اصول

چکار کنیم که فرزندانمان پیامبر را دوست بدارند؟ (3-1)

یکی از پایه‌های اساسی دین اسلام محبت ورزیدن به پیامبر (ص) می‌باشد و ایمان منهای محبّت رسول خدا ناقص و ناتمام است، پس بر ما لازم است که بذر محبت ایشان را در دل و درون هر مسلمانی بپاشیم و در برابر آن هیچ‌گونه سهل‌انگاری، به خود راه ندهیم ؛ زیرا پیامبر (ص) برگزیده‌ و فرستاده‌ی خداوند متعال است و دوست داشتن پیامبر (ص) با محبت خداوند متعال مرتبط و هماهنگ است.

لازم است به کودکان نیز همانند یکی از افراد خانواده توجه شود و جهت افزایش محبت رسول خدا امکاناتی را برای آنها مهیا سازیم و موانع را از جلوی آنها برداریم.

 حال باید هر کدام از ما این را بدانیم که برای ایجاد محبت پیامبر (ص) در دل فرزندانمان راه هایی وجود دارد که باید از طریق آنها محبت آن بزرگوار را به دل فرزندانمان برسانیم و با استفاده از آنها محبت پیامبر ( ص) را در دل و درون آنها بیافزاییم .

و اما آن نکات برجسته ای که برای ریشه دار کردن محبت پیامبر (ص) لازم است:

@ اول: بیان مقام و منزلت محبت ورزیدن به پیامبر (ص) در شریعت اسلام:

-امام بخاری نقل می‌کند که انس می‌گوید: پیامبر (ص) فرمود: « ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ وَجَدَ حَلاوَه الاْ یمانِ: أنْ یکُونَ اللهُ و رَسُولُهُ أحَبَّ إلیهِ مِمّا سِواهُما، وأنْ یحِبّ الْمَرْءَ لا یحِبُّهُ الاّ لله، وأن یکْرَهَ أنْ یعودَ فی الْکُفرِ کَما یکرَهُ أن یقْذَفَ فی النَّارِ » سه خصلت هستند که در هر کس موجود باشند آن شخص لذت و حلاوت ایمان را درک می‌کند:

* آن است که خداو پیامبر را از هر کس و هر چیرز دیگری بیشتر دوست داشته باشد.

* آن است که محبت و دوستی او نسبت به اشخاص تنها به خاطر خدا باشد.

* آن است که از کفر و بی دینی به همان اندازه بیزاری و دوری نماید که از داخل شدن به آتش پرهیز می‌کند.

-باز امام بخاری نقل می‌کند که ابوهریره (رض) می‌گوید:«لا یؤمن احدکم حتی اکون احب الیه من ماله و ولده و الناس اجمعین» پیامبر (ص) فرمود: هیچ یک از شما ایمانش کامل نمی‌شود مگر اینکه من به نزد او از پدر و مادر و فرزندانش و همه‌ی مردم محبوب‌تر باشم.

-در صحیح بخاری ومسلم آمده که انس می‌گوید: مردی خدمت رسول خدا آمد و عرض کرد: ای رسول خدا کی روز قیامت فرا می‌رسد؟ پیامبر (ص) فرمود: چه چیزی را برای آن آماده کرده‌اید؟ آن مرد گفت: چیز بزرگی را آماده نکرده‌ام، ولی من خدا و رسول خدا را بسیار زیاد دوست دارم، پیامبر (ص) فرمود: هر انسانی همراه محبوب خویش حشر می‌شود ‘

انس می‌گوید: این فرموده ی پیامبر (ص) ‹هر انسانی همراه محبوب خویش حشر می‌شود› برای ما شادمن‌تر و خوشایند‌تر از هر چیزی بود.

در بسیاری از آیه‌های قرآنی محبت پیامبر (ص) همراه محبت ورزیدن به خداوند متعال ذکر شده است و محبت ورزیدن به هر کدام از خدا و رسولش را واجب معرفی می‌کند، از جمله

*‹‹ قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیکُمْ مِنْ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لا یهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ›› بگو: اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و قوم و قبیله ی شما، و اموالی که فراچنگ آورده اید، و بازرگانی و تجارتی که از بی بازاری و بی رونقی آن می‌ترسید، و منازلی که مورد علاقه ی شما است، اینها از نظرتان از خدا و پیامبرش و جهاد در راه او محبوب‌تر باشد، در انتظار باشید که خداوند کار خودرا می‌کند ،خداوند کسان نافرمانبردار را هدایت نمی‌نماید.

‹‹ قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ وَیغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ››بگو: اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشاید، و خداوند آمرزنده و مهربان است.

پس ای پدر و ای مادر عزیز! از طریق این نکته می‌توانید مهم بودن دوست داشتن پیامبر(ص) را در دل فرزندانت پرورش دهید و به آنها یادآور شوید که دوست داشتن خدا و رسولش باهم هماهنگی دارند و هیچ کدام بدون دیگری ارزشی ندارد.

سایت به‌خته‌وه‌ری(سعادت)

ترجمه:   سردار شمامی

 

نمایش بیشتر

سردار شمامی

@ کردستان - بانه @ نویسنده - مترجم @ فعال دینی و اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا