اصول

چرا در دوره عادت ماهیانه زنان نباید نماز بخوانند؟

چرا نماز خواندن زن حائض حرام است؟

فلسفه بسیاری از احکام الاهی برای ما مخفی است اگرچه احکام الاهی دارای مصالح و حکمت هایی است که به آن دلیل تشریع شده است. نماز نخواندن و روزه نگرفتن زنان در ایام حیض و عادت ماهیانه، از جمله احکامی است که راهی برای فهم آن وجود ندارد. تنها چیزی که می دانیم این است که قرآن با زنان در حال حیض همچون انسان هایی که مبتلا به بیماری چند روزه شده اند که طبیعتاً کسالت و رنج را برایشان در پی دارد، برخورد می کند. تعبیر خداوند از حیض، ” آن چه که مایه رنج” است، می باشد….

آن چه در قرآن کریم درباره احکام حیض آمده است، فقط حرمت همبستری با زنان در این ایام است و دیگر احکام مخصوص به زنان حائض در سنت و احادیث ثابت شده است. خداوند می فرماید: ” از تو درباره حیض مى ‏پرسند، بگو: آن [مایه‏] رنج است، پس [به وقت‏] حیض از زنان کناره گیرید و تا وقتى که پاک شوند، با آنان نزدیکى مکنید، آن گاه چون [به خوبى‏] پاک شوند، [غسل کنند] از همان جا که خداوند به شما فرمان داده است با آنان آمیزش کنید. به راستى خداوند توبه کنندگان و پاک شوندگان را دوست مى‏دارد.

از دو جهت علمی و دینی سوال مذکور را بررسی و سپس پاسخ می دهیم…

تحقیقات جدید پزشکی نشان داده است که تحرک اعضای بدن با ورزشی مثل نماز برای زنان باردار نفع زیادی دارد ولی همین ورزش ها برای زنان حائض مضر هستند و به سلامتی آنها آسیب می رساند؛ زیرا هنگام خواندن نماز در رکوع و سجود خون به سوی رحم جریان بیشتری پیدا می کند ، چرا که خانه های رحم و تخمدان ها به خانه های جگر شباهت دارند و خون را نیز با سرعت زیاد به حرکت در می آورند.
بی شک رحم زن باردار برای تمییز کردن و تصفیه خون جنین به خون بسیاری نیازمند است که هنگام نماز خواندن زن باردار این نیاز وی به خوبی تامین می شود..
اما زن حائض که نماز می خواند خون بسیار زیادی به سوی رحم او به جریان می افتد که همین امر سبب کم خونی وی می شود.
میانگین خون و مایعاتی که زن در موقع عادت ماهیانه از دست می دهد ۳۴ میلی لیتر تخمین زده شده است که اگر زن حائض نماز بخواند سیستم دفاعی بدن را در این موقع از دست می دهد ؛ زیرا گلبول های سفید که وظیفه دفاع از بدن در مقابل ویروس ها را بر عهده دارند در میان این خون که بیهوده به جریان می افتد از بین می روند و تلف می شوند.
آزاد شدن خون بصورت عام دلایل ابتلا به بیماری ها را افزایش می بخشد ، اما خداوند متعال زنان حائض را از ابتلا به این  بیماری ها در ایام مذکور مصوون نگهداشته است و با حرام شمردن نماز بر آنان در دوران قاعدگی و به جریان نیفتادن خون به طرف رحم، گلبول های سفید همچنان در برابر ویروس ها از بدن دفاع می کنند و از بین نمی روند.
و اگر اقامه نماز بر زن حائض حرام نمی شد گلبول های سفید همراه مقدار زیادی خون از بین می رفتند و آن هم سبب ابتلا به امراضی در  جگر، مغز، طحال و … می شود…

تا این جا حکمت منع زنان حائض از خواندن نماز معلوم شد که  خداوند متعال با کلمه ی (اذی) از آن بحث می کند و می فرماید:

( وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِین) ) البقره‌ ۲۲۲

ای پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد عادات ماهیانه ی زنان از تو سوال می کنند بگو آن اذیت و آزار است؛ خودتان را از آن ها دور نگه دارید و با آنان نزدیکی نکنید تا پاک می شوند اگر غسل کردند با آنها هم بستر شوید به گونه ای که خداوند (جل جلاله ) امر کرده است ؛ به راستی که خداوند توبه کاران و پاکان را دوست دارد.

یکی دیگر از مسائلی که زن حائض هنگام نماز خواندن و روزه گرفتن با آن روبه رو می شود کمبود و از دست دادن آهن در بدن است که پزشکان توصیه می کنند در دوران قاعدگی زن باید استراحت کند و غذای مناسبی را بخورد تا خون و مایعات بدنش کم نشود و آثار منفی بر بدنش نگذارد .

یوسف ابوبکر المدنی

ترجمه: فایق رسولی سالاره

نمایش بیشتر

فایق رسولی سالاره

استان آذربایجان غربی - سردشت طلبه و دانشجو مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا