خانواده

٢٧ نكته در آشتی دادن همسران درگیر!!

 در زندگی زناشویی اختلافات زیاد و مشکلات گوناگونی پدید می آید و این به خاطر تفاوت فرهنگ ها و و رسومات و اختلاف سطح دین داری و اخلاق هر یک از همسران بایکدیگر امری طبیعی است و گاها خواستگاه این مشکلات اختلاف سطح مالی و فرهنگی و یا عوامل دیگر نیز می باشد.

اما باید بدانیم که گاهی اوقات این مشکلات آنقدر شدتمی یابد که منجربه دلسردی همسران از یکدیگر می شود و شروع به گفتن ألفاظ زشت به یکدیگر می کنند و دیگر زندگی هیچ معنی و لذتی برایشان ندارد و باقی ماندن شان در کنار هم تنها به خاطر فرزندان شان می شود که در این شرایط باید از راه موسوم به ” ایجاد صلح و آشتی” دخالت نمود و خداوند می فرماید: (وَالصُّلْحُ خَيْرٌ) يعني: ( إيجاد صلح و آشتي بهترين -كار- است)النساء/١٢٨

 ایجاد صلح و آشتی در بین افرادی که باهم دشمنی و نزاع دارند از محبوب ترین کارها در نزد خداوند محسوب می شود پس ببینید که ایجاد صلح و آشتی در بین همسرانی که مدت های مدید بدون مشکل باهم سپری کرده اند- و در بعضی حالات به بیش به از ده سال می رسد- چه اندازه پسندیده است و خصوصا اینکه صلح و آشتی منجر به بهبود روابط و سازش خانوادگی و دور ماندن از فاجعه طلاق می شود که خود طلاق یکی از عوامل ایجاد مشکلات روحی و روانی در همسران و فرزندان است و امکان دارد بعد از طلاق موجی از ناهنجاری ها و نتایج منفی که قلم در نگاشتن آنها عاجز است رخ دهد از اینرو به اندازه ای که می توانیم باید در ایجاد صلح و آشتی در بین همسران بکوشیم تا چه بسا خداوند از طریق اقدام ما طرفی که از ادای حق و حقوق همسرش غافل بوده را آگاه کند و بدینوسیله شادی و مهر و محبت را در بین شان ایجاد کند.

مطالبی که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود برخی از نکات و راهنمائی هایی هستند که امید است مسیر را روشن و چشم اندازها را بازتر کنند:

۱ – هنگامی که مشکلات بین زن و شوهر بحرانی می شود و به درجه زدن، اهانت کردن و نزدیکی های طلاق می رسد تنها معذرت خواهی طرف مقصر درست نیست.

۲ – باید علت مشاجره معلوم شود و این مهم از طریق جمع آوری جزئیات ماجرا تحقق می یابد طوریکه باید به هر یک از همسران اجازه داد تا به آرامی در مورد همسرش صحبت کند و گفته های آنان در یک برگ از کاغذ نوشته شود.

۳ – مطالب و یادداشت ها و پیشنهاد هایی که هر یک از طرفین (همسران) ارائه می دهند باید طبق شرع باشد و نه بر اساس رسم و رسومات زیرا شکایت برخی زنان از شوهران شان به خاطر این است که از شوهران شان موارد غیرشرعی سر می زند که در اینگونه مواردی – جهت تحقق صلح- باید شوهر را نصیحت نمود و به او به عملکرد شرعی سوق داد و همچنین در مورد زن نیز این اصل صدق می کند یعنی اگر شوهر از بی مسئولیتی و شانه خالی کردن همسرش در ادای حق و حقوق او انتقاد کند زن باید به تعالیم شرع سر نهاده و از آنها اطاعت نماید.

۴ – عذر خواهی از سوی طرف مقصر

۵ – حضور داشتن یک نفر از خانواده زن و یک نفر از خانواده مرد هنگام آشتی و گواهی دادن آنان به تحقق صلح زیرا این کار نوعی رسمیت به صلح و آشتی آنها می دهد.

۶ – هرگاه خانواده شوهر از موضوع مشاجره باخبر شدند و متوجه شدند که مقصر پسرشان است باید به شیوه مناسب با او برخورد کنند تا به احساسات همسرش احترام بگذارد و اگر زن مقصر است باید پدر و مادرش با جدیت تمام وارد عمل شوند و با او برخورد کنند تا خدای نکرده با لقب “طلاق داده شده” به خانه آنها بازنگردد .

 اما سوگند به خدا سردی و فاصله موجود در روابط بین همسران – و عدم دخالت بزرگان جهت بهبود بخشی به روابط شان- عامل اصلی بازگشت به بحران ها و مشکلات در همه زمان ها بوده و است.

۷-حضور داشتن گواهانی همچون: عمو و دائی و نوشتن اظهارات طرفین جهت احقاق حقوق و خواسته های شان از یکدیگر تنها در اختلافات شدید مانند تصمیم به طلاق و زدن و مانند آن توصیه می شود اما در اختلافات جزئی چنین چیزی را توصیه نمی کنم.

۸ – در صورت اختلاف بر مسائل مالی توصیه می شود که جزئیات این امور نوشته شود و با اثرانگشت تایید گردد خصوصا اگر طرف ظلم دیده زن باشد و جز نقل و انتقالات بانکی هیچ مدرکی برای کمک به شوهرش نداشته باشد.

۹ – یکی از اشکالاتی که در فرآیند ایجاد صلح و آشتی وجود دارد ساکت ماندن و اکتفا نمودن خانواده ها به رضایت دادن همسران است و توجیه شان برای سکوت این استکه حرف زدن مشکلات را بزرگ تر می کند که این اشباه است.

۱۰ – و یکی دیگر از اشکالات این است که زن به خاطر فرزندانش در مقابل ظلم و جفای شوهر صبر کند و بدون اینکه شوهر به اشتباهات خود اعتراف کند یا متعهد شود که از آنها برمی گردد از او چشم پوشی نماید و بر آزار و اذیت او صبر کند.

۱۱ – در فرآیند ایجاد صلح قبل از شنیدن اظهارات کامل هر دو طرف هرگز رای و نظر نهایی را نده و حکم صادر نکن.

۱۲ – برخی از مردان باوجود اینکه مقصر اصلی همسرش است اما باز به خاطر وجود فرزندان مشکلات به وجود آمده را فراموش می کنند و عذرخواهی می نمایند ولی بعد از چند روز همان مشکلات دوباره تکرار می شوند زیرا ما مشکل را ریشه ای و از ناحیه زن حل نکردیم و تنها به صبر کردن شوهر بر همسرش اکتفا نمودیم و توجیه مان این بود که طلاق، فرزندان را از همدیگر جدا می کند و…

۱۳ – در فرآیند ایجاد صلح باید بدانیم که گریه کردن زنان دلیل حقانیت آنان و راستگویی شان نیست.

۱۴ – در فرآیند ایجاد صلح باید بدانیم که بلند کردن صدای مرد و قوی بودن شخصیتش دلیل حقانیت او نیست.

۱۵ -هرگاه بعد از بررسی های کامل به این نتیجه رسیدیم که مقصر زن است بهتر است که شوهر او را مدتی به خانه پدرش و مادرش منتقل کند تا قدر همسر و مسئولیت هایی که در قبال او دارد را بداند و همچنین متوجه شود که خانواده اش همه چیز نیستند بلکه خانه شوهرش جایگاه اصلی أو است.

۱۶ – برخی از مردان گمان می کنند که زن حق ندارد تا او را در مورد عیب و ایرادهایش نصیحت کند از اینرو – در جلسه مصالحه- هنگامی که زن شروع به نصیحت می کند با مخالفت شوهر روبرو می شود و این کار منجر به بحرانی تر شدن مشکل و ناکام ماندن صلح می گردد.

۱۷- یکی دیگر از اشکالات این است که در مورد آغاز و نحوه شروع مشکل سکوت کنیم و به آن نپردازیم و توجیه مان این باشد که: “هیچ خانه ای بدون مشکل نیست!”اما باید بدانیم که این اشتباه است و باید با تمام قاطعیت و هوشیاری و حکمت آغاز مشکل را بررسی کرد و حل نمود.

۱۸- فرد مقصر ( زن یا مرد) باید به صورت واضح و آشکار اشتباه خود را تصحیح کنند به طور مثال:

– اگر زن در حق مادرشوهرش اشتباهی مرتکب شده است باید نزد او آمده و از او عذر خواهی کند.

-اگر شوهر، همسرش را درمقابل فرزندانش زده باشد باید در در مقابل فرزندانش از همسرش و آنها معذرت خواهی کند و بگوید: من اشتباه کرده ام و مادرتان را دوست دارم اما شیطان باعث شد که این اشتباه را مرتکب شوم.

۱۹ – هرگاه یکی از همسران بعد از آشتی کردن دوباره همان اشتباه  را تکرار کردند این بار باید به شکلی جدی تر و قاطع تر دخالت نمود.

20 – برخی از مردم معتقدند که صبر کردن در زندگی زناشویی به طور مطلق از ضروریات است از اینرو هیچ اقدامی برای ایجاد صلح و آشتی انجام نمی دهد و تمایلی برای خبردادن خانواده اش نشان نمی دهد اما غافل از این هستیم که صبر کردن هم حد و حدودی دارد و صبر کاذب چه بسا باعث می شود تا مصیبت و مشکل رفته رفته زیادتر شود و آنقدر به طرف دیگر فشار بیاید تا از اندوه و نگرانی و ناراحتی منفجر شود حتی امکان دارد به خودکشی طرف مقابل منجر گردد.

۲۱- برخی از ما می گویند:در بین زن و شوهر دخالت نکنید زیرا هر خانه ای راز خود را دارد و نباید اسرارش فاش شود و این تنها زمانی درست است که اختلافات و مشکل ساده و کوچک باشند زیرا همگی می دانیم که در همه خانه ها مشکلاتی پدید می آید اما زمانی که مشکل بزرگ و عمیق باشد باید با قاطعیت و حکمت دخالت نمود تا خدای نکرده رفتار پشیمان باری از سوی یکی از همسران سر نزند و بگوییم: ای کاش مشکل شان را از آغاز می فهمیدیم و راه حلی جلوی شان قرار می دادیم.

۲۲ – در جلسه مصالحه باید داوران و (به اصطلاح ریش سفیدانی) از هر دو خانواده وجود داشته باشند و شرط نیست که حتما پدر و مادر حضور داشته باشند زیرا ممکن است پدر خانم در قید حیات نباشد و برادرانش کوچک تر از او باشند که در چنین شرایطی عمو یا سایر افراد با حکمت خانواده یاید دخالت کنند.

۲۳- و در مورد شوهر نیز همین شرایط حاکم است زیرا ممکن است پدرش سال خورده و بیمار باشد که در چنین شرایطی برادر بزرگ او باید دخالت کند و یا برادر کوچکتر از خودش به شرطی که فرد حکیمی باشد در موضوع دخالت نماید.

24 – نیت صادقانه در ایجاد صلح و آشتی عامل برکت و موفقیتدر فرآیند ایجاد صلح و آشتی است زیرا خداوند می فرماید: (إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا )یعنی: ( اگر آن دو داور ( و به اصطلاح ریش سفید) حقیقتا قصد ایجاد صلح و آشتی داشته باشند خداوند میان آن دو (زن و شوهر) آشتی و صلح ایجاد خواهد کرد)النساء / ۳۵

۲۵ – در ایجاد صلح و آشتی بین زن و شوهر باید با هر دو طرف با ملایمت و عدالت رفتار کرد زیرا خداوند می فرماید: (وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ)يعنى: (و هرگاه سخن گفتید (یا داوری کردید) عدالت را رعایت کنید حتی اگر در مورد خویشاوندان تان باشد)الانعام/۱۵۲ و خداوند می فرماید: (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ)النحل/٩٠ يعنى: ( مسلما الله به عدل ورزيدن دستور مي هد)

پس ای ریش سفیدان محبت ما نسبت به یکی از همسران باعث نشود تا به ناحق طرف یکی از آنها را بگیریم و خدای نکرده ظلم کنیم.

۲۶ – ای همسران، بایکدیگر مهربان باشید و خداوند را در رعایت حق و حقوقی که بر شما واجب کرده در نظر بگیرید و بدانید که تقوی و خوش اخلاقی از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی زناشویی تان و پایان همه مشکلات تان است.

۲ – ممکن است – بعد از آزمودن همه راه حل ها و نتیجه نگرفتن- جدایی درست ترین تصمیم باشد که در این صورت طلاق هم باید موفقیت بار باشد و از برنامه ریزی مناسب برای -آینده خود همسران- و خصوصا در مواردی که مربوط به آینده فرزندان است نیز برخوردار باشد.

پروردگارا قلب ها را بایکدیگر الفت ببخش و خانه های مان را از اختلافات و مشاجرات مصون بدار و زندگی های مان را با مهر و محبت و احترام لبریز بفرما.

منبع مقاله: سایت اسلام وب

مترجم : حامد مشكوة

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا