مناسبت ها

چگونه به استقبال رمضان برویم؟

استقبال رمضان

قبل از هر چیز حمد و ثنا برای پروردگار عالمیان و سلام و صلوات بر روح پاک پیامبر اسلام حضرت محمد(ص).

ای ایمان‌داران عزیز ما باید بدانیم که چگونه به پیشواز ماه مبارک رمضان برویم. همانگونه که پیامبر(ص) و همراهان بزرگوار و تابعین عزیز از این ماه استقبال کردند ما هم باید به پیشواز این ماه برویم.

اگر تا حالا دل هایمان زنگ زده و ناپاک شده آن را پاک کنیم و خودمان را برای روزه گرفتن و زنده‌داری برای عبادت در شب‌های ماه مبارک رمضان آماده کنیم . امیدوارم که خداوند ما را به این ماه پر فیض و برکت رمضان برساند و از خیر و پاداش آن بی بهره نسازد آمین.

چند روش مناسب برای پیشوازی از ماه مبارک رمضان

راه اول:

از خداوند بزرگ بخواهیم که ما را با تن و بدنی سالم به ماه مبارک رمضان برساند تا بتوانیم به بهترین شیوه عبادت خداوند بزرگ را به جای آوریم.

سلف صالح همواره از خداوند می‌خواستند که آنها را به ماه رمضان برساند و دعاها و عباداتشان را بپذیرد. برای همین اگر رمضان آمد و ماه را دیدی آن ذکری را بگو ؛ که از پیامبر(ص) نقل شده که وقتی ماه را می‌دید می گفت: (خداوند بزرگ است، خداوندا این ماه را مایه آرامش و آسایش برای اسلام و مسلمین قرار بده، و ما را به آن چیزی که خودت دوست داری و به آن راضی می‌شوی برسان،  پروردگار من و تو الله است.)(۱)

راه دوم:

وقتی به این ماه  مبارک رسیدی باید شکرگزار خداوند باشی که تو را به این ماه رسانده، امام نووی می‌فرماید: (بدان اینگونه بهتر است که اگر به کسی  نعمتی داده شود و بعدها نعمت های جدیدی به او  داده شود و یا اینکه مشکلی  یا ناراحتی از او دفع شود می تواند بابت این اتفاق سجده شکر بگذارد.)(۲)

برای همین رسیدن انسان به ماه مبارک رمضان از بزرگ ترین نعمت های خداوند بزرگ است و همین که انسان مومن به این ماه رسید باید شکرگزار خداوند باشد که او را به ثواب و عبادت در این ماه رسانده است.

راه سوم:

باید خوشحال و شاد باشیماز اینکه ماه رمضان می‌آید. پیامبر(ص) زمانیکه ماه رمضان می‌آمد به همراهان عزیزش مژده می‌داد و می‌فرمود (ماه رمضان آمد، ماه رمضان ماه مبارکی است خداوند بزرگ بر شما واجب کرده که در این ماه روزه بگیرید ماهی که درهای بهشت در آن باز می‌شود و درهای دوزخ بسته می‌شود.)(۳)

برای همین سلف صالح وقتی ماه رمضان می‌آمد خیلی خوشحال می‌شدند  نه مانند امروزه ما همین که ماه رمضان رسید مردم اضطراب و دلهره می‌گیرند و خودشان را به مریضی می‌زنند، مثلاً  عده ای می گویند نمی توانم روزه بگیریم و مریض هستیم و روزها طولانی هستند و …

راه چهارم :

تصمیم بگیریم که برای این ماه از قبل برنامه ریزی داشته باشیم تا فرصت ها را از دست ندهیم.اما متاسفانه بیشتر مسلمانان برای این ماه عزیز و مبارک برنامه ای ندارند و همه وقتشان را به خوردن و خوابیدن و بی‌حوصلگی می‌گذرانند، انسان دانا و عاقل باید برای رمضان از قبل برنامه ریزی کند که چگونه شب های ماه رمضان را به پایان برساند و روزهایش را با خواندن قرآن و کتاب های مفید سپری کند.

راه پنجم:

انسان باید با دلی آکنده از ایمان و باور راستین به پروردگار از تمام لحظات پرفیض و برکت ماه مبارک رمضان نهایت استفاده را ببرد و با صداقت و راستی با خداوند معامله کند تا خداوند پاداش خیرش بدهد و پاداش بی نهایت را نصیبش گرداند . چون خداوند می‌فرماید: (اگر صاف و صادق باشید پاداش آن به خودتان بر می‌گردد.)(۴)

راه ششم:

تلاش برای فهمیدن دانستنی هایی در مورد رمضان، بر انسان مسلمان واجب است که بداند چگونه در ماه ماه رمضانروزه بگیرد و چه چیزهای بر او فرض هستند و سنت ها کدامند. چون نباید انسان ایمان دار خداوندش را نشناسد و بدون اگاهی پرستش نماید ؛ تا روزه اش قبول باشد؛ باید این موارد را بداند و اگر ندانست باید سوال کند تا بداند. خداوند بزرگ می‌فرماید: (اگر نمی‌دانید از دانایان بپرسید)(۵)

راه هفتم:

باید با دلی پر از احساس و خروش و هیجان به استقبال ماه رمضان برویم برای توبه کردن واقعی و با خداوند پیمان ببندیم که دیگر دنبال گناه نمی رویم و از توبه خود بر نمی گردیم برای اینکه رمضان بهترین فرصت برای توبه و پشیمانی است .

راستی اگر در این ماه توبه نکنیم چه هنگام توبه کنیم؟ برای همین خداوند بزرگ می‌فرماید: (نزد خداوند بزرگ همه از کرده خود پشیمان شوید و از گناه دوری کنید.)(۶)

راه هشتم:

آمادگی لازم درونی و داشتن حال و هوای ایمانی جهت بدرقه کردن این ماه مبارک و طلب آمرزش و فهمیدن دانستنی های بیشتر  در مورد رمضان ، نه مانند بعضی از مردم که وقتشان را بیهوده با نگاه کردن به تلویزیون و برنامه های بی فایده  و یا رفتن به قهوه خانه ها و کار کردن در آنجا تا صبح می‌مانند.

راه نهم:

۱-آمادگی لازم و درست برای دعوت نمودن مردم به اسلام از طریق نوشتن چند جملهمفید و موشتن آن بر وایت بورد مسجد 

 ۲- پخش کردن مقاله و نوشته در مورد رمضان بین مامومان مسجد.

۳- برگزاری مسابقات رمضانی در مساجد و دادن هدایا به برندگان که روی هدایا هم هدیه مسجد نوشته شده باشد.

۴- یادآوری زودهنگام به مردم در مورد فقیران و مستمندان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای فقیران و مستمندان.

راه دهم:

۱-با باز کردن یک صفحه جدید در زندگی و اتمام حجت با خداوند و یک توبه واقعی و درست به استقبال رمضان برویم.

۲- با اطاعت از پیامبر خدا(ص) و انجام دادن دستورات الهی و دوری کردن از چیزهای که از آنها نهی کرده است .

۳- با آشتی کردن با مادر و پدر و خواهر و برادر و دوست و همسایه .

۴- با کسانی که با آنها زندگی می‌کنید، انسان خوبی باشی و برای آنها در زندگی سودمند باش.

و در آخر از خداوند می‌خواهم که ما را به ماه مبارک و پرفیض و برکت رمضان برساند و از کسانی باشیم که از آتش دوزخ در امان خواهیم بود.

خداوند منان از همه ما راضی باشد و این استقبال را توشه آخرتمان قرار دهد. آمین.

و در آخر سلام و صلوات خداوند بر محمد و آل محمد(ص)

منابع:

۱-امام ترمزی و دارمی این فرموده را بازگو کرده‌اند.

۲- امام نووی در کتاب (الاذکار)

۳-امام احمد این فرموده را بازگو کرده است.

۴- سوره محمد آیه ۲۱

۵-سوره انبیاء آیه های ۷و۵

۶-سوره نور آیه های ۳۱ و۶

نویسنده : ابو زبیر

ترجمه : ناهید ایران

نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا