اصول

ویژگی ها و مقاصد قرآن

ویژگیها ومقاصد قرآن

برترین ویژگی قرآن آن است که کتاب خداوند متعال و در بر دارنده کلام و پیام او و خطاب به آخرین پیامبرش حضرت محمد صلى الله عليه وسلم است.
قرآن کتابی است که لفظ و معنای آن صدرصد الهی است و خداوند آن را فرستاده و پیام آورش حضرت رسول اکرم صلی اللہ علیہ و سلم ازطریق (وحی) که عبارت است از فرود آمدن فرشته وحی (جبرئیل) بر پیامبری از نوع انسان (محمد) به او وحی فرموده است وانتقال آن از طریق انواع  وحی مانند الهام و دل آگاهی و رؤیای صادقانه و امثال آن بوده است .

خداوند متعال می فرماید . (وإنك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم / و حقا تو قرآن را از سوى حکیمى دانا دریافت مى دارى. سوره نمل – ۶) .
قرآن روحی ربانی است که عقل ها و قلب ها را حیات می بخشد؛ و قوانین الهی است که زندگی افراد و ملتها را سروسامان می دهد.

مقتضای حکمت خداوندی آن بوده است که قرآن به مرور زمان و در ارتباط با رویدادها نازل شود، تا در دلها ریشه دار تر و در اندیشه ها تأثیر گذارتر باشد .

در بیان قرآن کریم آیات خداوند با واقعیت ها سرو کار پیدا می نماید ، و قرآن به پرسشها پاسخ می دهد، و در راستای رویارویی با مقتضیات و مشکلاتی که برای پیامبر و اصحاب او پیش می آمد،قلبهای آنان را قوت می بخشید.

حکمت دیگر نزول تدریجی قرآن ، آن بوده است که رسول خدا آن را به تدریج برای مسلمانان بخواند تا بتوانند هر چه بهتر به حفظ و فهم و عمل به آن بپردازند ؛ چنانکه خداوند متعال می فرماید : (وقرآنا فرقناه لتقرأه على الناس على مكث و نزلناه تنزيلا —و قرآنى [با عظمت را] بخش بخش [بر تو] نازل کردیم تا آن را به آرامى بر مردم بخوانى، و آن را به تدریج نازل کردیم. -سوره اسراء- ۱۰۶) . ؛ همچنین رسول خدا مسئولیت داشته که قرآن را به آرامی و به تدریج برای مردم بخواند.
کسانی (( همانند دکتر نصر حامد ابوزید )) که قرآن را یک{دستاوردفرهنگی} و بازتاب و برآیند فرهنگ عربی رایج در حجاز در ایام نزول قرآن – یا ظهور آن می پندارند ؛ اینان اشتباهشان در این است که قرآن را نازل شده از آسمان نمی دانند .

این گونه نگریستن به قرآن ؛ اساس در هم آمیختن مسائل و به بیراهه رفتن صاحبان این افکار و مخالفتشان با حقیقت و در تضاد قرارگرفتن با عقاید اسلامی است .

نازل شدن قرآن به زبانی که مردم با آن سخن می گویند ، شبهه ای که اینان بدان تمسک جسته اند به هیچ وجه قرآن را از کلام خداوند بودن خارج نمی گرداند و ویژگی الهی بودن و قداست ربانی را از آن خلع نمی کند .
نمی دانم ! آیا اینان می خواهند سخن گفتن خداوند با انسان ها را انکار کنند ؟ اگر چنین باشد، درواقع با همه ادیان دشمنی می ورزند .

عربی بودن قرآن ساخته و پرداخته انسان نیست ، و احکام و مفاهیم قرآن نیز هرگز بازتاب فرهنگ بشری مردم عرب نژاد حجاز وتحت تأثیر آن نیست ؛ بلکه از جانب مقامی برتر بر انسان فرود آمده است ؛ از درگاه خداوند آفریدگار ومعلم انسان ، و این مطلب از همان اولین آیه ای از قرآن کریم نازل گردیده است به روشنی بر می آید : ( إقرأ باسم ربک الذی خلق. …..) .
قرآن بر  این موضوع خیلی تأکید می نماید که خداوند خود آن را به زبان عربی نازل فرموده است (انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون – و آن را قرآنی عربی نازل نمودیم شاید که بیندیشید؛ سوره رعد 37) .
کسی که می گوید قرآن دستاورد فرهنگ موجود در جامعه عربی حجاز بوده است، در واقع با قرآن و واقعیت های تاریخی بیگانه است، ودچار نوعی خود فراموشی شده گردیده است.
خانم نبیهه ابوت ، استاد مطالعات سامی در دانشگاه کالیفرنیا ، گفته است ؛ (محتوای قرآن هرچیزی که باشد هرگز ساخته وپرداخته آدمیان نیست، اگر فرود آمدن آن را از جانب پروردگار انکار کنیم معنایش آن خواهد بود که شخص محمد را خدا دانسته ایم ) . در نهایت قرآن به وسیله حجت ها و دلایلی در درون دارد بر مخالفانش غلبه نمود و همگی آنان در مقابل قرآن سرتسلیم فرود آوردند وحقانیت آن را باور کردند ، و از عناد و تکبر وتقليد از پدران و تبعیت از خواسته های شخصی و گروهی خویش دست بر داشتند  و  گفتند:ربنا إننا سمعنا مناديا ينادي للإيمان أن آمنوا بربكم فآمنا ربنا فاغفر لنا ذنوبنا و كفر عنا سيئاتنا و توفنا مع الأبرار پروردگارا، ما شنیدیم که دعوتگرى به ایمان فرا مى خواند که: «به پروردگار خود ایمان آورید»، پس ایمان آوردیم. پروردگارا، گناهان ما را بیامرز، و بدی هاى ما را بزداى و ما را در زمرهء نیکان بمیران. سوره آل عمران آیه ؛ ۱۹۳) .
بالاخره ، آنان درمورد حقیقت قرآن و حقایقی که در آن آمده است، دچار حیرت و درماندگی می شوند و هر روز ادعایی را مطرح می کنند و دارای موضوع ثابتی نیستند .
والسلام عليكم ورحمة الله
تهیه و تدوین ؛ عبدالله علی پور
منبع ؛ کیف نتعامل مع القرآن العظيم

نمایش بیشتر

عبدالله علی پور

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - نقده @ شغل : دعوتگر دینی و فعال اجتماعی - مدیر کانال تلگرامی @sozimihrab

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا