خانواده

 پایمال کردن حقوق زنان چرا؟!

ما می خوانیم وشنیده ایم که در دوران وایام قدیم چگونه وبا چه شیوه هایی زنان ر ا به برد گی واسارت گرفته وحق وحقوق آنان را ضایع ومورد سوء استفاده قرارمی دادند ومال و دارایی آنان را تصرف می کردند .

ما تصور نمی کرد یم که در حال حاضر ودر عصر ما هم این واقعه ادامه و تکرارشود،اینکه مردان (پدران،همسران، یا برادران) زنان را تحقیر وحقوق آنان را پایمال وضایع نمایند وازآنان سوءاستفاده نمایند!! با ثروت ودارایی آنان زندگی کنند، وکل سرمایه هایشان را غصب نمایند ، ومثل یک خدمت کار – یا کُلفت – به آنان بنگرند ، وهرزمان زن از فرمان برداری مرد امتناع کرد، ویا امر و رای او را رد نموده و یا مخالفتی نشان داد، با انواع و شیوه فشار وتهدید درصدد مجبورکردن وتسلیم کردن او برآیند.

درواقع داستان های زیادی در مورد زنان شنید ه ایم، یکی از این داستان ها :سر گذشت زنی است که فریاد برداشته وطلب نجات کرد از دست پدری که تمام زندگی او را نابود کرده است ؛ آن هم تنها به دلیل اینکه خواستگارانش را که بیشتراز بیست نفر بوده اند رد نموده است.

و دلیل کارش این بوده که می خواسته دخترش پس از ازدواج هم کماکان و مثل یک خدمت کار،در خدمتش باشد وحقوق ومستمریی که دارد را صرف لذت ها ومیل وشهوت های خودش کند!!!

داستان دوم: سرگذشت مردی است که چشم طمع به دارایی زنش دوخته است ، اومی دانست که هروقت به رستوران بروند و به زنش بگوید که هزینه را پرداخت نماید ، درخواستش را رد نمی کند و او ازین کارش لذت می برد..

زن که ازحیله و نیرنگ همسرش آگاه می شود یک روز که باهم به یک رستوران رفته بودند در حضورشوهرش گارسون را صدا زد واز او خواست که دو تا صورت حساب جد اگانه برایمان بیاور ؛ چرا که وهر کدام از ما حساب خود ش را پرداخت خواهد کرد!!

داستان سوم :سرگذ شت مردی است که خواهری شاغل داشت، و سرهر ماه حقوق ماهانه اش را و به زور ازاو می گرفته است!!

داستان چهارم :سرگذ شت مرد دیگری است  که نزد من اعتراف کرد که او سبب شده  که همسرش به زندان برود ؛ چون اوهمسرش را مجبور کرده بود که از یکی از بانک ها به اسم خودش برای ساختن یک خانه مسکونی وام بگیرد اما بعد از دریافت وام از بانک ، مرد یک کارگاه تجاری باز می کند ؛ اما بعد از مد تی ورشکست می شود وپول وام را صرف میل وشهوات وخواسته های مادی خود می کند.

اگر داستان هایی را که د ر مورد زنان می دانم وشنیده ام برایتان تعریف نمایم، نه یک مقاله بلکه کتابی کامل خواهم نوشت، وبرای همین است که به چنین مردان می گویم: واقعا برخوردهایتان با زنان شرم آور است!

شما ای مرد اگر راست می گویی و قدرت داری و می خواهی قدرت و توان خودت را نشان داده و به رخ دیگران بکشی ؛ چرا قدرت ونیرویت را بر روی مردان دیگر آزمایش نمی کنی؟! نه برسرزنانی که خداوند مهربان امر فرموده ، که با بهترین شیوه و با آرام ترین شکل با آنان معاشرت شود.

اسلام سفارش نموده که با بهترین شیوه با د خترت رفتار کنی و  با خوب ترین شیوه با همسرت تعامل نمایی و همچنین باید رفتارت درست باشد اگر او خواهرت است و اگر آن زن مادرت است با با احترام با او رفتار نمایی..

بی مهری و جفا در حق زنان آنقدر فراوان است که حتی مادران هم از تحقیر وبی حرمتی بعضی ازمردان درامان نمی باشند،  من مردی را می شناسم پول ومال مادرش را به ظلم وحرام می خورد ، مادرش را فریب داده و از موقعیت او سوء استفاد ه می کند، وبه او دروغ می گوید…

یکی از نمونه های جدید وعجیب وغریبی که بنده از آن اطلاع دارم این بود که مردی کارمند، اهل عربستان سعودی که حقوق ماهانه اش حدود ده هزار ریال سعودی بود، برای نفقه ومخارج یک ماه خانواده ی خود فقط سیصد ریال سعودی تحویل همسرش می داد و بدینگونه بر آنان فشار مضاعف وارد می نمود…

نفردیگری پیش ما درکشورکویت بود که حقوق یک ماه ایشان هزار و پانصد دینار کویتی بود، او ماهانه برای مخارج خانواده اش فقط پنجاه دینار به همسرش پرداخت می کرد که این مقدارحتی کمتر از حقوق یک خدمت کار بود….!

این همه ظلم و ستم چرا نسبت زنان؟؟؟؟

جا دارد به این گونه مردان بگویم: واقعا شرم آور است!

ما می بینیم که اکثر مشکلات خانوادها در بدایت شروع وتشکیل خانواده به وجود می آید، به دلیل اینکه اگردر خانواده ای زنی شاغل باشد، و حقوق خود را ماهانه دریافت کند، کم کم مرد نیزازصرف ومخارج منزل وهمسرش دست می کشد وچون بر سر اینگونه مسائل هیچگونه مشورتی باهم ندارند به همین د لیل مشکلات ونارحتی ومشاجره دربین آنها پیدا می شود، زن مجبور می شود از جیب وحقوق ماهانه ی خودش مخارج خود وخانواد ه وفرزندانش را تامین وپرداخت نماید.

بعضی از شوهران به تعدادی ازفتاوا – ی عجیب و غریب –  چسپیده اند که زن اگر شاغل باشد باید ازاموال خود برای ما یحتاج خویش هزینه کند، ونیازی نیست شوهرش نفقه اش را پرداخت نماید؛ مگر زمانی که از شغل خود استعفا داده و یا از کار برکنار شود.. زن بیچاره می ترسد اگراستعفا دهد، شوهرش نفقه ی اورا تامین نکند، پس در این صورت هم زندگی مشترک  وهم شغلش را همزمان  از دست می دهد، لذا چاره ای ندارد جز اینکه بسازد و بسوزد و به نظر شما این زن درمانده چه کار بکند؟

دین اسلام بر مرد لازم گردانده است که د ر مقابل مشغول شدن زن به امورخانه ، نفقه ی کامل اورا تامین نماید.

ومن برای حل این جورمشکلات که در خانواده ها پید ا می شود، چاره وراه حلی پیشنهاد کرده ام و آن به چند تن ازعلما واستادان نیز پیشنهاد کرده ام، که بعضی از آنان آن را جالب ومفید دانسته اند و آن هم این است که مرد بعد از ازد واج به مد ت دوسال نفقه ومخارج همسر شاغلش را تامین نماید،تا زن هم بتواند به طوراحسن مسئولیت خود وخانواد ه را قبول وانجام دهد، وهم آرامش واطمینان درکانون گرم خانواده حاکم باشد، وبه همین خاطراحتمال دارد وقتی زن این اطمینان وآرامش را درخانواد ه ی خود مشاهد ه واحساس نماید با آرزوی درونی وخواسته ی خود شغل خود را ترک ویا با شوهرش برسر این گونه مسائل به اتفاق برسد، که باهم درتامین ومخارج خانواده شریک شوند.

این راه حلی که پیشنهاد کرده ام، همانگونه که برای زن آسایش وامنیت به ارمغان می آورد، برای مردان نیز فواید فراوانی دارد …زن در امرازدواج و زندگی مشترکش موفق نباشد کاروشغلش را ازدست نمی دهد..

 امید وارم این کار حرکتی مهم وکارساز باشد برای کسانی که درحال تصمیم گیری برای ازد واج هستند، که درهنگام خواستگاری وقبل از ازدواج در مورد مخار ج ومسائل مالی خانواده باهم به توافق برسند، تا کانون گرم خانواده برسراین گونه مسائل ویران نگردد.

به همین مناسبت داستان زنی را برایتان تعریف می کنم، زمانی که در یکی از داد گاه ها قاضی بودم، روزی زنی نزد من آمد ومی خواست از شوهرش طلاق بگیرد، بعد از کمی صحبت کردن با او فهمیدم سبب درخواست او برای طلاق وجدا شدن ازهمسرش این است که می ترسد ازاین که شوهرش مال وثروتش که به چندین( میلیون د ینار)می رسید را تصاحب وتصرف نماید

بعد از توضیحات زن فهمیدم واقعا شوهروبچه هایش را دوست دارد، به او پیشنهاد خرید یک زمین را دادم که دراین صورت اصل سرمایه برای او باقی می ماند واگرشوهرش درهر حال از درآمد زمین بر دارد، واستفاده نماید، اصل سرمایه ومالش باقی می ماند، آن زن ازاین طرح وپیشنهاد نموده و خیلی خوشحال شد ، وبه گفته ی اینجانب عمل کرد واز مسئله ی طلاق وجدایی از شوهر وفرزند انش منصر ف شد،و شوهرش هم نتوانست مال وثروت او را تصرف نماید همانگونه که گفته اند هر کسی ترفند وحیله ای بلد است جهت دستیابی به اموال زن ، آن را به کار گیرد!

وما همه به مرد انی که حقوق زنان را پایمال وازآنان سوء استفاد ه می کنند می گوییم:  شرم کنید از این رفتارهایتان که براستی خجالت آور است)

نویسنده: دکتور جاسم المطوع

مترجم: محمد محمودی (سیوچ)

امام و خطیب مسجد روستای بنوخلف

نمایش بیشتر

محمد محمودی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- سردشت فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا