چرا خداوند برای معرفی نعمت‌های بهشت زنان حوری صفت را تبلیغ کرده است؟

نعمت‌های بهشت زنان حوری صفت

محمد حامدی

با سلام
در قرآن و سنت این حقیقت بیان شده است که محل تامین همه‌ی آرزوهای معنوی و مادی بی‌نهایت انسان (اعم از زنان و مردان)، بهشت جاویدان است. و البته یکی از آرزوهای غریزی و فطری انسان، زندگی با همسری زیبارو و با
اخلاق است که نسبت به هم عشق و علاقه‌ی فراوانی داشته باشند؛ و این علاقه را تنها به همدیگر تقدیم کنند و کسی دیگر در این محبت خالصانه، شریک نشود.

ضمناً بر اساس تحقیقات روانشناسی در بعضی از موارد، زنان و مردان با هم تفاوت‌هایی دارند که به بعضی از
آنها در ذیل اشاره می‌شود:

۱. زنان، مطلوب بودن و معشوق بودن را می‌طلبند اما مردان، طالب بودن و عاشق بودن؛ زنان نعمت بودن را می‌طلبند و مردان طالب نعمت هستند.

۲. زنان دوست دارند بر کسی غیر از خود، تکیه کنند اما مردان دوست دارند بر آنها تکیه شود.

۳. زنان از عواطف بسیار لطیفی برخوردارند اما مردان از تدبیر و عقلانیت بیشتری برخوردارند.

۴. زنان تربیت فرزندان، خانه‌داری و شوهرداری را با استعدادات خود بیشتر متناسب می‌دانند؛ اما مردان اداره‌ی معیشت و محافظت از خانواده را می‌پسندند.

۵. زنان بیشتر در رابطه با خاطرات، در زمان گذشته زندگی می‌کنند؛ اما مردان در آینده.

۶. قوه‌ی تخیل زنان از مردان بیشتر است.

۷. زنان کارهای پر هراس و مشقت بار را دوست ندارند اما مردان بدان می‌پردازند.
بر اساس این تفاوت‌ها لازم بود خداوند، برای معرفی زندگی پرسعادت بهشتی زنان و مردان به معرفی یکی از آنها بپردازد تا از این طریق، فاکتور مشترکی گرفته شود و هر دوی آنها به خواسته‌ی خود برسند؛ لذا خداوند در قرآن به معرفی مطلوب، معشوق و نعمت (زنان) پرداخته تا کلام خداوند طولانی نشود؛ و البته این امر به این معنی نیست که زن در قرآن تحقیر شده است؛ بلکه از این طریق به زن کرامت و حرمت بخشیده شده و مردان را به عنوان خواستگار آنها معرفی نموده؛ و با این کار، مردان را به دنبال زنان می‌فرستد و به نوعی از گدایی عاشقانه وادار می نماید، که مردان از این کار به صورت فطری لذت می‌برند.

در اینجا نکته‌ی مشترک برای زنان و مردان این است که در بهشت هر دو نوع به خواسته‌ی خود می‌رسند یعنی بر اساس تفاوت‌های موجود میان زنان و مردان، هرکدام به خواسته ی خود
می‌رسند و در این میان، به کسی از آن ها ظلم نمی‌شود؛ و هر دوی آنها از این نوع زندگی کاملاً راضی خواهند بود، زیرا در بهشت به همه‌ی آرزو‌های مادی و معنوی انسان (اعم از مرد و زن) پاسخ داده می‌شود.

لَّهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ خَالِدِينَ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ وَعْدًا مَّسْئُولًا [سوره الفرقان : آیه ۱۶]هر چه بخواهند در آنجا برایشان فراهم است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ این وعده‌ای است مسلّم که پروردگارت بر عهده گرفته است!

جواب ادامه دارد…

ضمناً زنان به صورت فطری خواهان زیبایی ظاهری در حد اعلاء هستند؛ و کلمه‌ی حوری نیز بیشتر برای تحقق این خواسته‌ی آنها مطرح شده؛ زیرا حوری در زبان عرب به معنای زنان زیباروی و چشم گرد و سیاه چشم، معنی شده است؛ البته حس جمال خواهی تنها متعلق به زنان نیست و مردان را نیز شامل می‌شود. اما این حس در رابطه با زیبایی ظاهری، بیشتر در زنان مصداق دارد.

پس در بهشت هم زنان وهم مردان، در نهایت زیبایی خلق می‌شوند.

بعضی دیگر از مفسرین قرآن واژه‌ی حور عین را که در آیات الهی آمده، به معنی متغیر ثابت آورده‌اند، به این صورت که واژه‌ی حور در زبان عربی به معنای متغیر و کلمه‌ی عین به معنی ثابت است، و در نهایت گفته‌اند، حور عین به همسران دنیایی مومنین (اعم از زنان و مردان) تعبیر شده که به صورت مداوم در راستای زیباتر شدن هستند، در حالی که روح و شخصیت آنها ثابت است، همچنین گفته‌اند تفسیر حور عین به زنان سفید روی و چشم سیاه، تفسیری مرد سالارانه است، و با نظام قسط خداوندی مغایر است. به هر حال خداوند هر دو نوع بشر را اعم از مرد و زن را در بهشت به رضایت کامل و ابدی می‌رساند، و بدین گونه هر دو نوع تفسیر از حور عین، با هم جمع می‌شوند.

إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاءً[سوره الواقعه : آیه ۳۵]ما آنها را آفرینش نوینی بخشیدیم

حتی در احادیث نبوی آمده است که در ملاقات اولیه‌ی همسران بهشتی (مردان و زنان) حدود چهل سال به صورت مات و متحیر به همدیگر نگاه می‌کنند؛ و این امر بخاطر وجود زیبایی وصف ناپذیر زنان و مردان بهشتی است. بنابراین، اینکه قرآن یکی از همسران را برای دیگری تبلیغ کند، کسر شأنی برای هیچکدام از آنها نیست، چون زن و مرد هرکدام، نصف زندگی خانوادگی را تشکیل می‌دهند؛ به همین خاطر است که کلمه‌ی زوج و زوجه، برای آنها بکار رفته است.

در خاتمه باید گفت همچنان که در فایل صوتی خصوصیات بهشت (که در کانال مورد نظر آمده است) آمده همه‌ی بهشتیان اعم از زنان و مردان به همه‌ی خواسته‌هایشان خواهند رسید؛ و هیچکدام از آنها محرومیتی را نخواهند کشید و ظلمی بر آنها وارد نمی‌شود؛ و آنها از خداوند راضی می‌شوند و خداوند نیز از آنها راضی می‌گردد.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ⭐️ جزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ [سوره البینه : آیه ۷ و ۸]در حقيقت كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آنانند كه بهترين آفريدگانند ⭐️ پاداش آنان نزد پروردگارشان باغهاى هميشگى است كه از زير [درختان] آن نهرها روان است جاودانه در آن همى مانند خدا از آنان خشنود است و [آنان نيز] از او خشنود اين [پاداش] براى كسى است كه از پروردگارش بترسد.

پس بهشت جای تأمین همه‌ی خواسته‌های انسان (اعم از زن و مرد) است و جای محرومیت برای هیچکدام از آنان نیست.

خروج از نسخه موبایل