دعوت اسلامیقرآن

چه کسانی اندوهگین نمی شوند؟

اگر من و شما هم می خواهیم هیچ گونه بیم و حزنی نداشته باشیم، باید سعی کنیم جزو این افراد قرآنی باشیم.
خوب دوستان عزیزم؛ اگر دقت کنیم قرآن کریم که به عنوان آخرین معجزه و کاملترین پیام آسمانی بر پیامبر اسلام درود خدا بر او باد و امتش نازل گردیده، مهم‌ترین ویژگی‌ و تفاوت وی با سایر معجزات پیامبران علیهم السلام این است که قرآن یک پیام عمومی برای تمام انسان ها با انواع رنگ و زبان در تمامی نقاط جهان است، وکلامی ابدیست، تا جهان هستی پابرجاست حافظ و نگهدار این کلام نورانی کسی نیست، جز پروردگار جهانیان که می فرماید:إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ [سوره الحجر : ۹]

  • در همین کتاب گوهر بار خداوند منان یازده گروه را سفارش می کند و مژده و نوید می دهد که طبق این شرایط و با رعایت مضامین این یازده آیات قرآنی هیچگونه ترس و اندوهی چه در این سرا و چه در سرای آخرت به سراغ این اشخاص نخواهد آمد.
    ۱- اولین آیه ای که در قرآن با او روبرو می شویم که نویدبخش این پیام است‌.(فَمَنْ تَبِعَ هُدَایَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره البقره : ۳۸] کسانی که از من پیروی کنند، نه ترسی بر آن خواهد بود و نه غمگین خواهند شد.
    ۲-دومین آیه(مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره البقره : ۶۲] هرکس به خدا و روز قیامت ایمان داشته و کردار نیک انجام داده است، چنین افرادی پاداش شان در پیشگاه خدا محفوظ بوده، و ترسی بر آنان نیست، و غم و اندوهی به ایشان دست نخواهد داد.
    ۳-سومین آیه( مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره البقره : ۱۱۲] هرکس خالصانه رو به خدا کند و نیکوکار باشد، پاداش او در پیش خدایش محفوظ است، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین خواهند گردید.
    ۴-چهارمین پیام نوید بخش(الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا یُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره البقره : ۲۶۲] کسانی که دارایی خود را در راه خدا صرف می کنند و به دنبال آن منتی نمی گذارند، و آزاری نمی‌رسانند، پاداش آنان نزد پروردگارشان است و نه ترسی بر آن خواهد بود و نه اندوهگین خواهند شد.
    ۵-پنجمین رهنمود قرآن(الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَهً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره البقره : ۲۷۴] کسانی که دارایی خود را در شب و روز و به گونه پنهان و آشکار می‌بخشند مزدشان نزد خداست و نه ترسی بر آنان است و نه ایشان اندوهگین خواهند شد.
    ۶-آخرین آیه ای که در سوره بقره بابت این موضوع موجود است(إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره البقره : ۲۷۷] بی گمان کسانی که ایمان بیاورند و کار شایسته انجام دهند و نماز را چنان که باید به پای دارند و زکات را بپردازند، مزدشان نزد پروردگار است، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند.
    ۷-هفتمین پیام در سوره آل عمران است آن جا که خداوند می فرماید:(وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ* فرحین بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره آل عمران : ۱۶۹و۱۷۰] و کسانی را که در راه خدا کشته می شوند مرده مشمار، بلکه آنان زنده اند و به ایشان نزد پروردگار روزی داده می‌شوند. آنان شادمان هستند از آنچه خداوند به فضل و کرم خود به ایشان داده است، و خوشحالند به خاطر کسانی که بعد از آنان مانده اند و هنوز در راه خدا می‌رزمند و به ایشان و نپیوسته اند، و این که ترس و هراسی بر ایشان نیست و آنان اندوهگین نخواهند شد.
    ۸- هشتمین آیه(فمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره اﻷنعام : ۴۸] پس کسانی که به دعوت پیغمبران ایمان آورند و کار شایسته کنند نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند.
    ۹- نهمین آیه(فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره اﻷعراف : ۳۵] پس کسانی که پرهیزگاری کنند و به اصلاح حال خود و دیگران بپردازند، نه ترسی بر آنان است و نه غمگین می گردند.
    ۱۰- دهمین مورد( أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره یونس : ۶۲] بی گمان دوستان خدا ترسی بر آنان نیست و به خاطر از دست دادن دنیا غمگین نمی گردند.
  • ‌۱۱- آخرین آیه برای دوری از غم و حزن(إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ [سوره اﻷحقاف : ۱۳] کسانی که می‌گویند: پروردگار ما تنها یزدان است، سپس ماندگار می مانند، نه ترسی بر آنان است و نه غمگین می گردند.
  • نتیجه: دوستان نیک اندیشم، بیایید اگر می‌خواهیم این چند صباح عمر مان که باقیست، بدون بیم و اندوه سپری کنیم از این چند آیات نورانی بهره‌ گیریم.

به امید توفیق روز افزون بر همه شما دوستداران سایت محبوب سوزی میحراب.
به درود و صد بدرود.

منبع:https://t.me/drwasfyکانال ا.د.وصفی ابو زید


ترجمه آیات: تفسیر نور- دکتر مصطفی خرم دل
تقدیم کننده: ابراهیم مهرابیان

از طريق
ابراهیم مهرابیان
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ابراهیم مهرابیان

مترجم. نویسنده. دعوتگر دینی آذربایجان غربی - پیرانشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا