اندیشهعلمی

ویروس کُرونا و گذر از آن !

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ ‏ / اعرف 34

 ‏هر گروهي داراي مدّت زماني ( مشخّص و معلوم ) است و هنگامي كه زمان ( محدود ) آنان به سر رسيد ، نه لحظه‌اي ( از آن ) تأخير خواهند كرد و نه لحظه‌اي ( بر آن ) پيشي مي‌گيرند.

آیه ی فوق در این برهه ی مالامال از خوف و حزن ماشی از شیوع ویروس واگیر و فراگیر و جهانی * کرونا* بسیار امیدبخش و دلنواز می باشد و دارای یک پیام بیدارباش پروردگاری برای نسل بشریت در این هزاره ی 21 میلادی  می باشد کما اینکه در گذشته و در نسل های پیشین نیز از بیماری خایی چون طاعون، وبا و.. را پشت سرگذاشته است .

شیوع چنین ویروس هایی از دیدگاه و بینش و منش مومنان بالله به عنوان یک آزمایش برای جامعه ی بشریت که در خواب غفلت و بی خبری غوطه ور گشته ­اند، تلقی می گردد؛ چون سنت پروردگار متعال چنین جریان دارد وقتی که مشاهده شد که انسان ها از مسیر تعبد الی الله رویگردان شده اند یا ضعیف شده اند، سنت آزمایش تکرار می شود و زنگ هوشیارباش را برایشان به صدا در می آورد .. حالا شایسته است ما متذکر شویم که ویروس شایع یافته موسوم به کرونا که یک واژه ی ایتالیایی می باشد هم یک امتحان الهی برای انسان ها است.

چنانچه مستحضر هستید جهان که سرگرم مسابقه با هم جهت ترقی و تعالی در زمینه های مختلف و قدرت طلبی بیشتر سیاسی، نظامی، اقتصادی، دریای ، هوایی، اتمی و… است از کشف داروی ناچیزی برای مقابله با یک ویروس کم آسیب تر از آنفولانزای مشهور ناتوان مانده است ؛ تازه عده ای از کشورها بجای مقابله با آن مخفی کاری پیشه می کنند!

 ولی ما مومنان برای رهایی از این خوف و ترس و دلهره که دامن گیر جامعه ی بشریت شده است جادارد آیه ی فوق را پناهگاهی برای نجات از این وضعیت بحرانی قرار دهیم.

پیام آیه ی مذکور:

دلنوازی و توانبخشی برای کسانی است که به قول استاد عبدالرحمان شرفکندی-رحمه الله:  هر روز از ترس مرگ می میرند؛ ولی آیه به آنان یاد م یدهد که هیچ کس و هیچ چیزی در جلو انداختن پیک اجل و یا به تاخیر انداختن آن دخالتی ندارد، بلکه فقط واحد مدبر (الله) است که دخالت مطلق دارد و بس.

حال برای این که اطمیان حاصل کنیم و یقین بهتر و بیشتری پیدا کنیم که شیوع چنین ویروس هایی مقطعی و گذرا است آیه های دیگری را نیز با همدیگر تلاوت خواهیم کرد:

 یَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ ‏ / الرحمن 29 ‏همه چيزها و همه كساني كه در آسمان ها و زمين اند ( به زبان حال يا قال ، روزي و نياز خود را ) از خدا درخواست مي‌كنند او پيوسته دست‌اندركار كاري است .

آیه یادشده را مد نظر قرار می دهیم و همگام با سایر موجودات دیگر در این هزاره ی 21م بیدار می شویم و برای فایق گشتن بر مریضی پدیدار شده* کرونا* و امثال آن در اوان روزمره ی حیاتمان دست راز و نیاز به سوی پروردگاری که سرچشمه همه ی نفع ها و دافع همه ی ضررهاست، دراز می کنیم؛ همان طور که پروردگار بیان داشته اند:

و مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً / الطلاق 2 هر كس هم از خدا بترسد و پرهيزگاري كند ، خدا راه نجات ( از هر تنگنائي ) را براي او فراهم مي‌سازد .‏

وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً ‏ / الطلاق 4 هر كس كه از خدا بترسد و پرهيزگاري كند ، خدا كار و بارش را ساده و آسان مي‌سازد

یا همانطور که پیامبر رحمت فرموده اند: أفضَلُ العِبادَه الفَرَجُ ( رواه الترمذی) : فرج و گشایش از برترین عبادتهاست.

یا آیه ی دیگر که میفرماید: أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ.  ‏آيا صبح نزديك نيست‌ ؟ / هود 81 چون سپیده ی صبح لحظه ی رستگاری ونجات اندوهمندان وغمگینان است ( و الصبح اذا تنفس)

پس حالا برای تسکین قلب هایمان و فایق آمدن بر خوف و حزن از کرونا و دیگر حزن ها ی حیاتمان و زدودن این همه قلق و دلهره ای که سایه اش بر جهان کفر و اسلام کشیده شده و مردمانش را ملول، محزون و محصور نموده است، هرچه سریع تر به خیل دعاگویان و ثنا گویان مخلص در سپیده دم صبح ها می پیوندیم که این پیشه صاحین است. قلب پر از خوف از کرونا را با خوف واقعی از دافع آن( الله/ جل جلاله) تبدیل و تعویض می نماییم و دست دعا به طرف او دارز می کنیم و دعاهای زیر را یکی پس از دیگری زمزمه می کنیم:

*- اللهم فاجعَل مکان اللَّوعَهِ سَلوَهً و جَزاءَ الحَزَنِ سِروراً وَ عندَ الخَوفِ أمنَاً

*- یا رَبِّ ألقِ عَلَی العُیونِ الساهِرَه نُعاساً أمنَهً مِنک وَ عَلَی النفوسِ المُضطَرِبَهِ سَکینَه وَ أثَبها فتحاً قریباً

*- یارَبِّ أهدِ حِیاری البَصائِرِ إلی نورِکَ و الضَّلالِ المَناهِجِ إلی صراطِکَ وَ الزائغین عَنِ السَّبیلِ إلی هَداکَ

*- اللهم أزل الوَسواسَ بِفَجر صادِقٍ مِنَ النورِ

*- اللهم اذهَب عَنّا الحَزَنَ و أزل عَنا الَهمَّ و اطرُد مِن نفوسِنا القَلَقَ ، نَعوذ بِکَ مِنَ الخَوفِ إلِّا مِنکَ وَ الرُّکونِ إلّا إلیکَ و التَّوَکِلِّ إلّا علیکَ و السِوالِ إلّا منکَ وَ الاستِعانَه إلّا بکَ أنتَ وَلِّینا نِعمَ المَولی وَ نِعمَ النَصیر .

پس بجای ترس و دلهره باید در مقابل ویروس کرونا و همه ی مریضی های دیگر شجاع و مقاوم بود همانگونه که یکی از صالحان می گوید: کُن شجاعاً لا وَ جیلاَ خائِفاً، فشُجاعُ مُنشَرِحُ الصَدرِ وَ نُطَهِّر قلوبَنا مِن الحَسَد و الغَشِّ و من خَوفِ هذا المرضِ( الکورونا) وَ کّلِّ مَرَضٍ لِأنَّها تَنغَصُّ عَلیکَ الحَیاه

خود را در مقابل کرونا مقاوم و غیرتمند کنیم و ترس و دلهره را ازخود دوز نماییم و قلب هایمان را از این مرض و بقیه ی مرض ها پاک و پالایش نماییم؛ چرا که همه ی اینها موجب شده اند که زندگی را بر ما تیره و تار کنند و جهان روشن را به ظلمت مشاهده نماییم.

ما مومنانه باید بیندیشیم وعملگرا شویم تا از ویروس کرونا و ویروس های دیگر مصون و در امان باشیم و دعاهای مذکور را زمزمه نماییم و اعمال زیر را انجام دهیم:

* به درگاه خالق لایزال بازگشت نماییم و اقرار به توبه نماییم چون پروردگارمان قابل التوب و غافر الذنب است و از گناهان خفی و جلی خویش دوری نماییم چوم آنها باعث بروز مصیبت های متعدد و مریضی های صعب العلاج در حیات روزمره ی انسان ها هستند.

حالا ملزم می شویم : عَلیکَ بقراءهِ القُرآنِ  مُتَدَبِّراً وَ أکثِر من ذِکرِ اللهِ دائماً وَ أحسِن إلی النّاسِ بِأنواع الإحسانِ یَنشَرِح صَدرُکَ

همانطور که پیامبر(ص) میفرماید:

الصَدَقَه تَدفَع البَلاءَ و تَزیدِ العُمرَ  : صدقه باعث افزایش طول عمر و زایل شدن بلا و مصیب ها میشود.

یا

الصدَقه السِّر تقی مَصارعُ السَّوءِ :  صدقه ی پنهانی مانع از مرگ های ناگوار و ناشایسه می شود.

لذا برای نجات و شفای عاجل از مرض کرونا که جهان مدرنیته ی این هزاره را به زانو در آورده و ناتوانشان کرده به کلام قدیم پروردگار جلیل ( الله جل جلاله) که قرآن کریم است مراجعه می نماییم وآیه ی ( فیه شفاء للناس وَ رحمَهٌ لِلمُومنینَ) را تلاوت می نماییم و با تدبر در کلام لطیفش و اندیشیدن در آیه های حنیفش، خود را از غوطه ور شدن در این جهان مدهوش پر از خوف و اندوه رها سازیم و مجددا خود را بسازیم تا به عذاب پروردگار در این جهان و جهان آخرت نسوزیم.

                         یوسف عزیزپور

امام جماعت مسجد حضرت عمرابن خطاب ( رض) –  پیرانشهر 18/12/1398

نمایش بیشتر

یوسف عزیزپور

@ استان آذربایجان غربی- پیرانشهر @@ نویسنده و مترجم @ فعال اجتماعی و دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا