خانواده

چند توصیه مهم به جوانان قبل از ازدواج

پند و اندر هایی قبل از ازدواج

 نصیحت پدر و مادر بە دختری کە بە تازگی ازدواج کردە است

 انس رضی الله عنه می فرماید: اصحاب گرانقدر پیامبر(صلی الله علیه و سلم) زمانی کە عروس را از منزل پدری برای داماد می آوردند، بە عروس سفارش می کردند کە بە شوهر خود خدمت کردە و از حقوق زن و شوهری مابینشان محافظت نماید.

نصیحت پدری هنگام ازدواج دخترش

عبدللە پسر جعفر بن ابوطالب رضی الله عنه، هنگامی که دخترش ازدواج نمود او را نصیحت کرد و به او گفت: هرگز در ارتباط با شوهرت غیرت نداشتە باش، یعنی بابت اینکە دلش پیش زن دیگری باشد ، خودت را نگران نکن! چون این غیرت بیجا، پیش آمد طلاق است! هرگز از او زیاد گلایە و شکوە و اظهار نارضایتی نکن، چون این موضوع باعث عصبانیت او می شود. لازم است چشمانت را با سُرمە زینت دهی، چون زیباترین زینت است و خوشبوترین و بهترین بو آب است.

پند و اندرز پدر زن به دامادش قبل از ازدواج

 هنگامی که امام علیرضی الله عنه حضرت فاطمه را از پیامبر (صلی الله علیه و سلم) خواستگاری نمود، پیامبر (صلی الله علیه و سلم) به ایشان فرمودند: «فاطمه از آن توست به این شرط که با او درست و صحیح نشست و برخاست و تعامل داشته باشی و به بهترین وجه زندگی را با او به سر ببری.» (رواه الطبرانی/صحیح)

عثمان بن عنبله پسر ابو سفیان، دختر عتبه را خواستگاری کرد، عتبه، عثمان را کنار خود نشاند و دستی بر سر او کشید و گفت: نزدیک ترین فامیل من، عزیزترین عزیزم را از من خواستگاری کرده است ؛ بنابراین نمی توانم آن را رد کنم، حال من راضی هستم که شما به عقد هم درآیید؛ تو از او عزیزتر هستی، در حالی که دخترم دلبند من است. به همین خاطر به او احترام بگذار و ارجمندش بدار، تا در مورد تو با زبانی شیرین و ارزشمند با مردم حرف بزنم. هرگز حرف های ناپسند به او نزن و او را کم و بی ارزش مپندار، زیرا ارزش تو پیش من کم خواهد شد و ؛ هر چند فامیل من هستی جلوی چشم من بی ارزش خواهی شد، اما اکنون که دامادم شده ای به نزدیکترین فامیل من مبدل شده ای، بنابراین با رفتار ناپسند، خودت را از دلم دور نساز.

مادری یک شب قبل از عروسی دخترش اینگونه نصیحت می کند

 دختر عزیزم تو به سوی زندگی جدیدی در حال حرکت هستی، زندگی که پدر و مادر و خواهرانت در آن، جایی ندارند، بنابراین تو همدم و همسر مردی خواهی شد که نمی خواهد کس دیگری در آن شریک شود، حتی اگر آن کس با تو از یک گوشت و خون باشد؛ دخترم! تو برایش همسری باش که حق همسری را به شوهرت ببخشی و در بخشیدن مهر و دلسوزی و فداکاری برای او مادر باش؛ به گونه ای که او احساس کند، همه ی زندگی او هستی. این را هم بدان و آویزه گوشت کن که مرد -حال هر مردی باشد- بچه ای است در سایز بزرگ تر که یک سخن شیرین و با محبت او را بی نهایت شاد می سازد؛ چنان رفتار نکن که او احساس کند به دلیل ازدواج با تو، از خانواده و فامیلش بریده و دور شده است، چون او نیز همانند تو و به خاطر تو، از خانواده پدری و مادری خود چشم پوشی کرده است. اما این تفاوت میان تو و شوهرت، همانند تفاوتی است که بین هر زن و مرد دیگری است…

زن همیشه نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهرانش دلسوز خواهد ماند و همین طور نسبت به خانه و کاشانه ای که در آن بزرگ شده، هرچند درس خوانده باشد، اما باز هم دلسوز است. اما  زن بعد از ازدواجش باید خود را با زندگی جدیدی که آغاز کرده است، تطبیق دهد و باید زندگی خود را با مردی که همدم و مونس زندگی اش و پدر و سرپرست و سرپناه فرزندانش است وفق دهد؛ این است آن دنیای نو و جدیدی که در آن پا نهادی.

دخترم! این زندگی فعلی کە می سازی، آیندە تواست. این است آن خانواده ای که تو و همسرت شریک ساختن آن شدە ای، اما پدر و مادر، گذشته تو محسوب می شوند.

عزیزم؛ من از تو نمی خواهم پدر و مادر و خواهر و برادرت را فراموش کنی، چون آنها هیچ وقت تو را فراموش نمی کنند، مادر، چطور می تواند جگر گوشه ی خود را فراموش کند! اما از تو می خواهم که همسرت را دوست داشته و برای او و با او سعادتمندانه زندگی کنی.

زمانی که فصه بن الأحوص،دخترش نائله را به عقد امیرمومنان   عثمان (رضی الله عنه) در آورد و برایش برد، پدرش او را نصیحت کرد و گفت: دختر عزیزم، تو از این به بعد با زنانی از قریش زندگی می کنی که می توانند بیشتر از تو، خود را خوشبو کنند؛ بنابراین دو نصیحت را از من حلقه گوشت کن ؛ با سرمه چشمانت را زینت ده و با آب خود را خوشبو کن، تا بویت همانند بوی آب آشامیدنی شود که از باران زلال می آید. (الأغانی لأبی الفرج الأصفهانی)

عمر بن حجر ، فرماندار کنده، از ام ایاس بنت عوف بن مسلم الشیبانی خواستگاری کرد؛ زمانی که وقت عروسی شد، مادرِ دختر با دخترش تنها نشسته و او را چند نصیحت ارزشمندی کرد که آن نصیحتها عبارت بودند از:

۱: همیشه شکر گذار و با قناعت باش و به درستی گوش به فرمان و فرمانبر شوهرت باش.

۲: هرگز ، شوهرت حرکت یا رفتار زشتی از تو نبیند یا بوی بد از تو استشمام نکند، بلکه باید تو را خوشبوترین زن دنیا بیابد.

۳: مواظب اوقات خوردن و خوابیدن او باش، چون گرسنگی طاقت مرد را از او می گیرد و بی خوابی مرد مایه ی عصبانیت و بی حوصلگی او می شود.

۴: مال و سامان شوهرت را محافظت کرده و از فرزندانش مواظبت کن.

۵: از فرمان شوهرت سرپیچی نکن، اسرار همسرت را آشکار نساز. چون اگر نافرمانی کنی یا دل او را بشکنی یا اسرارش را فاش کنی، از خشم و عصبانیت او در امان نخواهی بود. اگر همسرت را نگران و ناراحت دیدی، هرگز خود را شاد و خوشحال نشان نده و برعکس اگر او خوشحال بود، خود را غمگین و ناراحت به او نشان نده!

ابو اسود به دخترش گفت: هرگز غیرتی نباش، چون غیرت زن نسبت به شوهرش عامل طلاق است. لازم است خود را برای همسرت آراسته کنی، زیباترین آراستگی نیز سرمه چشم است، لازم است خود را خوشبو کرده و بهترین خوشبو کننده وضو می باشد.

یکی از زبیاترین دختران اروپا، بانوان را چنین نصیحت کرده و می گوید: روزانه چند بار صورت خود را با آب سرد بشویند! بنابراین در وضو گرفتن حکمتی بزرگ وجود دارد.

 مادری  مسلمان ، عاقل و دانا و روشن فکر دخترش را  تشویق کرده که شوهرش را دوست بدارد و نسبت به او وسواس نباشد؛ نه مانند مادران به اصطلاح مسلمان امروز که هنوز دخترشان وارد منزل شوهرش نشده که او را تشویق می کنند که فشار و بهانه و گلایه برای شوهرش بتراشد ؛ امری که مایه ی آشوبگری است و باعث به هم ریختن زندگی دخترشان می شود.

منبع: کتاب (زن و شوهر اسلامی خوشبخت)
ترجمه: مینا قرنی دولت آباد

نمایش بیشتر

مینا قرنی دولت آباد

استان آذربایجانغربی - مهاباد نویسنده و مترجم دارای ذوق شعر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا