکارگیری عقل و با هم بودن . ایمان هم به وسیله سه پایه و اساس در دل انسان مستقر خواهد بود که عبارتند از :

علم و اخلاص و تقوا و این سه ویژگی برای هر انسان مسلمان لازم و ضروری است ، ولی برای علما و دعوتگران اسلامی بیشتر لازم است، علاوه بر این ها چیزهای دیگری هم هست که لازم می دانم در بین ماموستایان و دعوتگران استقرار یابد تا ان شاالله آنها سرفراز شوند . این جانب پیشنهادهایی دارم که خیلی وقت پیش در محضر عده ای از برادران گفته ام و اینجا هم دوباره تکرار می کنم سفارش هایی که برای پیشرفت فعالیت و دعوت اسلامی در کوردستان  ضروری می دانم :

۱-علم فضل و نعمت بزرگی است و خداوند بزرگ به هر کس که بخواهد می بخشد: «من یرد الله به خیرا یفقهه فی الدین» هرکس خداوند خیرش را بخواهد او را فقیه و عالم خواهد ساخت

همانطور که  تاریخ گواهی می دهد کوردستان تا به امروز جایگاه علم و دانش بوده و دانشمندان دینی و اسلامی با تمام محرومیت ها و مظلومیت ها باز در خدمت به دین و پیمودن راه و منش بزرگان پیشگام بوده اند و امروز هم حرکت در  این راه بر همه عالمان ضروری و از واجبات شرعی است.

۲-من همواره نگران این بوده ام که چگونه و از چه راهی به ملت کورد خدمت کنیم و راه گم کردگان را نجات دهیم؛ بعد از فکر کردن خیلی زیاد روی این موضوع، خدای بزرگ می داند که به جز اسلام هیچ راه دیگری را  برای سرافرازی این ملت مناسب ندانستم و برای همین لازم است که تمامی عالمان و دانشمندان اسلامی برای آموزش و پرورش فرزندان این ملت با دلسوزی تمام تلاش و زحمت بی دریغ بکشند و خودشان را با برگ علم و ایمان و عقیده و کارهای خوب زینت دهند.

۳-جوانان ما باعث دل خوشی و امید همه هستند ، پس روحانیون معزز باید با دلسوزی واقعی و عملکرد مثبت و  درخشان که لایق مقام آنان باشد خودشان را به جوانان نزدیک کنند تا آنها را از خودشان بدانند ، چون به راستی ایمان و اخلاص و کارهای خوب و همسویی واقعی با مردم بهترین راه دعوت و دعوتگری است.

۴- روحانیون عزیز؛ بدانید که فداکاری و  ایثار در راه دین و ملت برای همگان زیبنده و ضروری است، اما برای شما علما و دعوتگران اسلامی یک وظیفه و زیبنده تراست.

۵- دعوتگران دوست داشتنی ام ؛ سعی کنید در بین مسلمانان یکسانی  و وحدت برقرارکنید ؛ چرا که در واقع همسانی و یک صدایی بین مردم از مهم ترین وظایف شماست .

وجود گروه ها و جریانات اسلامی متفاوت از نظر فکر و اندیشه اشکالی ندارد و امر درستی است؛ ولی تفرقه و تکفیر همدیگر و نادرست و ناپسند دانستن اندیشه های همدیگر دور است از روح پاک اسلام و همچنین وارد نمودن این تفرقه و جدایی فکر واندیشه به میان مردم باعث زشت شدن چهره مسلمانان و دل سردی مردم از اسلام خواهد شد.

۶- برادرانم ؛ درکارهایتان واقع بین و آسان گیر باشید و بدانید که پایبند بودن شما به دین  و اطلاع شما از مقاصد شریعت باعث سرافرازیتان در دنیا و قیامت خواهد شد.

۷- بدون ریا و با اخلاض برای خداوند بزرگ تلاش کنید و باید هدف همه گروه ها رساندن و تبلیغ دین خدا باشد به مردم ؛ آن هم به خاطر خدا نه به خاطر هیچ کس یا جریانی.

 در این راه هر کس که تلاش بیشتری بکند توشه بیشتری برای آخرت خود ذخیره کرده است، چون تنها مدرک برای رستگار بودنتان در قیامت اسلام است ؛ آن هم بدون هیچ نام و نشانی.

۸- عزیزانم ؛ دنیا با داشتن کم و کاستی اش جایگاه دشمنی و کینه نسبت به مسلمانان نیست ؛ پس سعی کنید همدیگر را دوست بدارید ، اگر بعضی وقت ها عده ای از مسلمانان در  در خق شما اشتباهی کردند با گذشت با آنان رفتار نمایید . دشمن را هم دشمن بدانید و اگر بعضی وقت ها هم به کمکتان می شتابد فریب این حقه را نخورید .

از شما تمنا می کنم هیچ وقتبا دشمنان دین و ملتتان دوستی  نکنید و همواره برای اصلاح همه انسان ها در هر وقت و همه جا  تلاش کنید.

۹- با اطمینان می گویم که احیای حجره های علوم دینی توسط  شما روحانیون دلسوز و با همکاری مردم خوب کردستان یکی از بهترین راه های نگه داشتن مذهب اهل سننت در ایران است.

۱۰- روحانیون و طلبه های دوست داشتنی ام ؛ هیچ وقت به سرزنش سرزنش کنندگان و حرف های دشمنان و به بهانه نبود امکانات مادی از میدان بیرون نروید و این مقام شایسته را به آسانی از دست ندهید، چون راه شما راه پیامبران(صلی الله علیم و سلم) و شهیدان و صادقان و انسانهای صالح است.

 ۱۱- مردم عزیز کردستان ؛ همانطور که در تاریخ همواره این گونه بوده اید سعی کنید روحانیون خدمت گزار را به بهترین شیوه ارج نهید و  هیچ وقت نسبت در حق آنان به حرف دشمنان گوش ندهید.

در آخر، برای همه، دعای خیر  دارم و از خداوند بزرگ می خواهم سرافراز دنیا و قیامت باشید و با آرزوی دیدن همه دوستان در رکاب و خدمت پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) در روز آخرت.

از همه حلالیت و دعای خیر می طلبم و همه شما را به خداوند منان می سپارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



برادر دلسوزتان : محمد عزیز به رده ره شی

والسلام علی من اتبع الحق و الهدی

۹/۱۰/۱۳۸۹هجری شمسی

پنج شنبه ساعت ۳۰/۱۲ظهر

تهران/ بیمارستان تهران کلینیک

 

ترجمه: ناهید ایرانی 

نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا