اصول

چرا پیامبر در طول رسالتش اذان نگفت؟

  • اگر اذان می گفت و در آن ” اشهد انّ محمداً رسول الله” را بر زبان جاری می نمود ، شاید عده ای از بدخواهان می گفتند لابد پیامبر دیگری غیر از محمد وجود دارد! البته این دلیل ضعیف به نظر می رسد ؛ چرا که آن حضرت در ” تشهد” اشهد ان محمداً رسول الله را می گفت.
  • کلمات اذان را یکی از اصحاب در خواب شنیده بود و آن حضرت نیز ماموریت اذان را رسماً – و با حضور جمعی از مردم – به یکی از اصحاب واگذار فرمودند.
  • به منظور تقسیم وظایف و حضور مؤثر یارانش در مسجد این ماموریت را به یکی از یارانش- بلال حبشی – که ویژگی های خاصی داشت سپردند.
  • شیخ عزالدین عبدالسلام می گوید: اگر پیامبر اذان می گفتند انتظار می رفت که این مسئولیت خطیر را نیز – همچون امامت – خودش انجام دهد که با جهاد و قیام رسول الله همخوانی نداشت.
  • روایت شده که عمر بن خطاب گفته است : لولا الخلافةُ لَأذنتُ اگر بخاطر مشغله های خلافت و زمامداری نبود خودم شخصاً اذان می گفتم .
  • در کتاب ارزشمند ” نیل الاوطار” آمده که بین علما و فقها اختلاف نظر وجود دارد که ثواب اذان بیشتر است یا امامت ؛ ولی سیره عملی رسول الله و خلفای راشدینش که اذان نگفته و به امامت نماز بسنده کرده اند مبین این است که امامت پر فضیلت تر است.
  • از آنجا که مؤذن ، باید دارای صوت و صدای خوش و دلنواز باشد و برخی از اصحاب از جمله بلال از آن حضرت خوش صداتر بودند پس موذن کسی دیگر غیر از رسول الله بود.

منبع : جودی نیوز ( با تغییراتی جزئی)

 ترجمه : واحد ترجمه سوزی میحراب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا