دعوت اسلامیقرآن

پروردگارا ؛ خانه‌ای در جوار خود برایم بساز

نویسنده: دکتر ليلى محمد بلخير
همسر فرعون دعا و درخواستی از خدا دارد…
چیست آن خواهش و تمنا؟

درخواست وی به مانند برخی مردم چیزی مادی نیست بلکه از خدا می‌خواهد کە منزلی را برای او در بهشت بسازد و در این درخواست مریم، نوعی احساس نیاز وجود دارد در حالیکه ایشان درون کاخ در ناز و نعمت و شادی و سرور و دارای جایگاه و مقام ویژه و خادمان و… بود‌‌.
درخواست ویژه او این است که خدا به وی آرامش و آسایش درونی و سعادتی ببخشد که در کاخ فرعون آن را هرگز احساس نکرده و نچشیده بود…؟

نمونه‌ای مثال زدنی که مانند آن در به چالش کشیدن، قدرتِ تصمیم گیری و اثر بخشی در تغییر و دگرگونی، تکرار شدنی نیست.
خداوند در آیه ١١ سوره مبارکه تحریم، درخواست و تصمیم مریم را برای زنان و مردان مؤمن چنین به تصویر می‌کشد:
(وَضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلࣰا لِّلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ ٱمۡرَأَتَ فِرۡعَوۡنَ إِذۡ قَالَتۡ رَبِّ ٱبۡنِ لِی عِندَكَ بَیۡتࣰا فِی ٱلۡجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرۡعَوۡنَ وَعَمَلِهِۦ وَنَجِّنِی مِنَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلظَّـٰلِمِینَ) تحریم/١١
«و خدا از میان مؤمنان، زن فرعون را مثل زده است. وقتی (از اوقات) گفت: پروردگارا! برای من در بهشت، نزد خودت خانه‌ای بنا کن، و مرا از فرعون و کارهایش رهائی‌بخش، و از این مردمان ستمکاره نجات بده».

واژه “عندک” (پیش تو)، با ایجاد حالاتی روحی و معنوی نشان می‌دهد که همسایگی، نزدیکی و انس و الفت با خدا چقدر لذت بخش است‌؛ اینها احساسات جدیدی هستند که با ایمان به قدرت خداوند، بر ضد استبداد و استکبار فرعون بدست آمده‌اند و همسر فرعون با اثبات استقلال شخصیت و کنترل خوب بر روی این رویداد، بهترین موقف را برای آنچه که به آن ایمان دارد، گرفته است هر چند که در این میان با مخالفت نیرومندترین دیکتاتورها روبرو شود و از هر کسی به وی نزدیکتر و آگاه به پرونده سیاه وی در خون ریزی و سرکوب باشد.

این زن مؤمنه با این موقف قهرمانانه، شایسته توجه و ستایش است به ویژه برای این ابتکار عملِ آزاد و مستقل او برای جدایی از باطل و ارتباط با حق و حقیقت.

این زن واقعاً نمونه درخشانِ زن مؤمن و مطمئنی بود که خویستن را کاملاً از وسوسه‌های دنیای پیرامون و مظاهر لوکس آن دور نگه داشته بود و به هیچ وجه منتظر و متردد نبود بلکه روح و وجدانش را برای سرپرستی و حمایت آن پسر کوچک و معصوم وقف کرده بود تا بلای جان ستمگری‌ و قدرت فرعون شود؛ چگونه غافل و بی توجه می‌شود و یا از تصمیم و مواضع خود بازمی‌گردد در حالی که شیرینی ایمان را چشیده و راه را از بیراهه تشخص داده است؟

نه تنها بازگشتی در کار نیست بلکه از خدا می‌خواهد که وی را در همسایگی، ایمنی و خوشبختی خود قرار بدهد پس حقیقتاً الگویی بسیار خوب برای هر زن قوی و شریفی هستند؛ چقدر زنان قوی و بزرگواری وجود دارند اما به دلیل ضعف اراده و رفتار سبک، گرفتار عادات و تقالید پوسیده و ذهنیت راکدی شده‌اند و چقدر زنانی در اوج فرومایگی، فریاد نیاز آنها در بلندای آسمان پیچیده است… اولی زن ایمان داری است که فن دفاع از خود و رسالتش را به خوبی بلد نیست و دومی زنی است که دین دار نیست اما با فعال کردن نقش و اجرای پروژه، زندگی خود را تغییر می‌دهد و پیروز می‌شود؛ اولی بر حق بوده ولی برای اعلای حق و حقیقت، تلاش و کوششی انجام نمی‌دهد اما دومی به خاطر باطل و ناروا تمام تلاس و کوشش را بکار بسته و شبانه روز بکوب برای آن می‌جنگد!؟

از این رو، ویژگی ارائه مدل و نمونه قرآنیِ یک زنِ یگانه و بی‌نظیر را به خوبی می‌فهمیم که چگونه نیروی خویش را برای نبرد در زمینه‌های گوناگون این دنیا مدیرت می‌کند و با اعتماد و یقین کامل به خداوند متعال گام برمی‌دارد زیرا آنچه پیش خداست بهتر و ماندگارتر است…

برگردان:  سلیمان قادری

از طريق
سلیمان قادری
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

سليمان قادری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - سردشت @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا