تاریخ

پیامبر(ص) را آنگونه که هست نه آنگونه که گفته اند بشناسیم

اگر به تاریخ بزرگ مردان تاریخ جهان بنگریم و زندگی نامه آنها را مطالعه و بررسی نماییم در خواهیم یافت که بزرگی و عظمت آنها تنها در یک وجهه و رسته بوده است مانند:  سقراط ، فیثاغورس یونانی، کونفیسوس چینی، شاملیون آمریکایی، میرابوی فرانسوی، و کاریبالد ایتالیایی و کوتم هندی که هر کدام از این دانشمندان در یک رشته متخصص بودند.

ولی در مقابل اگر نگاهی به تاریخ بیندازییم ، می بینیم که در طول تاریخ نبوت ها و ادیان ، حیات طیبه و تعالیم زیبای پیامبر گرامی اسلام(ص)، سراسر توأم با رأفت و مهربانی بوده است؛  به گونه ای که شخصیت باعظمت و تعالیم برجسته و جاویدان ایشان، تحول جدید و حیات و نشاط تازه ای به بشریت ارزانی داشت و آن را از چنگال معضلات ، نگرانی ها و رنج های بسیار رهایی بخشید و سبب گشت باران های رحمت ، برکت و سعادت بر سرزمین خشک و بی آب و گیاه بشریت ببارد و آن را سرسبز و خرم نماید.

آری ….. بزرگی و عظمت پیامبر اسلام (ص) به اندازه جهان  بی پایان است که این طرف و آن طرف آن ناپیداست به گونه ای که هر روز از عظمت و بزرگی وی برای اندیشمندان آشکار می گردد. این چنین است که انسان نمی داند از کدامین جهت درباره پیامبر(ص) سخن بگوید. زیرا قضاوت در مورد شخصیتی به عظمت رسول الله صلى الله علیه وسلم کار چندان آسانی نیست، شخصیتی که خداوند متعال او را با وصف ” و انک لعلی خلق عظیم “ستوده و او را الگوی برتر و تجسم همه خوبی ها معرفی کرده است.

آری ….. اگر به مهربانی، بخشش، مغفرت، مردانگی، متانت، دست و دل پاکی، مردم داری، یتیم نوازی و دادرسی وی نگاه کنیم می‌گوییم : این پیامبر اسلام است که اولین سرمشق رفتار ، گفتار و کردار و خوی نیک در جهان است.

اوضاع سیاسی و اجتماعی جهان در عصر نبوت

آنچه در زندگی رسول الله صلی الله علیه وسلم  به عیان می بینیم ، این است که در مدت( ۲۳ سال) با بینش سیاسی مدبرانه و شخصیت ممتاز خویش در مسأله ی اختلافات چالش برانگیز طایفه عرب توانست محبت را جایگزین نفرت و عزت را جایگزین تحقیر و صلح و دوستی را جایگزین جنگ و دشمنی نماید و آنها را به جامعه ای یکدل، هم فکر و هم هدف دار تبدیل کند و عداوت و دشمنی میان آنان را از بین ببرد و دین و جامعه و دولت متحدّی را ساخت.

اولین ارمغان ارزنده ای که پیامبر اسلام (ص) آن را به بشریت هدیه کرد عبارت بود از قانون و آئینی که عقیده خالص توحید را درر سرلوحه برنامه هایش قرار داده بود ؛عقیده انقلابی و معجزه آسا ، مملو از نیرو و حیات ،دگرگون کننده اوضاع و شرایط ، کوبنده معبودان باطل  و چنان قانونی که بشر هرگز مانند آن را نیافته و تا قیامت نخواهد یافت که باعث دوام آنها تا روز قیامت می باشد.

علاوه بر این پیامبر اسلام ( ص) حامل پرچم امنیت و همزیستی مسالمت آمیز – میان ملت ها و ملیت ها – است ؛ زیرا برای بشریت منشأ نور و هدایت و خیر و برکت بوده است. به طوری که اگر در مراکش به مسلمانی ظلم و ستم می‌شد در اندونزی برای وی غمگین و ناراحت می‌شدند ، اگر به این وجهه از زندگانی پیامبر نگاه کنیم می‌گوئیم:این پیامبر اولین سیاستمداری است که همه زندگانی خویش را صرف شناخت ذات و خوی آدمیان کرد تا بداند باید به اندازه فهم وجودی آنها سخن بگوید تا به درون دل آنها نفوذ کند. اگر به خداپرستی پیامبر (ص) نگاه کنیم می بینیم که هر روز روزه می‌گرفت و در شبانگاه به نماز شب می ایستاد آنقدر در نماز به قیام می ایستاد که پای مبارکش ورم می‌کرد و بیشتر اوقات خویش را به عبادت الله سپری می نمود ، شب ها بیدار و در حال رکوع و سجده بود؛  با نگاه به این صحنه می‌گوییم : پیامبر اولین خداپرست جهان است و کاری جز خداپرستی نمی داند.

با نگاه به آمادگی و دانایی پیامبر اسلام درباره علوم و فنون نظامی که چگونه افراد خود را سازماندهی می کند و خود مانند یک رهبر بزرگ جنگی سربازانش را سامان دهی می کند می گوئیم : پیامبر اسلام اولین جنگجوی لشکر شکن است و تمام عمر خود را در جنگ صرف کرده است و تنها در علوم نظامی بهره برده است.

اگر به سخنان گوهر بار ایشان بنگریم که در باره اجتماع و جامعه با کلام زیبا و دل چسب که به هر دل و درونی نفوذ می کند می گوییم : پیامبر اولین دانشمند جامعه شناسی بوده که همه زندگی خویش را در این راه صرف کرده است.

اگر به سخنرانی ها و خطابه های ایشان بنگرییم که ۱۴۰۰ سال پیش با گفتاری رنگارنگ و گرم به دل و درون آدمی نفوذ کرده و بر آن تأثیر گذاشته است به طوری که بسیاری از بزرگان و رهبران عرب از حضور در محافل پند و اندرز ایشان هراس داشتند که مبادا با ورود به این محفل دلشان نرم و اسلام  بیاورند و مسلمان شوند می گوئیم : پیامبر اولین خطیب و سخنران در جهان است و فقط در آن کار تخصص دارد  که هیچ استاد و درس خوانده ای از متبحران و کارکشتگان زبان عربی از آن برخوردار نبوده است .

اگر به طبابت و پزشکی پیامبر نگاه کنیم ؛ بویژه آنگاه که علوم روزگار ما سخنان او در این باره  را تأیید نموده و از اخبار غیبی نیز به شمار نمی آیند؛ با خود می گوییم او – رسول الله – یک پزشک متبحر و متخصص بوده است.

آری …..در شرایطی که امکاناتی وجود نداشت و بیسوادی در صحرای گرم و سوزان عربستان بیداد می کزد و  از سواد و خواندن و  نوشتن خبری نبود پیامبر این گونه در علوم پزشکی ید طولای خود را به ما نشان می دهد

اگربه فرمایشات گوهر بار ایشان در مورد سلامتی و طب توجه کنیم ؛ بویژه سخنانی که توجه همه را جلب می کند  در خواهیم یافت که امروز کشفیات روزگار ما خود برهانی است بر صدق رهنمود حدیث شریف نبوی ، این جاست که با خود می گوییم : پیامبر(ص) اولین حکیم و طبیب جهان بوده که تمام عمر مبارکش را در راه کشف بیماری ها و درمان آنها گذرانده است .

اگر نگاهی به علم ریاضیات و نجوم شناسی پیامبر اسلام بیافکنیم در می یابیم که چطور از آسمان و زمین، خورشید و ماه ، وجود ستاره ها، روشنایی آنها و رفت و آمدها  و ستاره ها سخن به میان آورده است می گوئیم : پیامبر اسلام (ص)  اولین منجم تاریخ بوده و فقط در این زمینه آگاهی داشته است.

 اگر نظری بر علم و آگاهی پیامبر در مورد چگونگی تغییرات جوی آب و هوا بیاندازیم درمی یابیم که چطور در مورد صاعقه، برف و باران، رعد و برق توضیح می دهد می گوئیم : پیامبر(ص) تنها دانای علم و اولین فضانوردی است که خود به کره ی ماه سفر کرده و آن را کشف کرده است.

اگر به قوانین و دستورات زیبا و حکیمانه ی ایشان نگاه کنیم که سراسر مایه خوشبختی و کامیابی بنی آدم است می گوئیم: پیامبر(ص) اولین قانون گذار در تاریخ است و شب و روز در این راه تلاش کرده است .

اگر به تماشای محاکمات و قضاوت های ایشان بنشینیم که در آن همیشه مسلمانان سؤالات بسیاری در بابت نماز و روزه ، حج و زکات ، خرید و فروش، رهن و اجاره، ازدواج و طلاق، تقسیم ارث و میراث، دعوا و مناظره، جنایات و قصاص می پرسیدند که پیامبر(ص) در مورد آنها پاسخ می داد ، می گوئیم : پیامبر اولین حقوقدان جهان است و تمام عمر مبارک خود را صرف آن کرده است و تنها در کلیات حقوق خبره می باشد.

تبلور رحمت در تربیت و تعلیم رسول الله

زمانی که ابر سیاه جاهلیت ، آسمان شبه جزیره را پوشانیده بود و در آن فضای خشن و مملو از گمراهی ،انحراف ،جنگ های خونین ،غارت و زنده به گور کردن دختران ، مرگ وجدان و نابودی اخلاق بود،آن حضرت مرتبه انسان را تا جایی بالا برد که او را خلیفه الله و نایب خداوند معرفی کرد .

نبی مکرم اسلام ( ص) بر پایه چنین دیدگاهی ، زنی مانند حضرت عایشه(رضی اللہ عنها) را تربیت نموده است. که بعد از رحلت آن حضرت به آموزش و تعلیم مردم می پرداخت ؛ چرا که رسول خدا فرموده بود:  نصف اسلام از زبان حضرت عایشه (رضی اللہ عنها) فرا گیرید.  و در واقع هر آنچه که بزرگان نمی دانستند را از حضرت عایشه(رض) می پرسیدند.

رسول الله مردانی چون حضرت ابوبکر(رضی اللہ عنہ )، عمر، عثمان و علی و عباس و معاویه، عمر و عاص را به بار آورده است.

  اگر می بینیم تاریخ جهان از دانایی و توانایی و هوشیاری آنها سخن می گوید باب خود می گوئیم: پیامبر اولین بانی تعلیم و تربیت است که توانست این اعراب بادیه نشین را تربیت نموده  و از آن ها جامعه ای درست کرد که تاریخ همچون آن را به خود ندیده است ،  اصحابی که عاشق رسول الله صلی الله علیه وسلم بودند…..  بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) هفت تا هشت قرن پرچم اسلام را از چین تا اسپانیا و کناره های دریای اطلس و از قازون تا دریای هند برافراشتند، همه تاریخ شناسان و علما و فلاسفه جهان از گسترش آیین اسلام در این مدت کم آشفته و متحیر شدند .

آری پیامبر(ص) هم زمان خداپرست ، سیاست مدار، فرمانده و رهبر، خطیب، پزشک و عالم اجتماعی ، حقوقدان و قانونگذار، نجوم شناس، رهبر و پادشاهی بزرگ است.

دریای عظمت و بزرگی پیامبر اسلام(ص) به اندازه ای عمیق و بی پایان است  که اگر هزاران دانا و فیلسوف در دنیا گرد هم آیند نمی توانند این دریایی بی پایان را در نوردند.

چه دلیلی محکم تر و راسخ تر دال بر صداقت رسالت پیامبر اکرم و گرامی جهان وجود دارد ، که بدون حامی و پشتیبان در صحرای گرم و سوزان عربستان در میان بت پرستانی جاهل چنین انقلاب بزرگی را به راه انداخت و در زمانی کوتاه دین و آیین مرسوم آن زمان را از میان برداشت و آیین و روش پاک خود را در دل و درون جامعه جا داد؟

تا آنجا که هر روز نام این پیامبردر تمام گوشه و کنار جهان، در طول  شبانه روز پنج بار نام پیامبر(ص) در کنار نام خداوند بر زبان جاری می شود.

و هر چه اندیشمند و فلاسفه ی با انصاف در روی زمین وجود دارد به هنگام شنیدن نام مبارک پیامبر(ص) سر تعظیم و حیا و شرم فرو می آورند.

سرور کائنات صلی الله علیه وسلم آن شمع فروزان هدایت با توسل به مهرورزی و رأفت ، ده ها هزار صحابی را بسان پروانه ی عاشق ، پاک باخته ی خویش گرداندند.

ان انکرت فتر ما فیک من شیم

فما بذی شیهه من یذکر الشیعا

                     

نویسنده  : ماموستا محمد خال  

ترجمه : عبدالله علی پور

نمایش بیشتر

عبدالله علی پور

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - نقده @ شغل : دعوتگر دینی و فعال اجتماعی - مدیر کانال تلگرامی @sozimihrab

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا