اصول

چرا گوشت خوک در اسلام حرام است ؟؟

قرآن کریم انواع غذاهایی را که برای جسم و روح انسان مفید و ذائقه‌ی او را نیز ارضاء می کند حلال شمرده است، و از طرفی انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی می‌کند.

ممنوعیت از غذاهای غیربهداشتی و تنفرآمیز یکی از خدمات دین الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در به وجود آوردن بیماری‌ها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسان‌ها می‌باشد.

یکی از حیوان‌هایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک می‌باشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است:{إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ…} ؛

خدا، تنها خوردن مردار و خون و گوشت خوک و…. حرام کرده است.

مضمون این آیه، در چهار سوره‌ی قرآن آمده است و علت تاکید قرآن بر این مطلب، اهمیت موضوع و خطرات جسمی و روحی مصرف گوشت خوک و نیز آلودگی جامعه‌ی بشری به آن است به طوری که هنوز در برخی کشورهای جهان به ویژه اروپا و آمریکا گوشت خوک جزء غذاهای رسمی آن ها قرار دارد.

حال می خواهیم به حکمت حرام شمردن گوشت خوک بپردازیم :

برخی صاحب نظران در مورد حرمت گوشت خوک به برخی از حکمت‌های قرآن اشاره کرده‌اند که بعضی از آن ها را در این جا می‌آوریم و برای آگاهی بیشتر از این موضوع، منابعی را جهت مطالعه معرفی می‌کنیم:

 

در مورد فلسفه‌ی حرام بودن گوشت خوک از دو جهت می‌توان سخن گفت:

 

الف. تأثیرات روحی و روانی گوشت خوک:

خوک حتی نزد اروپائیان که از گوشت آن می‌خورند سمبل بی‌غیرتی و حیوانی کثیف است. خوک در امور جنسی فوق العاده بی‌تفاوت و لا ابالی است. تأثیر غذا در روحیات نیز از نظر علمی ثابت شده است و تاثیر این غذا در خصوص لاابالی گری در مسائل جنسی مشهود است.

یکی از نویسندگان می‌نویسد: خوک غیرت ناموسی ندارد و جفت خود را درمعرض خوکهای نر دیگر قرار می‌دهد و حتی از این کار لذت هم می‌برد، که این صفات در گوشتش هم تاثیراتی دارد، از این جهت، اشخاصی که از آن تغذیه می‌کنند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا می‌کنند.

 

ب. ضررهای بهداشتی و بیماری‌هایی که توسط خوک به انسان منتقل می‌شود:

* بیماری‌هایی هستند که یکی عوامل ابتلای به آن ها گوشت خوک ذکر شده است و استفاده از گوشت این حیوان در ایجاد آن ها موثر استاز جمله:

۱- اسهال خونی؛

۲- یرقان عفونی؛

۳- انتامیب هیستولتیک، که انسان را به اسهال آمیبی مبتلا می‌نماید؛

۴- بیماری شبه باد سرخ که در انسان به صورت لکه‌های سرخ و دردناک توأم با سوزش شدید روی دست‌ها ظاهر می‌شود؛

۵- تصلب شرایین ـ دردهای مفصلی و مسمومیت‌ها و علت آن میزان زیاد چربی و اسید اوریک موجود در گوشت خوک می‌باشد

خوک از خوردن چیزهای پلید حتی مدفوع خودش باکی ندارد لذا معده‌اش لانه ی اقسام میکروب‌هاست که به گوشت و خون و شیرش هم سرایت می‌کند.

 

*اما برخی بیماری‌ها، تنها علت آن، خوردن گوشت خوک است از جمله:

۱- کرم کدوی خوک؛ که درعضلات و مغز خوک یافت می‌شود و انسان را دچار نارسایی‌هایی در دستگاه گوارش می‌کند.

۲- تری شینوز؛ این نیز کرم دیگری است که باعث خراشیدن و التهاب جداره امعاء و پیدایش جوش‌ها و دمل‌های پراکنده در تمام بدن و درد شدید عضلانی و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا و … می‌شود که تا به حال درمانی برایش پیدا نشده است

۳- استفاده از گوشت خوک، به علت ثقیل الهضم بودن، معده را به زحمت می‌اندازد.

در کشورهای اسلامی در اثر مبارزه‌ی جدی اسلام، گوشت این حیوان مصرف نمی‌شود و لذا پیامدهای آن نیز کمتر به چشم می‌آید، اما در کشورهای غربی (اروپاو آمریکا) که این ممنوعیت اعمال نمی‌شود بسیاری از مردم از مصرف آن دوری می‌گزینند؛ حتی در برخی از این کشورها مثل قسمت‌هایی از روسیه در اثر شیوع بیماری‌های مربوط به گوشت خوک (کرم ترکین یا ترشین) مصرف گوشت آن را ممنوع اعلام کرده‌اند.

ناگفته نماند بیماری کرم کدوی خوک به صورت گسترده در جهان منتشر شده و در کشورهای اسلامی که گوشت خوک مصرف نمی‌کنند به ندرت دیده می‌شود.

نتیجه :

حکمت تحریم گوشت خوک را می‌توان پیش گیری از زیان های مترتب بر گوشت خوک شمرد؛ ولی این ضررهای بهداشتی و اخلاقی فقط می‌تواند به عنوان فلسفه و حکمت این حکم مطرح شود ـ نه علت انحصاری آن ـ و هنوز باید منتظر کشفیات جدید علمی در این باره باشیم. پس حرام‌ها و حلال‌های خداوند دارای مصلحت‌ها و حکمت‌هایی است که با پیشرفت علوم بدان‌ها بیشتر پی می‌بریم. به عبارت دیگر قرآن به برخی نکات اشاره می‌کند که علوم پزشکی و عقل آدمیانِ درصدرِ اسلام، آن ها را کشف نکرده بود و نمونه‌ی آن، همین تحریم گوشت خوک است که به برخی از مضرات و حکمت‌های آن اشاره شد.

منابعی جهت مطالعه بیشتر:

 – تفاسیر قرآن ذیل آیه‌های یاد شده از جمله نمونه، ج ۱، ص ۵۸۶٫

 – پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی.

 – طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز.

 – اسلام پزشک بی‌دارو، احمد امین شیرازی.

 – آموزه‌های تندرستی در قرآن، حسن رضا رضایی.

 – بقره / ۱۷۳، مائده / ۳، انعام / ۱۴۵، نحل / ۱۱۵٫

 – تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۸۶٫

 فلسفة احکام، احمد اهتمام، ص ۱۶۲، به نقل از پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضایی‌اصفهانی، ص ۳۲۱، ج ۲٫

 – طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر قرقوز، ص ۱۴۶ ـ ۱۴۷٫

 – فلسفة احکام، ص ۱۶۱ ـ ۱۶۲٫

منبع: اعجاز علمی در قرآن و حدیث (تابش)

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا