اندیشهدعوت اسلامی

ویروس کرونا به مثابه یک دعوتگر دین !

یوسف سلیمان زاده

روی صندلی آرایشگاه نشسته بودم که بحث ورود کرونا به ایران پیش آمد، آقایی که در انتظار نوبت بود بیان داشتند که در چین حدود دویست میلیون نفر از چینی ها از ترس کرونا مسلمان شده اند!

فارغ از درستی و یا نادرستی این خبر ‌و یا قضاوت هایی از سوی عده ای دیگر که کرونا را عذاب الهی برای چینی ها به خاطر عدول از شریعت الهی و همچنین آزار و اذیت مسلمانان ایغور می دانند نکات زیر را در این زمینه لازم و ضروری می دانم:

….. اگر مسلمان شدن مردم چین از ترس کرونا را در کنار مسلمان شدن جمعی از طرفداران لیورپول به خاطر محمد صلاح قرار بدیم شاهد یک انحراف بزرگ در مسیر دعوتگری از طریق قرآن و سنت با سلاح منطق و حکمت و موعظه ی حسنه در راستای تربیت مسلمانانی تحقیقی به جمعی مسلمان تقلیدی هستیم که یا از ترس جانشان ایمان می آورند و یا به خاطر ارضای هوی و هوس شان، و این در حالی است که یکی از شروط مهم ایمان بذل جان و مال در راه ایمان و دعوتگری است!

…… اگر ترس از جان، زمینه ساز یک خود آگاهی و بازبینی در فکر و اندیشه و مقدمات تحقیق و پژوهش در راستای بها دادن به سرنوشت آدمی را فراهم آورد و فرد را به سوی اسلام تحقیقی رهنمون گرداند بی شک چنین ترسی امر میمون و مبارک است؛ زیرا بسیاری از اقدامات این بشر خاکی و فساد آفرینی او نتیجه ی غفلت است، غفلتی که گاهی به درازی عمر ادامه دارد و فرصتی برای بازاندیشی به آدمی نمی دهد و چون بشر مدرن از حل قضیه مرگ ناتوان مانده است و با همه ی پیشرفت علمی و با استخدام همه دستاوردهای علوم تجربی از حل آن عاجز و درمانده گشته وقتی آن را در چند قدمی خویش احساس کرد، گام های پیش رو را با احتیاط بیشتر بر داشته و با یک بازنگری در مسیر به فکر چاره می افتد نگاهی به سرنوشت بسیاری از بزرگ مردان غرب در هجرت شان به اسلام در کتاب هایی چون از آهنگ پاپ تا آهنگ ناب و …. بیانگر این سیر هجرت از تقلید به تحقیق است که در این زمینه می تواند راهگشا باشد‌.

……. کسانی که ویروس کرونا را نتیجه ی عدول از شریعت و همچنین ظلم و جور چینی ها در حق مسلمانان می دانند چرا اولا از یاد برده اند که در بسیاری موارد ظلم و جور کشورهای اسلامی در حق اسلام و مسلمین به مراتب بیشتر از جور غیر مسلمین است؟!

مگر کم مسلمان و مومن و داعی واقعی در کشورهای اسلامی داریم که فقط به خاطر اختلاف نوع بینش شدید ترین شکنجه ها را تحمل می کنند و جان خویش را فقط به خاطر حق طلبی و حق خواهی از دست داده و می دهند؟!

چرا این افراد ویروس کرونا را از سایر ویروس ها مثل انفلوانزا، اچ آی وی و .‌‌‌‌. و همچنین بیماری های باکتریائی و بیماری هایی چون سرطان و بیماری قلبی تفکیک نموده اند که در بین مسلمانان به دلیل عدم پیشرفت علمی بیشتر قربانی می گیرد.؟!

‌….. اگر ویروس کرونا را هم‌ بسان سایر ویروس ها و میکروب ها در چارچوب یک رابطه ی علل و معلولی و همچنین اسباب و مسببات و سنن الهی دنبال کنیم که عدول و نگاهی غیر از آن نوعی شرک به حساب می آید، ابتلا ، شیوع و درمان آن ربطی به اسلام و غیر آن ندارد‌‌….

ویروس آنفلوانزا و یا کرونا وقتی وارد بدن آدمی می شود از اسلامیت فرد نمی پرسد و ظالم و مظلوم برایش چندان اهمیتی ندارد، هر چند ممکن است از بین مظلومین به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی بیشتر قربانی بگیرد.

بنابراین سرگرم نمودن افراد و یا دلخوش کردن شان به این خزعبلات و همچنین سوزاندن کتاب هایی چون هاریسون از آن دست اقدامات قرون وسطایی است که عده همواره می خواهند آنها را قرین هزاران جهل و خرافاتی کنند که سال ها از بین مسلمانان قربانی گرفته و باعث رکود و سکون و عقب ماندگی جوامع اسلامی گشته است.

یوسف سلیمان زاده….. سقز

نمایش بیشتر

یوسف سلیمان زاده

@ استان کردستان - سقز @ نویسنده و فعال مدنی @ دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا