داستاندعوت اسلامی

پرهیز از خیانت(داستانک)

خیانت

نویسنده : دکتر بلخیر طاهری

خداوند در آیه ی ۱۶۱ از سوره ی مبارکه ی آل عمران می فرماید:
و هیچ پیامبرى را نسزد که خیانت کند و هر کس خیانت کند، آنچه را که (در آن) خیانت نموده روز قیامت به همراه آورد، سپس به هر کس پاداشِ کاملِ آنچه کسب کرده، داده شود و آنها ستم نبینند.
ابودجانه که یکی از اصحاب پیامبر (ص) بود همیشه نماز صبح را پشت سر پیامبر (ص ) می خواند اما بعد از نماز با عجله خارج می شد.
این کار نظر پیامبر را به خود جلب کرده و روزی از ابودجانه پرسید :
ای ابو دجانه آیا شما نیازی به پروردگار ندارید؟
ابودجانه عرض کرد : بله ای رسول خدا به اندازه ی یک پلک بر هم زدن هم از او بی نیاز نیستم.
پیامبر(ص) فرمود : پس چرا بعد از نماز با عجله بیرون می روی و هیچ ذکر و دعایی را نمی خوانی؟
ابودجانه در جواب گفت : یا رسول الله (ص) من یک همسایه ی یهودی دارم که شاخه های درخت خرمایش روی منزل من بال و پر کشیده و زمانی که شبانه باد می وزد خرماهایش از درخت افتاده و وارد حیاط خانه ی من می شود ، برای همین بعد از نماز زود خارج می شوم تا قبل از اینکه بچه های گرسنه ام بیدار شده و آن را بخورند خرما ها را به صاحبشان باز گردانم.
به خدا قسم ای رسول خدا (ص) روزی یک دانه خرما را در دهان یکی از فرزندانم دیدم ، انگشتم را وارد گلویش کرده و آن را بیرون آوردم ، زمانیکه فرزندم گریست به وی گفتم : فرزندم آیا حیا نمی کنی روز قیامت در حضور پروردگار دزد باشی؟
زمانیکه ابوبکر این سخنان را از ابودجانه شنید زیاد متاثر شده و پیش مرد یهودی رفت و درخت خرما را از وی خریداری کرده و به ابودجانه بخشید.
مرد یهودی زمانیکه این واقعیت را با چشمان خود دید ، همراه خانواده اش پیش پیامبر(ص) رفته و مسلمان شدند.


درس های این داستان
۱_ طعام و شرابت را پاک گردان دعاهایت مستجاب می شوند.
۲ _مال دارای احترام است ، خواه مال مسلمان باشد یا مال کافر
۳ داعی قبل از اینکه سخن بگوید باید الگوی برخوردهای درست و افعال پسندیده باشد.
۴- مربی باید در صورت ناپدید شدن متربیانش از آنها سوال کند و جویای احوالشان شود.همانگونه که پیامبر (ص) ازاحوال ابو دجانه پرسید.
۵ -خواندن اذکار و اوراد بعد از نمازهای واجب سنت بوده و از فضیلت خاصی برخوردار بوده ( و انسان مومن باید بر انجام دادنشان حریص بوده ) و نیازها یش را با پروردگار جهت برآورده نمودن و مشکلات را جهت رفعشان با وی در میان گذاشت.
۶ – مراعات نمودن فقه اولویات در زندگی روزمره . همانگونه که ابودجانه حق دنیوی همسایه اش که برگرداندن خرما هایش بود را بر حق اخروی خود که نشستن درمسجد برای خواندن ذکر بود ، مقدم داشت.
۷ شناخت مواقف و توانایی قیمت گذاری کردن توسط اصحاب ، واین عوامل محرکی برای حضرت ابوبکر در خرید درخت خرما بودند.
۸- همکاری کردن برادران دینی در طاعت و بندگی و خارج کردن شان در عسر و حرج و معصیت . که این اوج وفا و همکاری کردن یک مسلمان است . همانگونه که حضرت ابوبکر خانواده ی ابودجانه را با خریدن درخت خرما از عسر و ناراحتی خارج کرد.
۹ -انسان باید در وقت تنگدستی هم از حرام خویشتن داری کرده و خانواده اش را بر حلال و صبر گرفتن بر گرسنگی تربیت کند .و این کار بود که نام و یاد ابو دجانه را در تاریخ ماندگار کرد.
۱۰ – برخوردهای درستی که با اخلاص مواجه باشند بدون هیچ تکلفی تاثیر گذار خواهند بود.و براستی عملکرد درست ابودجانه عامل هدایت خانواده ی مرد یهودی گردید.
پس ای دوستان گرامی بیایید در جستجوی حلال بوده و در اقوال و افعالمان صادق باشیم. (تا توانایی اثر پذیری را داشته باشیم) و دنیای مردم نتواند مرا مجذوب خود کند.
ای برادر بدان فقیر کسی است که ایمان نداشته باشد و ورشکست کسی است که حقوق مردم را نادیده بگیرد و سنت های پیامبر و عملکردهای اصحاب را الگوی راه خود قرار ندهد.  

ترجمه : عبدالرحمن رسولیان بانه

نمایش بیشتر

عبدالرحمن رسولیان

@ استان کردستان- شهرستان بانه @ نویسنده - مترجم @ فعال دینی و امام جمعه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا